AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Vet ikke helt om det er jeg som er urimelig her, så setter pris på andres synspunkter. Samboeren min og jeg er i midten av 20-årene, han er lærling og jeg blir snart ferdig med studiene. Vi leier bolig og sparer for å kunne kjøpe noe eget om noen år, vi har også planer om å gifte oss, få barn og hele pakka. Mye å spare penger til, med andre ord. Nå har han lyst til å ta opp lån for å kjøpe motorsykkel, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig irritert. Jeg har prøvd å forklare at jeg ønsker at vi skal være fornuftige mtp pengebruk framover, for vi er unge og i etableringsfasen og det er mye annet vi trenger penger til som etter min mening er viktigere. Han har allerede bil, og motorsykkel er det siste han trenger. Samtidig har vi ikke felles økonomi enda, og jeg kan jo uansett ikke nekte han noe som helst. Han mener at jeg bør glede meg på hans vegne, mens jeg skulle ønske at han heller prioriterte vår felles framtid, så får han heller kjøpe seg motorsykkel når vi er eldre og bedre stilt økonomisk. Tanker? Anonymkode: ec82b...9bf
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Ja, jeg tenker at du snakker bare om dine ønsker og behov. Du har lyst på familielivet, han er en ung mann som har lyst til å kjøre mc og leve litt. Hvis du pusher ham for hardt så kjører han avsted ut av livet ditt. "Motorsykkel er det siste han trenger "....du høres ut som mora hans.. Anonymkode: ac6dc...5a7 16 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 Lar du han få gjøre dette, vil han bli en gladere mann. Jeg er dame med tung mc. I 15 år fikk jeg høre av eksen at det fikk jeg ikke lov til å holde på med, det var dyrt, farlig og uansvarlig og det siste jeg trengte. Jeg ble mer og mer trist da dette er min store hobby, har vokst opp i en familie som kjører mc på proffnivå... Vær så snill ta han på alvor. Han kan holde det mot deg mer enn du aner. Anonymkode: b3311...867 6 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 Kjipt å si nei til partners hobbyer. Ja, dumt med lån, men dere har ikke felles økonomi nå så du har lite du skulle ha sagt. Man lever bare en gang, og jeg regner med du også har hobbyer? La han gjøre det han vil. Anonymkode: a042c...e54 7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 Så når dere har spart til egen kåk får dere barn, da skal han heller ikke få lov, og må utsette det hele til barna er blitt voksne, og da mener du han har en midtlivskrise? YOLO. Hans penger, hans liv. Noen hobbyer skal man også ha. Anonymkode: 32a60...5f0 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Vet ikke helt om det er jeg som er urimelig her, så setter pris på andres synspunkter. Samboeren min og jeg er i midten av 20-årene, han er lærling og jeg blir snart ferdig med studiene. Vi leier bolig og sparer for å kunne kjøpe noe eget om noen år, vi har også planer om å gifte oss, få barn og hele pakka. Mye å spare penger til, med andre ord. Nå har han lyst til å ta opp lån for å kjøpe motorsykkel, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig irritert. Jeg har prøvd å forklare at jeg ønsker at vi skal være fornuftige mtp pengebruk framover, for vi er unge og i etableringsfasen og det er mye annet vi trenger penger til som etter min mening er viktigere. Han har allerede bil, og motorsykkel er det siste han trenger. Samtidig har vi ikke felles økonomi enda, og jeg kan jo uansett ikke nekte han noe som helst. Han mener at jeg bør glede meg på hans vegne, mens jeg skulle ønske at han heller prioriterte vår felles framtid, så får han heller kjøpe seg motorsykkel når vi er eldre og bedre stilt økonomisk. Tanker? Anonymkode: ec82b...9bf Det er nå han kan gjøre slikt, før man er låst til andre lån, utgifter og barn. Forstår han godt jeg. Men er forskjell på 300k til sykkel og 50k til sykkel. Så man kan jo bli enige om en sum. Anonymkode: ea9a1...20f 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 Du høres ut som en kjærring på 44 allerede. La han kjøpe seg en sykkel. Om han er fornuftig ellers og han ikke tar opp 200 000 i lån ser jeg ikke problemet. Anonymkode: f0bba...79c 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Jeg er enig med dere begge. Som flere over nevner så kan det hende du dytter han vekk med å "nekte" han. Samtidig er det kjipt å spare til noe felles når den ene parten drar litt ekstra lass. Han kan vel spare til bolig samtidig? Og dersom fordelingen er litt skeiv når dere skal kjøpe hus så ordner jo det seg med å dele boligen utifra egenkapital. Anonymkode: 47783...1ff
sicario Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): motorsykkel er det siste han trenger. Tanker? Anonymkode: ec82b...9bf Man trenger alltid motorsykkel. Heier på kjæresten din😂 sikkert fornuftig å være etablert med alt på stell før man bruker penger på motorsykkel. Men herregud så kjedelig. Man skal leve også. Er ikke noe vits i å fornekte seg alt fordi man skal være så forbanna snusfornuftig. Er det en ting jeg angrer på, så er det at jeg ikke begynte å leve livet tidligere. 5
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 Man lever bare en gang! Synes faktisk det er ganske ille at du ikke heller gleder deg over det. Anonymkode: 21d8c...fd4 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Skrevet 17. april 2022 Eh…. Han blir ikke gladere av en mc. Jeg gjorde dette i etableringsfasen. Lot har kjøpe ditt og datt, ble aldri fornøyd. Dette er bare en flykt. Det kommer «verre» ting senere. Anonymkode: a4037...99b 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #13 Skrevet 17. april 2022 Det kommer ikke et bedre tidspunkt for å bruke penger på motorsykkel senere. Tenker det aldri vil passe inn i dine ønsker dessverre. Forstår at det for deg kan virke som helt unødvendig bruk av penger, men dersom dette er noe han virkelig vil, så risikerer du å miste han. Har aldri hatt mc selv, men her er det snøscooter som er det store. Hadde jeg forsøkt å nektet mannen min snøscooter før vi fikk barn hadde det vært over og ut for vår del. Skal sies at mannen solgte scooteren da vi ventet smått, ettersom han selv så at den ikke ville bli brukt og han syns risikoen var for høy. Men vi visste begge at det ville bli kjøpt ny når barna ble litt større. Anonymkode: 29333...9f0 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #14 Skrevet 17. april 2022 Ja, du er urimelig. Anonymkode: e0fdf...373 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 Helt enig med deg TS. Et ufattelig lite smart valg med tanke på at dere er i startgropa på livet. Vet ikke hvor mye han har tenkt å legge i det, men han kommer neppe mye under 100 000 om han skal ta lappen, ha utstyr, forsikring, sykkel osv. Om han gjør dette kommer det til å ta lenger tid å spare til bolig og lånebeløpet blir lavere. Anonymkode: 511dd...720 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 For ikke å snakke om at dere kaster penger ut av vinduet om dere må være på leiemarkedet lenger fordi dere ikke får kjøpt. Anonymkode: 511dd...720 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 Det er hans penger, så du kan ikke si noe på det. Men hadde det vært min kjæreste som kjøpte seg motorsykkel etter vi hadde avtalt at begge skulle spare til en felles fremtid hadde det blitt slutt. Da har vi tydeligvis for ulike prioriteringer i livet til at vi passer sammen. Det er mye dyrt jeg også ønsker meg, men jeg prioriterer jo ikke slike ting nå når vi er i starten av etableringsfasen. Hadde føltes veldig kjipt om jeg måtte ha dratt det økonomiske lasset (spare til felles fremtid) på egenhånd, mens han koste seg med hobbyene sine. Anonymkode: 1c041...e94 4
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Eh…. Han blir ikke gladere av en mc. Jeg gjorde dette i etableringsfasen. Lot har kjøpe ditt og datt, ble aldri fornøyd. Dette er bare en flykt. Det kommer «verre» ting senere. Anonymkode: a4037...99b Hvordan kan du vite at ikke HAN blir gladere, selv om din fyr ikke ble gladere? Er ikke folk forskjellige? Anonymkode: b3311...867 5
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #19 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vet ikke helt om det er jeg som er urimelig her, så setter pris på andres synspunkter. Samboeren min og jeg er i midten av 20-årene, han er lærling og jeg blir snart ferdig med studiene. Vi leier bolig og sparer for å kunne kjøpe noe eget om noen år, vi har også planer om å gifte oss, få barn og hele pakka. Mye å spare penger til, med andre ord. Nå har han lyst til å ta opp lån for å kjøpe motorsykkel, og jeg kjenner at jeg blir skikkelig irritert. Jeg har prøvd å forklare at jeg ønsker at vi skal være fornuftige mtp pengebruk framover, for vi er unge og i etableringsfasen og det er mye annet vi trenger penger til som etter min mening er viktigere. Han har allerede bil, og motorsykkel er det siste han trenger. Samtidig har vi ikke felles økonomi enda, og jeg kan jo uansett ikke nekte han noe som helst. Han mener at jeg bør glede meg på hans vegne, mens jeg skulle ønske at han heller prioriterte vår felles framtid, så får han heller kjøpe seg motorsykkel når vi er eldre og bedre stilt økonomisk. Tanker? Anonymkode: ec82b...9bf Jeg hadde ikke brydd meg. så lenge dette gjør han glad. Men skal dere kjøpe bolig er det lurt å kjøpe en ikke altfor dyr sykkel, gjerne brukt på finn! Anonymkode: dc5c9...73d
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #20 Skrevet 18. april 2022 Legg en felles plan for sparing. En sum dere begge skal spare i måneden for å finansiere egen bolig. Fordel andre fellesutgifter, slik at dere vet hva alt koster hver måned. De resterende pengene gjør dere hva dere vil med. MC, mobilspill, shopping eller fondsparing. Det er viktig å ha rom for å leve litt også. Økonomien blir ikke bedre når dere får kjøpt dere bolig. Da bindes jo mye av finansene opp i eiendommen. Anonymkode: 3866f...901 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå