Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min liker ikke bestevennen min (mann, homofil). Årsaken er at jeg festrøkte med ham før, og kjæresten min hater røyking. Det er så ille at han sier at tanken på at jeg har røkt noen gang plager ham jevnlig. Jeg festrøyker ikke lenger og synes også røyking er dritt, men fortiden får jeg ikke gjort noe med. Kjæresten min blir sur og lei seg hver gang jeg har møtt og skal møte vennen min. Men dette vennskapet handler tross alt om utrolig mye mer - vi har vært venner siden vi var tenåringer - og å kutte ut vennen er uaktuelt. Jeg er utrolig lei av kjærestens furting. Nevner jeg at jeg har møtt vennen kan han finne på å ikke sende nattamelding. Og hans versjon er at dette er noe jeg må ha forståelse for, for røyking er jo så forferdelig. Jeg opplever det som at han vil ha meg til å kutte ut vennen.

What to do?

Anonymkode: 1bb18...fa7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en sjalu kontrollerende unge. Dump.

Anonymkode: 94053...c86

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Du må si klart i fra til kjæresten din om at du ikke kommer til å redusere kontakten med vennen din.  Jeg tror kjæresten din er sjalu og eiesyk, men kamuflerer ved å skylde på fortidas festrøyking.  Blir han kvalm av å tenke på det, som du skriver, så er det hans problem - ikke ditt.    

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (7 minutter siden):

Du må si klart i fra til kjæresten din om at du ikke kommer til å redusere kontakten med vennen din.  Jeg tror kjæresten din er sjalu og eiesyk, men kamuflerer ved å skylde på fortidas festrøyking.  Blir han kvalm av å tenke på det, som du skriver, så er det hans problem - ikke ditt.    

Det har jeg sagt til ham også. Men da sier han «Jeg tar dine problemer på alvor, og dette er mitt problem». Men jeg vil ikke kutte ut vennen, og å møte ham i smug uten å fortelle det til kjæresten gidder jeg ikke. Jeg er for voksen til å snike rundt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For en rar ting å henge seg opp i🙄 Det er ganske spesielt å lage en sak ut av at du festrøykte tidligere, det gir absolutt ingen mening. Jeg tror han bruker det som et påskudd til å kontrollere deg, og etterhvert vil det komme flere ting som plager han, og han vil lage flere og flere regler for deg. Jeg tviler på at dette er et sunt forhold. Så jeg ville altså ikke kuttet ut vennen min. 

Anonymkode: 937fb...314

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg sagt til ham også. Men da sier han «Jeg tar dine problemer på alvor, og dette er mitt problem». Men jeg vil ikke kutte ut vennen, og å møte ham i smug uten å fortelle det til kjæresten gidder jeg ikke. Jeg er for voksen til å snike rundt.

Det er bra!  Altfor mange tilpasser seg en sjalu, streng og kontrollerende partner i forelskelsens rus.  Da er det for sent å endre på ting senere.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig. Kjæresten min snuste før men sluttet da vi ble sammen (på eget initiativ). Det er ikke noe jeg ofrer en tanke engang, selv ikke når han henger med venner som han brukte å snuse sammen med før.

Er det greia, at han er redd du skal bli fristet til å begynne igjen? Eller er han usikker på relasjonen din med kompisen din og røykebekymringen er bare et påskudd?

Anonymkode: 44b4b...317

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksen min hadde noen triggere. Om det var noe (f.eks en sang eller reklame eller at vi så en person) som minnet han om en dum hendelse (kunne være flere år siden det hadde hendt) , kunne han bli rasende på meg en hel dag selv om vi hadde skværet opp for den hendelsen da den skjedde (+ hver gang triggeren kom 🙄). Dette virker ikke som han kan kontrollere, og tror nye dama hans også har hatt minst en episode med dette. Vet ikke om dette er noe psykiske greier man kunne fått hjelp til, eller om han bare har et merkelig temperament?

Anonymkode: 6474a...922

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva slags problemer har du tatt opp med han, som han visstnok har hatt forståelse for? Hvis det er sammenlignbart på noen måte, vil det muligens gi eb forklaring - men jeg merker jeg tviler på at du har tatt opp tilsvarende til han 😅

Han høres ekstremt urimelig ut, for ikke å nevne barnslig og kontrollerende. Forhold deg saklig og rolig, men stå på ditt her. Du gjør absolutt ingenting galt og din fortid kan du ikke endre! Og SELVSAGT skal du ikke redusere kontakt med en av dine beste venner (som attpåtil er homofil) fordi han sliter med retrospektiv sjalusi eller hva enn det er. 

Hvis han sliter med at du tidligere røyke uten å kunne skille det fra den nåværende versjonen av deg, så betyr jo det at han ikke respekterer deg pga din fortid. Da er det et helt eget problem i seg selv - som ikke har noe med vennen din å gjøre! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjæresten min liker ikke bestevennen min (mann, homofil). Årsaken er at jeg festrøkte med ham før, og kjæresten min hater røyking. Det er så ille at han sier at tanken på at jeg har røkt noen gang plager ham jevnlig. Jeg festrøyker ikke lenger og synes også røyking er dritt, men fortiden får jeg ikke gjort noe med. Kjæresten min blir sur og lei seg hver gang jeg har møtt og skal møte vennen min. Men dette vennskapet handler tross alt om utrolig mye mer - vi har vært venner siden vi var tenåringer - og å kutte ut vennen er uaktuelt. Jeg er utrolig lei av kjærestens furting. Nevner jeg at jeg har møtt vennen kan han finne på å ikke sende nattamelding. Og hans versjon er at dette er noe jeg må ha forståelse for, for røyking er jo så forferdelig. Jeg opplever det som at han vil ha meg til å kutte ut vennen.

What to do?

Dette handler ikke om røyking. 

Kjæresten din høres utrolig sjalu og kontrollerende ut. Syntes du skal sette ned foten, han er vel en voksen mann og må klare å prate ordentlig? Silent treatment og gaslightning er det bare giftige folk som driver med. Utfallet av samtalen deres kan nok bli skjebnen for forholdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...