AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 I klassa til vår datter går det 6 jenter. 5 av jentene gikk sammen i første klasse, så begynte det ei ny ei i andre klasse. Hun byttet til vår klasse siden hun ikke fungerte i klassen hun var i. (Hun lagde mye drama). Vår «jentegjeng» har alltid lekt veldig fint sammen og det har aldri vært noe tull… inntil denne jenta begynte. Hun baksnakker de andre jentene i klassa, oppfører seg som den rene fjortisen og lager masse drama. Og når hun blir tatt juger hun til de voksne. Hun manipulerer de andre jentene og setter de opp mot hverandre. Hun slår og knuffer.. listen er lang. Vår datter er av den sensitive typen og funderer og grubler og gruer seg til å gå på skolen pga alt drama og uvennskap denne jenta lager. Vi har vært i dialog med mor (som ikke ser problemet.. at resten av verden må tilpasse seg hennes datter..) og vi har vært i dialog med skole og sfo. De setter inn sosial lærer og sfo skal følge ekstra godt med. Men alt dette har vært prøvd tidligere uten resultat. Denne jenta er utspekulert. Og ja det er helt sikkert en grunn til at hun oppfører seg slik hun gjør, men da må det faktisk tas tak i og man kan ikke la en 8-åring terrorisere en hel jentegjeng. Vi sliter nå med å få jenta vår på skolen. Vi har prøvd å få henne «tøffere» ved å ta igjen, vi har prøvd å invitere denne jenta (og mor) hjem til lek (funket ikke i det heletatt), vi har prøvd å trøste/være forståelsesfulle og gjøre alt «riktig», men jenta vår borrer seg lengre og lengre ned i tanker om hva denne jenta kommer til å finne på for noe drama neste gang. Det er ikke lett å hjelpe 8-åringer når det gjelder mobbing! 😤😢😢 Er det noen som har gode råd? Anonymkode: 5e97d...286
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Bruk 9a-paragrafen og krev tiltak fra skolen! Anonymkode: a4e11...b3b 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 Jeg kjenner til dette men hvilke tiltak kan man kreve? I mitt stille sinn ønsker jeg at denne jenta bytter skole. Det er to andre skoler i nærområdet. Når kan man kreve at barn bytter skole? Anonymkode: 5e97d...286
Kaneel Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): I klassa til vår datter går det 6 jenter. 5 av jentene gikk sammen i første klasse, så begynte det ei ny ei i andre klasse. Hun byttet til vår klasse siden hun ikke fungerte i klassen hun var i. (Hun lagde mye drama). Vår «jentegjeng» har alltid lekt veldig fint sammen og det har aldri vært noe tull… inntil denne jenta begynte. Hun baksnakker de andre jentene i klassa, oppfører seg som den rene fjortisen og lager masse drama. Og når hun blir tatt juger hun til de voksne. Hun manipulerer de andre jentene og setter de opp mot hverandre. Hun slår og knuffer.. listen er lang. Vår datter er av den sensitive typen og funderer og grubler og gruer seg til å gå på skolen pga alt drama og uvennskap denne jenta lager. Vi har vært i dialog med mor (som ikke ser problemet.. at resten av verden må tilpasse seg hennes datter..) og vi har vært i dialog med skole og sfo. De setter inn sosial lærer og sfo skal følge ekstra godt med. Men alt dette har vært prøvd tidligere uten resultat. Denne jenta er utspekulert. Og ja det er helt sikkert en grunn til at hun oppfører seg slik hun gjør, men da må det faktisk tas tak i og man kan ikke la en 8-åring terrorisere en hel jentegjeng. Vi sliter nå med å få jenta vår på skolen. Vi har prøvd å få henne «tøffere» ved å ta igjen, vi har prøvd å invitere denne jenta (og mor) hjem til lek (funket ikke i det heletatt), vi har prøvd å trøste/være forståelsesfulle og gjøre alt «riktig», men jenta vår borrer seg lengre og lengre ned i tanker om hva denne jenta kommer til å finne på for noe drama neste gang. Det er ikke lett å hjelpe 8-åringer når det gjelder mobbing! 😤😢😢 Er det noen som har gode råd? Anonymkode: 5e97d...286 Helt seriøst bytt skole..
Kaneel Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner til dette men hvilke tiltak kan man kreve? I mitt stille sinn ønsker jeg at denne jenta bytter skole. Det er to andre skoler i nærområdet. Når kan man kreve at barn bytter skole? Anonymkode: 5e97d...286 Aldri! Men du kan bytte skole på ditt eget barn.. her vil jeg tippe dere ikke kommer noen vei, ungen er utspekulert og smart og kommer til å være vansklig å avsløre mens din unge vil bli skadelidende
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 Jeg synes det er for ille at vår datter skal være den som bytter skole. Hun er veldig glad i sine venninner og gleder seg til skolen (de dagene denne jenta ikke er der). Og man vet jo heller ikke hva slags miljø man kommer inn i når man bytter skole. Anonymkode: 5e97d...286
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 Uff, dette er ikke lett. Jeg er lærer, og har vært borti lignende før. Et jentemiljø hvor én eller to jenter trekker i alle tråder, setter venner opp mot hverandre og skaper mye drama. Det som fungerte da jeg hadde en klasse med en sånn jente, var at vi slo hardt ned på det. Vi (jeg, ledelsen og foreldre av andre elever) samlet inn bevis. Bl.a tekstmeldinger. Dette var noen år eldre enn 2.klasse da. Men det ble også skrevet ned ting som ble sagt og gjort. Dette konfronterte vi eleven med, på en rolig og respektfull måte så klart, men tydelig. Og det ble kontaktet hjem. Så opprettet vi 9a sak. Alt endret seg jo ikke fra den dagen. Jenta sluttet med mye, men det var fortsatt noe baksnakking, blikking, forsøk på ryktespredning osv. Det som jeg til slutt gjorde var å snakke med de andre jentene i klassa om hvordan de skulle forholde seg til denne ene jenta. Hvorfor hun mest sannsynlig gjør det hun gjør, og hva hun prøver å oppnå. Og at ofte VIL hun bare at de andre jentene skal reagere, bli provosert og tro på det hun sier. Også har jeg sagt at med EN GANG denne jenta gjør noe som helst som du ikke liker, så går du din vei og sier fra til en voksen, og gjerne til meg med en gang du ser meg. Det som jeg tror har fungert best, er faktisk å "få med meg" alle jentene i klassen til å reagere likt når den ene jenta prøver seg på baksnakking osv. Det høres helt forferdelig å liksom gå bak ryggen på et barn på den måten. Men i noen situasjoner er det et slags gruppepress som fungerer. Det holder at hun bare får med seg én jente,så har du det gående. Hvis ingen biter på, oppnår hun ikke makt over gruppen. Samtidig som jeg krever at de er greie og inkluderende med henne og, da. Kanskje ikke så lett for deg å gjøre noe sånt, men... har du snakket med foreldrene til noen av de andre barna? Anonymkode: c4dec...bf8 4 1
Burugla63 Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Ikke rart ungen er sånn når moren gir blanke i hvordan hun oppfører seg . Det som er så rart er at ingen innad skolen tenker at sånne som denne moren trenger foreldreveiledning . 1
Burugla63 Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Uff, dette er ikke lett. Jeg er lærer, og har vært borti lignende før. Et jentemiljø hvor én eller to jenter trekker i alle tråder, setter venner opp mot hverandre og skaper mye drama. Det som fungerte da jeg hadde en klasse med en sånn jente, var at vi slo hardt ned på det. Vi (jeg, ledelsen og foreldre av andre elever) samlet inn bevis. Bl.a tekstmeldinger. Dette var noen år eldre enn 2.klasse da. Men det ble også skrevet ned ting som ble sagt og gjort. Dette konfronterte vi eleven med, på en rolig og respektfull måte så klart, men tydelig. Og det ble kontaktet hjem. Så opprettet vi 9a sak. Alt endret seg jo ikke fra den dagen. Jenta sluttet med mye, men det var fortsatt noe baksnakking, blikking, forsøk på ryktespredning osv. Det som jeg til slutt gjorde var å snakke med de andre jentene i klassa om hvordan de skulle forholde seg til denne ene jenta. Hvorfor hun mest sannsynlig gjør det hun gjør, og hva hun prøver å oppnå. Og at ofte VIL hun bare at de andre jentene skal reagere, bli provosert og tro på det hun sier. Også har jeg sagt at med EN GANG denne jenta gjør noe som helst som du ikke liker, så går du din vei og sier fra til en voksen, og gjerne til meg med en gang du ser meg. Det som jeg tror har fungert best, er faktisk å "få med meg" alle jentene i klassen til å reagere likt når den ene jenta prøver seg på baksnakking osv. Det høres helt forferdelig å liksom gå bak ryggen på et barn på den måten. Men i noen situasjoner er det et slags gruppepress som fungerer. Det holder at hun bare får med seg én jente,så har du det gående. Hvis ingen biter på, oppnår hun ikke makt over gruppen. Samtidig som jeg krever at de er greie og inkluderende med henne og, da. Kanskje ikke så lett for deg å gjøre noe sånt, men... har du snakket med foreldrene til noen av de andre barna? Anonymkode: c4dec...bf8 Fantastisk å høre en lærer som tar tak i ett slikt problem ! . Men hva gjør dere når foreldre til barn som holder på sånn . Ikke reagerer på barnets oppførsel å ikke ser problemet ?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 Har mødre på sønnens trinn som ikke kunne gjøre noe for jentemiljøet som var sånn med en som styrte showet, for jentene kunne miste populariteten sin….var snakk om barn langt nedi barneskolealder… Noen ganger når man bare ikke bort til foreldre. Anonymkode: 73718...6b0
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #11 Skrevet 18. april 2022 14 hours ago, Burugla63 said: Fantastisk å høre en lærer som tar tak i ett slikt problem ! . Men hva gjør dere når foreldre til barn som holder på sånn . Ikke reagerer på barnets oppførsel å ikke ser problemet ? Da er det vanskelig å gjøre noe med det barnet... Men som sagt hjelper det om de andre barna vet hvordan de bør forholde seg til folk som baksnakker osv. Ofte er det sånn at fks A sier noe om B til C, også sier C dette videre. B blir lei seg, men de andre jentene i klassen tror på det A har sagt. Eller at A bestemmer at B får være med og leke, men ikke C. Og B tør ikke si imot A, fordi da blir A sur og utestenger B neste gang. Vi ser her at ja, A starter, men de andre blir med på det. De andre jentene må ignorere det A holder på med. Ikke så lett, så klart. Men de andre jentene må styrkes i hvordan håndtere sånne som A. Hvis ingen blir med på det A driver med, så får hun ingen plass til å styre. Gruppens holdninger med å ikke bidra til slik oppførsel tar over. Noen barn tar automatisk på seg en lederstilling, og holder på denne ved å skape en frykt hos de andre. Gjør som jeg sier, eller så blir jeg sur på deg og utestenger deg. Jentene må få en forståelse for hva A holder på med og hva hun vil oppnå. Og at det ikke er farlig å gå mot henne. De må ikke bli redde for at A blir sint. Skole og de andre foreldrene må lære opp barna til dette. Det ordner seg ikke på et blunk, og det vil ikke alltid fungere. Men hvis man ikke kan forandre én person, må man se på hva man selv kan gjøre. Ofte skjer mobbing, da spesielt slik typisk "jentemobbing" i en gruppe. Gruppen må gå i mot slik oppførsel. Hun vil ikke klare å styre rundt og skape drama helt alene. Anonymkode: c4dec...bf8
kraftwerk Skrevet 18. april 2022 #12 Skrevet 18. april 2022 Send en bekymringsmelding til barnevernet. Moren trenger tydelig veiledning og det er nok ikke bare solskinn i det hjemmet, når barnet oppfører seg slik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå