Gå til innhold

Hva er beste trening for å styrke kjernemuskulatur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er beste trening for å styrke kjernemuskulatur? Cardio eller yoga? Tror jeg hadde foretrukket yoga om det er mulig å bli like trent som ellers.

Anonymkode: dc078...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte å skrive at det er snakk om uten utstyr!

Anonymkode: dc078...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (På 17.4.2022 den 20.58):

Pilates

Takk for tips, det tenkte jeg ikke på som et alternativ. Men må man bruke utstyr når man trener pilates? Når jeg googlet sto det det. Eller vil man få lik effekt uten?

Anonymkode: dc078...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten utstyr får du særdeles lite utbytte av det bortsett fra hvis du er fullstendig utrent. Jeg anbefaler deg å skaffe deg noen kettlebells, de har hjulpet meg ekstremt med kjernemuskulaturen og gjort jobben min mye enklere (håndverker). Alle vondter er borte og livskvaliteten er på topp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planken, sykle med beina i lufta liggende på rygg- dess lenger ned mot gulvet du har beina, dess bedre. 
Liggende på magen, beina samlet. Løft beina og brystet opp, slik at kun torso er i kontakt med gulvet. 
Lærte dette på barseltrening.

Anonymkode: b788e...87d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 8.56):

Takk for tips, det tenkte jeg ikke på som et alternativ. Men må man bruke utstyr når man trener pilates? Når jeg googlet sto det det. Eller vil man få lik effekt uten?

Anonymkode: dc078...10d

Du kan gjøre pilates med eller uten utstyr, men jeg ville ikke ha stresset med utstyr i "innføringsfasen". Jeg ville heller ha fokusert på å få inn teknikken (kontroll over pusten, gode bevegelser osv.), og når teknikken er inne og du føler deg "varm i trøya", ville jeg ha vurdert å kjøpe inn utstyr dersom du ønsker det.

Mange gode øvelser som kan gjøres uten utstyr:
th?id=OIP.JhVqmWFM2oLpNfJ1m2yrKgHaNB&pid=Api&P=0&w=94&h=165

Dårlig bilde, men...

Forslag til øktplan:

 

pilates at home infographic

Ooog... forslag til klær:

https://www.yogalove.no/yogaklader/pilates.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen jeg kommer på i farta: Planken, russian twists, leg raise, båten, sideplanke( har mange progresjoner fra lett til tung). Absolutt ingen ekspert, bare øvelser jeg tenker funker.

 

Har lyst til å prøve litt calisthenics, Det skal være mulig å bli ganske sterk med kropsvekt med dette.

Anonymkode: a8236...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 11.06):

Planken, sykle med beina i lufta liggende på rygg- dess lenger ned mot gulvet du har beina, dess bedre. 
Liggende på magen, beina samlet. Løft beina og brystet opp, slik at kun torso er i kontakt med gulvet. 
Lærte dette på barseltrening.

Anonymkode: b788e...87d

Jess! Pluss sideplanke begge sider og situps..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.4.2022 den 11.06):

Planken, sykle med beina i lufta liggende på rygg- dess lenger ned mot gulvet du har beina, dess bedre. 
Liggende på magen, beina samlet. Løft beina og brystet opp, slik at kun torso er i kontakt med gulvet. 
Lærte dette på barseltrening.

Anonymkode: b788e...87d

På barseltrening? Disse øvelsene er ganske harde for noen som nylig har gått gravid og født.

Anonymkode: a6455...d60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 13.26):

På barseltrening? Disse øvelsene er ganske harde for noen som nylig har gått gravid og født.

Anonymkode: a6455...d60

Om de gjøres med fokus på pusten og bekkenet så brukes det ofte i opptrening etter fødsel. Men kontakten med muskulaturen må være på plass først, en god instruktør vil være påpasselig med det.

Anonymkode: 2cdab...9fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 20.57):

Hva er beste trening for å styrke kjernemuskulatur? Cardio eller yoga? Tror jeg hadde foretrukket yoga om det er mulig å bli like trent som ellers.

Anonymkode: dc078...10d

Ashtanga yoga 

Det er hard trening, men man får virkelig bygd kjernemuskulaturen med "hard" yoga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Embla Othea skrev (På 22.4.2022 den 9.48):

Du kan gjøre pilates med eller uten utstyr, men jeg ville ikke ha stresset med utstyr i "innføringsfasen". Jeg ville heller ha fokusert på å få inn teknikken (kontroll over pusten, gode bevegelser osv.), og når teknikken er inne og du føler deg "varm i trøya", ville jeg ha vurdert å kjøpe inn utstyr dersom du ønsker det.

Mange gode øvelser som kan gjøres uten utstyr:
th?id=OIP.JhVqmWFM2oLpNfJ1m2yrKgHaNB&pid=Api&P=0&w=94&h=165

Dårlig bilde, men...

Forslag til øktplan:

 

pilates at home infographic

Ooog... forslag til klær:

https://www.yogalove.no/yogaklader/pilates.html

Flere av disse øvelsene er faktisk yoga øvelser :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er veldig bra for kjernemuskulaturen, viryayoga, ashtanga eller annen poweryoga 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo kjøre tabata. Styrker hele kroppen. Så kan du eventuelt bytte ut noen av øvelsene med flere øvelser for kjernemuskulatur. Tabata er veldig effektivt og helt topp for folk som egentlig synes styrke er kjedelig, som meg. https://www.trening.no/treningstips/5-effektive-tabata-okter/
https://www.trening.no/styrke/kjernetrening-i-ekspressfart/

Anonymkode: 16695...afb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 4 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 23.4.2022 den 7.56):

Slynge. 

Anonymkode: 3ce09...77e

Enig, men ts vil ha noe uten utstyr. 

Anonymkode: 3047c...078

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...