Akryl Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 I denne tråden skal jeg ikke polariserte og være nedlatende, men forklare situasjonen til utleiere. De fleste av oss er ikke bolighaier, vi har gjort en dyrebar investering i en leilighet. Hvordan føles det hvis du har en dyrt og kjært eiendel og låntaker ikke tar vare på den helt? Prøv å låne bort noe dyrt dere eier og se. Vi tjener heller ikke så masse penger. Leien dere gir oss går med å nedbetale lånet og fellesutgifter. Vi er ofte vanlige lønnsmottakere med familie og alt, og har masse utgifter. Noen av oss har bare kjøpt ekstra leilighet så det vil bli enklere for barna å komme i boligmarkedet. For andre er det en sparing til pensjonisttilværelsen osv. Helt klart at det blir sårende for oss når dere er litt uforsiktige med leilighet. Vi har ofte ikke råd til å drive stadig reprasjoner. For er dere ikke noe sak hvis dere lager hull i veggene, eksempelvis. Men for oss er leilighet en viktig og kjært eiendel. Ting dere oppfatter som bagateller er viktige ting for oss. Det er tross alt en investering i millionklassen. 14 2 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 Populært innlegg #2 Skrevet 17. april 2022 Fullt forståelig, men husk på at det skal være et hjem for oss som leier. Du kan ikke regne med at det ikke vil være slitasje - dessverre er det mange eiere som innbiller seg at leiligheten skal fremstå som splitter ny og ubebodd etter at leieperioden er over. Det blir ekstremt naivt. Anonymkode: f9d8b...a6f 58 3 2
jabx Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 Akryl skrev (4 minutter siden): Ting dere oppfatter som bagateller er viktige ting for oss. Det er tross alt en investering i millionklassen. Da har du det jo allerede mye lettere enn de fleste andre? 31 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Fullt forståelig, men husk på at det skal være et hjem for oss som leier. Du kan ikke regne med at det ikke vil være slitasje - dessverre er det mange eiere som innbiller seg at leiligheten skal fremstå som splitter ny og ubebodd etter at leieperioden er over. Det blir ekstremt naivt. Anonymkode: f9d8b...a6f Og trolig forventer de fleste utleiere normal leie slitasje. En gjenganger som utleiere klager over er når leier ikke er åpen om skader (ikke slitasje) og ikke kommuniserer. Anonymkode: 0824f...068 7
Mmmwhatever Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 (endret) Akryl skrev (11 minutter siden): Vi tjener heller ikke så masse penger. Leien dere gir oss går med å nedbetale lånet og fellesutgifter. Vi er ofte vanlige lønnsmottakere med familie og alt, og har masse utgifter. Nettopp: Leien går til å betale fellesutgifter og lignende - og nedbetaling av lån, som er sparing. Pengene går til deres sparing, så kom ikke her og si at dere har lite penger… Når det er sagt, jeg er helt enig i at man skal behandle en leid leilighet ordentlig. Det er ikke ok å male uten å snakke med utleier først (som var utgangspunktet for hele diskusjonen), danse med stiletthæler slik at parketten blir rasert, fylle leiligheten med 15 katter som tisser i hjørnene, eller ha fylle leilighet/uteområde med søppel. Men utleier MÅ regne med at slitasjen ER større ved utleie enn når man bor i en leilighet man eier. Og utleier kan heller ikke regne med å bli behandlet med respekt hvis utleier ikke selv behandler leietakerne med respekt. Det finnes leietakere som er batshit crazy. Og så finnes det utleiere som er batshit crazy og/eller utnytter leietakerne på det groveste. Jeg har vært borte i noen av de sistnevnte, for å si det sånn. Jeg er også såpass redd for førstnevnte at for meg er det 100% uaktuelt å kjøpe en utleieleilighet. Jeg bruker «overskuddet» av penger på fond og aksjer. Endret 17. april 2022 av Mmmwhatever 26
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 9 minutter siden, Akryl said: Vi tjener heller ikke så masse penger. Leien dere gir oss går med å nedbetale lånet og fellesutgifter. Vi er ofte vanlige lønnsmottakere med familie og alt, og har masse utgifter. Det er knapt noe mer lønnsomt enn å eie bolig. Dere får prisstigningen nærmest gratis, når dere leier ut. Skjønner at du ikke ønsker dårlige leietakere, og grunnen til at du krever depositum er jo nettopp som forsikring mot slikt. Skjønner at det finnes leietakere fra helvete, men det er ingen som utleiere som har tapt en krone på at det går hull i de tynne gipsveggene. Depositumer er selvsagt langt høyere enn det koster å sparkle. Er selv utleier og selv om det sikkert kan være litt surt å måtte mase for å få leien i tide og det er veldig surt å se slitasje på leiligheten så er det en del av risikoen man tar når man driver utleie og den dekkes selvsagt inn av inntektene man får. Anonymkode: 327fd...0d4 20 1
Akryl Skrevet 17. april 2022 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2022 jabx skrev (10 minutter siden): Da har du det jo allerede mye lettere enn de fleste andre? Ikke nødvendigvis. Å eie en ekstra leilighet som ikke er nedbetalt, medfører masse ekstra kostnader. De kostnader må vi dekke gjennom å leie bort. Hvis det skjer noe avvik kan vi fort slite 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Akryl skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis. Å eie en ekstra leilighet som ikke er nedbetalt, medfører masse ekstra kostnader. De kostnader må vi dekke gjennom å leie bort. Hvis det skjer noe avvik kan vi fort slite Hva mener du med «fort»? Hvis man leier ut, og dermed eier flere eiendommer, må man ha en større buffer for å takle uventede situasjoner enn hvis man «bare» eier boligen man bor i. Man må ha råd til at leiligheten står tom i et halvt år uten at man går konkurs og må selge. Man må ha råd til å betale 25 000 til elektriker eller rørlegger. Man må ha råd til at leietaker ikke betaler leia presis på riktig dag. Man må ha råd til at renta går opp, eller eiendomsskatten. Man må ha råd til at skader utført av leietaker koster vesentlig mer enn depositum, slik at man må betale mellomlegget selv. Man må ha råd til å ta høyde for mer slitasje enn hvis man hadde bodd der selv. Man må ha råd til tredobbelt strømpris, hvis strøm er inkludert i husleia. +++ Hvis man ikke har råd til slike ting, har man ikke råd til å ha utleieleilighet. Det er heller ingen investeringer som kommer uten risiko, og det gjelder også på boligmarkedet. Man har mulighet til å tjene MYE penger som utleier - noen andre nedbetaler lånet ditt, og så kommer verdiøkning på toppen. Men det er også en risiko - man kan få leietaker fra helvete, boligmarkedet kan kræsje, man kan slite med å få leid ut… Mye kan skje. Det er også arbeid med å leie ut. Altfor mange ser nok på utleie som «gratis» penger, eller de kjøper seg en bolig som er dyrere enn de egentlig har råd til, for de finansierer det ved å leie ut en utleiedel. Det er ikke alltid det er lurt… Anonymkode: b5557...3d9 23
Akryl Skrevet 17. april 2022 Forfatter #9 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva mener du med «fort»? Hvis man leier ut, og dermed eier flere eiendommer, må man ha en større buffer for å takle uventede situasjoner enn hvis man «bare» eier boligen man bor i. Man må ha råd til at leiligheten står tom i et halvt år uten at man går konkurs og må selge. Man må ha råd til å betale 25 000 til elektriker eller rørlegger. Man må ha råd til at leietaker ikke betaler leia presis på riktig dag. Man må ha råd til at renta går opp, eller eiendomsskatten. Man må ha råd til at skader utført av leietaker koster vesentlig mer enn depositum, slik at man må betale mellomlegget selv. Man må ha råd til å ta høyde for mer slitasje enn hvis man hadde bodd der selv. Man må ha råd til tredobbelt strømpris, hvis strøm er inkludert i husleia. +++ Hvis man ikke har råd til slike ting, har man ikke råd til å ha utleieleilighet. Det er heller ingen investeringer som kommer uten risiko, og det gjelder også på boligmarkedet. Man har mulighet til å tjene MYE penger som utleier - noen andre nedbetaler lånet ditt, og så kommer verdiøkning på toppen. Men det er også en risiko - man kan få leietaker fra helvete, boligmarkedet kan kræsje, man kan slite med å få leid ut… Mye kan skje. Det er også arbeid med å leie ut. Altfor mange ser nok på utleie som «gratis» penger, eller de kjøper seg en bolig som er dyrere enn de egentlig har råd til, for de finansierer det ved å leie ut en utleiedel. Det er ikke alltid det er lurt… Anonymkode: b5557...3d9 Du kommer med for mange krav. Mange av oss ønsker å investere i ekstra leilighet fordi det er en god investering. Da forventer vi 100% respekt for eiendom. Forventer at leietaker skal være lojal. Det er irrelevant om du mener det er en dårlig investering for oss med strammere budsjett. 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva mener du med «fort»? Hvis man leier ut, og dermed eier flere eiendommer, må man ha en større buffer for å takle uventede situasjoner enn hvis man «bare» eier boligen man bor i. Man må ha råd til at leiligheten står tom i et halvt år uten at man går konkurs og må selge. Man må ha råd til å betale 25 000 til elektriker eller rørlegger. Man må ha råd til at leietaker ikke betaler leia presis på riktig dag. Man må ha råd til at renta går opp, eller eiendomsskatten. Man må ha råd til at skader utført av leietaker koster vesentlig mer enn depositum, slik at man må betale mellomlegget selv. Man må ha råd til å ta høyde for mer slitasje enn hvis man hadde bodd der selv. Man må ha råd til tredobbelt strømpris, hvis strøm er inkludert i husleia. +++ Hvis man ikke har råd til slike ting, har man ikke råd til å ha utleieleilighet. Det er heller ingen investeringer som kommer uten risiko, og det gjelder også på boligmarkedet. Man har mulighet til å tjene MYE penger som utleier - noen andre nedbetaler lånet ditt, og så kommer verdiøkning på toppen. Men det er også en risiko - man kan få leietaker fra helvete, boligmarkedet kan kræsje, man kan slite med å få leid ut… Mye kan skje. Det er også arbeid med å leie ut. Altfor mange ser nok på utleie som «gratis» penger, eller de kjøper seg en bolig som er dyrere enn de egentlig har råd til, for de finansierer det ved å leie ut en utleiedel. Det er ikke alltid det er lurt… Anonymkode: b5557...3d9 Ehhh... Anonymkode: 349f2...46e 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 Mmmwhatever skrev (36 minutter siden): Men utleier MÅ regne med at slitasjen ER større ved utleie enn når man bor i en leilighet man eier. Hvorfor kan ikke leietakere behandle en leid bolig på samme måte som en eid? Hvorfor denne mangelen på respekt for andres eiendom? Anonymkode: 10300...db3 10 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Skrevet 17. april 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan ikke leietakere behandle en leid bolig på samme måte som en eid? Hvorfor denne mangelen på respekt for andres eiendom? Anonymkode: 10300...db3 Om jeg hadde behandlet en leid bolig som om jeg hadde eid, så ville jeg jo både malt og endret på akkurat det jeg ville. Hengt opp det jeg ønsket, for å få det akkurat så hjemmekoselig som jeg trives med. Revet en vegg her, satt opp busker der, murt opp et bed både her og der. Problemet er at utleiere tydeligvis mener at man skal ha 100% sterile vegger, og helst sitte stille i et hjørne for å ikke lage riper i gulvet med skitne sokker. Litt satt på spissen, men det er det jeg sitter igjen med av inntrykk etter de siste dagers tråder her inne. Anonymkode: 0e4e0...604 33 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #13 Skrevet 17. april 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan ikke leietakere behandle en leid bolig på samme måte som en eid? Hvorfor denne mangelen på respekt for andres eiendom? Anonymkode: 10300...db3 Mange har nok respekt for andres eiendom altså, men man må nesten ta høyde for risikoen for å støte på de som ikke har det. Også har du sånne som oss, som ble mye mindre forsiktig med leiligheten vi tidligere leide, etter at vi kjøpte den. For selv bryr vi oss ikke om riper i gulv o.l. men var redd for erstatningskrav hvis det kom da leiligheten ikke var vår. Anonymkode: 7f99f...3a5 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #14 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om jeg hadde behandlet en leid bolig som om jeg hadde eid, så ville jeg jo både malt og endret på akkurat det jeg ville. Hengt opp det jeg ønsket, for å få det akkurat så hjemmekoselig som jeg trives med. Revet en vegg her, satt opp busker der, murt opp et bed både her og der. Problemet er at utleiere tydeligvis mener at man skal ha 100% sterile vegger, og helst sitte stille i et hjørne for å ikke lage riper i gulvet med skitne sokker. Litt satt på spissen, men det er det jeg sitter igjen med av inntrykk etter de siste dagers tråder her inne. Anonymkode: 0e4e0...604 Mitt inntrykk er at leietakere behandler leieboliger dårligere, de bryr seg ikke så lenge det faller inn under normal slitasje er de opptatt av å sette så mange spor som mulig. Anonymkode: 10300...db3 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om jeg hadde behandlet en leid bolig som om jeg hadde eid, så ville jeg jo både malt og endret på akkurat det jeg ville. Hengt opp det jeg ønsket, for å få det akkurat så hjemmekoselig som jeg trives med. Revet en vegg her, satt opp busker der, murt opp et bed både her og der. Problemet er at utleiere tydeligvis mener at man skal ha 100% sterile vegger, og helst sitte stille i et hjørne for å ikke lage riper i gulvet med skitne sokker. Litt satt på spissen, men det er det jeg sitter igjen med av inntrykk etter de siste dagers tråder her inne. Anonymkode: 0e4e0...604 This... Godt sagt og akkurat slik har mangen av trådene faktisk vært, som leietaker skal en bare sitte muse stille uten å forvente eller gjøre noe som helst som minner om å leve eller skape et hjem for seg selv. En lever på nåde og skal egentlig bare eksistere for å betale husleien presist. Det er selvsagt regler å forholde seg til som leietager, men det er også noe med gjensidig respekt og gjensidig kommunikasjon, det er igrunn ikke så veldig vanskelig. Men denne veldige ovenfra og ned holdningen om at "jeg eier her og du skal bare ikke komme her og komme her, få penga mine!!" den skaper nok ikke den aller største forståelsen og respekten som en huseier ønsker. Jeg har selv heldigvis bare posetive erfaringer fra utleiere, hvor respekten har gått begge veier men en kan jaggu begynne å lure på hvor mange råttne epler det er blant utleiere etter de siste dagers rabalder. Anonymkode: 7ccb7...087 16
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mange har nok respekt for andres eiendom altså, men man må nesten ta høyde for risikoen for å støte på de som ikke har det. Også har du sånne som oss, som ble mye mindre forsiktig med leiligheten vi tidligere leide, etter at vi kjøpte den. For selv bryr vi oss ikke om riper i gulv o.l. men var redd for erstatningskrav hvis det kom da leiligheten ikke var vår. Anonymkode: 7f99f...3a5 Ja, og det er jo sånn det bør være, låner jeg noe av andre er jeg selvsagt mer forsiktig enn om det var mitt eget. Jeg var på visning på to like leiligheter i samme bygg for et par år siden, den ene var benyttet til utleie og var tydelig slitt, den andre hadde hatt samme eier og fremsto tilnærmet som ny. Gjett hvilken som ble solgt raskt og til over prisantydning? Anonymkode: 10300...db3 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 Jeg leide et år, pga flytting til ny by. Enkelt liv. Alle problem utbedres av utleier, og kun den faste leia og strøm på meg. Hadde aldri falt meg inn å begynne å male eller ødelegge vegger. Som utleier tror jeg også jeg er grei, og må ærlig innrømme at jeg går lite i pluss. Du skal skatte, betale kommunale utgifter/ renovasjon og løpende reparasjoner/ utbedringer. Og jeg prøver å ha god stand på det jeg leier ut. Da er det rett og slett uaktuelt å la leieboere male eller gjøre forandringer. De fleste er rett og slett ikke kapable til å gjøre dette fint. Anonymkode: d7daf...931 9
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): This... Godt sagt og akkurat slik har mangen av trådene faktisk vært, som leietaker skal en bare sitte muse stille uten å forvente eller gjøre noe som helst som minner om å leve eller skape et hjem for seg selv. En lever på nåde og skal egentlig bare eksistere for å betale husleien presist. Det er selvsagt regler å forholde seg til som leietager, men det er også noe med gjensidig respekt og gjensidig kommunikasjon, det er igrunn ikke så veldig vanskelig. Men denne veldige ovenfra og ned holdningen om at "jeg eier her og du skal bare ikke komme her og komme her, få penga mine!!" den skaper nok ikke den aller største forståelsen og respekten som en huseier ønsker. Jeg har selv heldigvis bare posetive erfaringer fra utleiere, hvor respekten har gått begge veier men en kan jaggu begynne å lure på hvor mange råttne epler det er blant utleiere etter de siste dagers rabalder. Anonymkode: 7ccb7...087 Det er nok like mange råtne epler blant leietakere som er bitre og totalt mangler respekt for andres eiendom. Synes du virkelig man skal forvente å gjøre så mye mer med en leid bolig enn å spørre om å få henge opp et par bilder på veggene? Skal alle som leier boligen få velge hvilken farge de ønsker på veggene? Man kan da også bruke bildekroker som ikke lager hull eller sette bildene opp på en skjenk feks. Er ikke boligen hjemmekoselig nok kan man finne seg en annen bolig. Anonymkode: 10300...db3 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 Gikk bare inn i tråden for å prise meg lykkelig for at jeg har fullt nedbetalt enebolig og ikke trenger å leie ut deler av den. Anonymkode: e53b7...144 4 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Gikk bare inn i tråden for å prise meg lykkelig for at jeg har fullt nedbetalt enebolig og ikke trenger å leie ut deler av den. Anonymkode: e53b7...144 Ja, det er nok det beste. Selv leier vi kun ut via firma til pendlere. Leiligheten er fullt møblert og utstyrt og vedkommende som leier beholder bildene sine i egeneid bolig og har ikke noe behov for å male på veggene. Anonymkode: 10300...db3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå