Gå til innhold

Hvilket materiale på kjøkkenbenk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal pusse opp et kjøkken og har en 10-15 års perspektiv på huset. Vi skal altså etter all sannsynlighet bo der relativt lenge. Jeg har selv kun erfaring med laminat og tre benkeplate og av de to må jeg si jeg foretrekker laminat. Tre syntes jeg ble mye vedlikehold og fort stygt. Så lurer vi på stein da, er det verd prisen? I så tilfelle hvilken type stein? Hva er fordelene og ulempene? 

her er kjøkkenet vi tenker på:

https://www.kvik.no/p/cima-light-oak-kjoekken-p-2495

Dette er planløsningen på kjøkkenet: 

1736F10A-BD4C-4993-AB2B-69A149C795E4.jpeg

Anonymkode: b391f...a9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dekton.

+ Dekton er ekstremt kraftig, flekkavvisende, ripefast og varmebestandig opp til 1100 grader.

+ Tørkes av med en klut oppvridd i rent, varmt vann. Dekton tåler alle syrer/baser og kjemikalier, som benyttes i den alminnelige husholdning.

- Dyrt.

Ser mange leverer det nå. Vi kjøpte via en leverandør, så usikker på hvem som skar til. Men her ser du nesten hele sortimentet: https://www.allstein.no/dekton/

Tåler fukt og varme - varme panner kan settes rett på benken. Lett å rengjøre. Vi har hatt det i fire år. Lager mye mat og er ikke best på å tørke opp søl raskt. Ser akkurat ut som da det ble installert. Null slitasje. Elsker det. Kommer aldri til å ha noe annet på arbeidsflater igjen, med mindre det kommer et fullgodt, men billigere alternativ.

Anonymkode: 95eb0...b71

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stein er kult! 

Men styr unna Kvik. Makan til rotete opplegg og elendig service har jeg aldri vært borti.. 

Anonymkode: 55c4f...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer aldri til å velge annet enn polert granitt hvis jeg skal pusse opp kjøkken på nytt. Har 4 cm granitt nå og det er helt fantastisk til baking og matlaging. Null vedlikehold, bare vask over og puss/poler med en papirdott for å få frem glansen igjen når du føler for det.

Marmor og andre mer porøse steinarter ville jeg vært litt mer forsiktig med. De er kjent for å suge opp evnt søl som setter flekker og gir misfarging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et mykere opplevelse av kjøkkenet foretrekker jeg til enhver tid benkeplate av tre. Tåler ikke så mye som granitt eksempelvis, men kan enkelt slipes med liten slipemaskin om det trenges. Krever selvfølgelig at man behandler det med linolje hver 3.-4. måned (som igjen gjør at bakterier ikke trives på benkeplaten)… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...