Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange uker/måneder var baby da du kunne legge han fra deg i våken tilstand og hvor mange uker var han når du kunne legge han fra deg til å sove alene/ikke på deg?

Anonymkode: c87a2...703

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

6 mnd og 9 måneder kanskje 🤔 men det var med mye hard jobbing der jeg sørget for at i sengen skal ingen gråte, det er det trygt og godt og mamma kommer med en gang han våknet.  Nå kan jeg legge han ned i sengen sin og han koser seg der litt og finner tilslutt søvnen selv. Selvsagt må jeg hjelpe av og til alså. 

Anonymkode: 1d4ad...9fc

AnonymBruker
Skrevet

Alså 6 mnd der jeg kunne legge han ned i våken tilstand. Men da måtte jeg sitte ved siden av ei stund og trekke meg forsiktig vekk. Fortsatt (han er 10 mnd nå) må jeg være mye med han når han leker og undersøker. Han trenger mye kos. 

9 mnd å finne ro i sengen. 

AnonymBruker
Skrevet

Han var 1.5 år før vi klarte å få han til å sovne uten byssing på kvelden.. men på natta våknet han og trengte kos og byssing. Det var ikke før han var 2 år at vi kunne synge og så sitre ved siden av, etter mye jobbing med det..  han er fortsatt en som kommer inn på natta, han er 4 år i juli. Fikk en baby i fjor og hun skal helst sove alene. Så to helt forskjellige babyer 🤣

Anonymkode: 0c65f...097

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

6 mnd og 9 måneder kanskje 🤔 men det var med mye hard jobbing der jeg sørget for at i sengen skal ingen gråte, det er det trygt og godt og mamma kommer med en gang han våknet.  Nå kan jeg legge han ned i sengen sin og han koser seg der litt og finner tilslutt søvnen selv. Selvsagt må jeg hjelpe av og til alså. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alså 6 mnd der jeg kunne legge han ned i våken tilstand. Men da måtte jeg sitte ved siden av ei stund og trekke meg forsiktig vekk. Fortsatt (han er 10 mnd nå) må jeg være mye med han når han leker og undersøker. Han trenger mye kos. 

9 mnd å finne ro i sengen. 

Så lenge til atlså? Min er bare to uker og 6 men sånn virker jo nærmest umulig å holde ut, får jo ikke gjort annet enn å ha baby på med, stresse på do og få lagd en brødskive😢

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så lenge til atlså? Min er bare to uker og 6 men sånn virker jo nærmest umulig å holde ut, får jo ikke gjort annet enn å ha baby på med, stresse på do og få lagd en brødskive😢

Vurdert bæresjal? Så får du begge armer ledig til å gjøre diverse som du orker.

Anonymkode: e270d...6ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er livet og dessverre helt normalt. Prøv bæresjal og/eller bæresele så får du armene fri :) Min var 1 år før han sov uten byssing/kroppskontakt, og 3 år før han kunne legges våken og sovnet av seg selv. 

Anonymkode: 6fd3c...1d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår frustrasjonen 🧡 2 uker er veldig lite, og nesten alle babyer er litt kristermeke da. men du må bare tenke at dette kan ta lang tid, så derfor er det lurt å finne løsninger på dine problem. 

Mine løsninger var:

Vippestol på badet så jeg kunne vippe med foten mens jeg var på do. Jeg lagde kjøleskapsgrøt eller smurte mange brødskiver på en gang og hadde i kjøleskapet så jeg bare kunne gå å hente. Jeg tenkte at jeg har bare denne tiden med babyen min så den vil jeg nyte, drit i huset og kose meg med baby! Se på serier og amme. Prioritere søvn, fokusere på tankemønsteret mitt så jeg fokuserte på alt det positive og ikke det negative. 

Nå har jeg en forståelsesfull mann som var fornøyd med at jeg ikke tok ut av oppvaskmaskinen. Jeg er flink til å rydde underveis så bombet var ikke huset, men fortsatt ikke som vi er vandt til (og nei, vi har ikke strøkent hus heller. Vi bor her og ønsker at det skal se ut som at det bor noen her). 

Men alså, det er tøft i starten. Både med 1, 2 og 3 barn. Det viktigste er å puste og tenke at denne tiden skal nytes det den nytes kan. 

Har du noen som kan avlaste er det helt supert, og det skal du bruke! 🥰

Mine barn roet seg bare hos meg så da ble det bare sånn. Alle mine har vert klistermerkebarn. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kunne sove i egen seng fra ca.8 mnd. Da løsnet alt veldig, den sammenhengende og tunge søvnen kom også da. Min var relativt tidlig ute med å utforske, så jeg tror han var 3-4 mnd da han kunne ligge for seg selv i babygymmen, men jeg måtte være så nærme at han kunne se og/eller høre meg. Jo mer nysgjerrig og tidlig ute ungen er motorisk, jo tidligere kan du legge den fra deg.

Er din bare to uker? Da må du nok belage deg på at det blir slik som nå en stund fremover. Du kan trøste deg med at du blir mer vandt til det og finner bedre løsninger på ting, så det blir lettere selv om babyen fortsetter å være klistremerke. Å få en klistremerkebaby er så overveldende og tøft i starten at det er vanskelig å beskrive, men vi er mange som har vært der. De første månedene handler rett og slett bare om overleve. Drit i alt som stjeler energi og prioriter babyen og søvn, i den rekkefølgen, over alt annet. 

Anonymkode: b4f46...840

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvor mange uker/måneder var baby da du kunne legge han fra deg i våken tilstand og hvor mange uker var han når du kunne legge han fra deg til å sove alene/ikke på deg?

7 mnd

Anonymkode: a4a34...dea

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har/hatt 2 ekstreme klistermerkebarn, men jeg ser at endel ting løsnet seg omtrent på samme tid.

Min 6 mnd gammel baby kunne jeg legge fra med fra 12 ukers alderen. Da på babygym eller vippestol. Vi snakker om 10 minutt av gangen og jeg måtte være i rommet. Jeg satte vippestolen på badet og det gjorde jeg fikk dusjet,sminke meg og bæsje uten å holde en baby.

Å sove uten å bli holdt eller ammet hele natten ble bedre ved 4-5 mnd. Før det lå hun klistret til meg. Vi samsover ennå nå ved 6 mnd, men jeg kan legge men en 30-50cm unna baby. Det er iallefall mye mer behagelig. Største barnet vårt ble ikke bedre på dette punktet før ved 8 mnd. Før det måtte hun bysses i søvn, men etter 8 mnd kunne jeg legge i sengen ved at jeg lå ved siden av og scrollet på mobilen mens hun holdt meg i hånden.

Et godt tips er å få deg et elastisk bæresjal. Det vil lette hverdagen veldig. I perioden 1-3 mnd inntok jeg alle måltider med baby i bæresjal og det var helt ok.

Anonymkode: 255fb...9b9

AnonymBruker
Skrevet

Ved to uker er de aller fleste babyer "klistremerker". Les gjerne litt om fjerde trimester, det hjalp meg en del. De første ukene (og månedene) er unntakstilstand, og det er bare å innrette seg etter det. Ble mye tid i sofaen med amming og netflix for min del. Anbefaler også bæresjal når de er så små, de fleste babyer liker å være tett inntil mamma og du får armene fri. 

Du har akkurat vært gjennom en stor fysisk påkjenning, etterfulgt av en hormonstorm, og nå er livet snudd på hodet med et lite vesen som er helt avhengig av deg og ikke vet forskjell på natt og dag. Selv med klistremerkebabyer er det enorm forskjell på når de er to uker vs to måneder (eller 5-6 måneder for den del). Så ikke mist motet - dette er en kort tid, selv om det er hele livet akkurat nå ❤

Anonymkode: 96b5c...d54

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Min har aldri likt å være alene. Og fortsatt er det sånn at hvis jeg sniker meg inn på kjøkkenet for å ordne noe, så kommer han sutrende etter meg og vil opp i armene (1,5 år). Men det går seg til, og man finner en måte å få det til på. Bæretøy er gull før de kan bevege seg selv. Min sov godt i bæresjal/sele og var med på det meste av ærender. Vi investerte også i en Sleepytroll, så da han var ca 5 måneder klarte vi å få han til å sove dupper i vogna med vognvugger. Hadde sikkert fått det til før også om vi prøvde ut maskinen tidligere! 

Kveld og natt har og er fremdeles slitsomt. Det er mange runder inn og ut av soverommet. Han ble busset i søvn til han ble for tung (ca 7 mnd) og etter dette må vi ligge ved siden av for at han sovner. Så våkner han må vi opp og ligge ved siden av til han sovner igjen. På natten samsover vi og trives med det. Vi har kjøpt en stor seng slik at ingen sover trangt.

AnonymBruker
Skrevet

Har fortsatt et klistremerkebarn. Barnet mitt er nå seks år, og må sovne med en av oss helt inntil seg, kommer også inn i senga vår for å ligge HELT inntil meg resten av natta. 

Anonymkode: 41e9e...1a3

AnonymBruker
Skrevet

Kunne ligge noen minutter alene da han var to-tre uker gammel, men skrek stort sett mens jeg løp på do. Han hadde kolikk fram til han var nesten tre måneder gammel. 

Han hatet å ligge i vogna, og kunne sove i trillende vogn da han var 9 måneder. Sov i stillestående vogn da han var 11,5 måneder. Sov uten konstant nærvær av voksen om natta da han var 1 år og 3 måneder.

Anonymkode: 249a1...4a5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel litt vel tidlig å kalle babyen klistremerke. Bruk bæresjal. Og prøv å kutte ut melkeprodukter om du ammer, det gjør ofte underverker for babyens ubehag.

Anonymkode: 39b46...fc5

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker faktisk ikke. Det tok en evighet. Kanskje 6 mnd? Baby sov heldigvis i vogn hvis jeg trillet i søvn. Men våknet lett. Så visste aldri hvor god tid jeg hadde. Ble bare stresset av det. Hadde jeg 5-10min til dusj? Men hva om det ble litt for mye støy av at jeg reiste meg, mistet noe i gulvet? Ville baby våkne? Og så alltid en vurdering hva jeg skulle prioritere. 

Ellers så rigget vi oss til i sofaen eller sengen. Jeg gjorde klar mat som var mulig å spise med babyen i fanget/mens jeg ammet. Drikkeflaske. TV. Fulladet mobil. 
Baby var roligere hvis jeg hadde/var i besøk. Så hadde/var i en del besøk på dagtid. Da fikk jeg utløp for sosiale behov også. 

AnonymBruker
Skrevet

Ble ett år for noen dager siden, må enda bysses. Han er lang og tung, så vi må ofte bytte på hvis det tar tid før han sovner. Vi spøker med det og sier vi kanskje må holde på til han er 6-7 år. En tar armene og den andre beina, mens vi svaier han frem og tilbake. Vi har blitt glad i denne byssingen, legger en babydyne under han i armene våre og går rundt til han sovner. Tenker han får ta det i sitt tempo, helt tydelig at det gir han en trygghet og ro å bli bysset. Det kommer vi til å fortsette med en stund til. Alternativet er å legge han i sengen, hvor han flyr rett opp i stoposisjon og sutring eskalerer til hylskriking. Og da må han bæres enda lenger for å roes ned, også må man til på byssingen. Jeg tror ikke jeg kjenner et voksent menneske, tenåring eller stort barn som ikke klarer sovne på egen hånd. Så antar det går seg til for de aller fleste. 

Anonymkode: f6e7c...b6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ble ett år for noen dager siden, må enda bysses. Han er lang og tung, så vi må ofte bytte på hvis det tar tid før han sovner. Vi spøker med det og sier vi kanskje må holde på til han er 6-7 år. En tar armene og den andre beina, mens vi svaier han frem og tilbake. Vi har blitt glad i denne byssingen, legger en babydyne under han i armene våre og går rundt til han sovner. Tenker han får ta det i sitt tempo, helt tydelig at det gir han en trygghet og ro å bli bysset. Det kommer vi til å fortsette med en stund til. Alternativet er å legge han i sengen, hvor han flyr rett opp i stoposisjon og sutring eskalerer til hylskriking. Og da må han bæres enda lenger for å roes ned, også må man til på byssingen. Jeg tror ikke jeg kjenner et voksent menneske, tenåring eller stort barn som ikke klarer sovne på egen hånd. Så antar det går seg til for de aller fleste. 

Anonymkode: f6e7c...b6d

Vår var også en som trengte å bysses. Til slutt orket vi ikke mer. Kroppen klarte ikke bysse i 20-40 minutter. En av oss voksne lå ved siden av i senga. Ungen skreik, prøvde å sette seg opp, vri seg rundt ol., mens vi holdt ham litt fast, var rolige og trøstet. Helt forferdelig, men det var den eneste løsningen vi fant. Barnet var litt yngre enn din er nå. Håper det går seg til for dere ❤

Anonymkode: 249a1...4a5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 22.51):

Begynte å bære i sjal og ved dyp søvn klarte jeg å få baby over i vogna. Ved 5mnd kunne jeg av og til trille i søvn. Men som regel ble det sjal og eller amming. Ved 4år kunne han sovne alene innimellom.

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...