Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Har 5,9 m igjen i boliglån. 

Fikk nylig renten opp på 2% og nytt terminbeløp på 25500 kr. 

I boliglånskalkulator får jeg 22500 kr med disse forutsetningene. 

Hvorfor er det en forskjell mellom disse to? 

Betyr det at jeg betaler for mye? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har kanskje kortere gjenværende løpetid på lånet enn det du har lagt inn i kalkulatoren. 

Anonymkode: 1674b...e05

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel rundt 17 år igjen å betale på lånet?

Anonymkode: af7f6...a74

AnonymBruker
Skrevet

Du kan øke nedbetalingstiden til 20 eller 25 år, kommer ann på hva banken tilbyr, bare å søke.

Anonymkode: dacfe...f4d

AnonymBruker
Skrevet
Ikr skrev (9 timer siden):

Hei 

Har 5,9 m igjen i boliglån. 

Fikk nylig renten opp på 2% og nytt terminbeløp på 25500 kr. 

I boliglånskalkulator får jeg 22500 kr med disse forutsetningene. 

Hvorfor er det en forskjell mellom disse to? 

Betyr det at jeg betaler for mye? 

Boliglånskalkulatoren din tar ikke høyde for nøyaktig termingebyr osv. 

Hvis du er redd for høyere rente må du gjøre det MOTSATTE av det du vurderer nå. Du må betale ned lånet ditt raskere, ikke seinere. Nå vil du ende opp med å betale enda mer i renter… Betal ned det du klarer ekstra, det er DA du sparer penger. 

Ps: hvis renten øker og du vil senke terminbeløpet må du forlenge nedbatelingstiden din. Da vil du betale mer renter totalt sett på lånet ditt. Du må tenke omvendt. Det som er dyrt for deg "på kort sikt" er billig på lang sikt. Og det som er billig på kort sikt, er dyrt på lang sikt. 

Anonymkode: 4fb0a...83a

• Liker 3
Skrevet

Hei 

Det er 29 år igjen. 

2% eff rente

5,9 mil igjen, hvor 100k er topplån. 

Jeg forstår at man skal helst betale lån tilbake så fort som mulig. 

Bekymringen min er at jeg betaler for mye til banken. 

Beløpet fra mai blir 25500

Boliglånskalkulator gir 22500 med samme forutsetningene. 

Lurer på hvorfor er det en forskjell på 3k.

Skal jeg bytte banken? 

Skrevet

Er det samme løpetid på topplånet som på resten av lånet, eller skal det nedbetales fortere? Om det skal inn fortere kan det forklare hvorfor du får høyere månedsbeløp hos banken enn i lånekalkulatoren. 

Skrevet

Få privatøkonomi inn i skolen asap 🙄

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Ikr skrev (13 minutter siden):

Hei 

Det er 29 år igjen. 

2% eff rente

Skal jeg bytte banken? 

Du betaler tilbake det du har lånt + 2,9 % effektiv rente per nå.

Hvorfor mener du at du betaler for mye til banken? Jeg skjønner ikke logikken din.

Anonymkode: a3a22...c32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke TS; men håper jeg kan spørre her. Hva er topplån? Ser vi også har 2 ulike lån i banken, et på 200.000 og et på ca 3 mill. Kan jeg gi beskjed til banken at jeg vil betale ned det på 200.000 først? Eller hvordan fungerer dette?

Anonymkode: a5812...2b6

Skrevet (endret)

Et topplån er et ekstra lån på toppen av boliglånet, gjerne for å dekke manglende egenkapital. De har gjerne høyere rente og kortere løpetid. 
Du må nok betale hvertfall renter på begge lån, men du kan alltids spørre banken om avdragsfrihet på det vanlige lånet mot å betale ekstra på topplånet. Worst case sier de nei. 

Endret av Rosi
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Rosi said:

Et topplån er et ekstra lån på toppen av boliglånet, gjerne for å dekke manglende egenkapital. De har gjerne høyere rente og kortere løpetid. 
Du må nok betale hvertfall renter på begge lån, men du kan alltids spørre banken om avdragsfrihet på det vanlige lånet mot å betale ekstra på topplånet. Worst case sier de nei. 

Okay, nei vi hadde 2 mill i egenkapital så det gir vel egentlig ikke så mye mening? Har også lik rente på de, men effektiv rente er det bittelitt forskjell på (ene er 2.11, og det andre 2.19). Da er det sikkert ikke topplån men noe annet rart 😛 tusen takk uansett!

Skrevet

Du må nesten se på nedbetalingsplanen din, men du betaler nok riktig terminbeløp. Ytterst sjelden at banken roter til slikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Okay, nei vi hadde 2 mill i egenkapital så det gir vel egentlig ikke så mye mening? Har også lik rente på de, men effektiv rente er det bittelitt forskjell på (ene er 2.11, og det andre 2.19). Da er det sikkert ikke topplån men noe annet rart 😛 tusen takk uansett!

Kan også være at det er på den delen som overstiger 5x inntekt eller noe annet banken følte de hadde ekstra risiko på om det er knyttet til boligkjøpet. 

AnonymBruker
Skrevet

Du betaler uansett ikke for mye til banken. De vet hva de holder på med. Kalkulatorer som ligger ute på nett er ofte litt forenklede. Hvis du har et topplån har det sikkert både annen rente og annen løpetid enn det ordinære lånet. Kalkulatoren tar ikke hensyn til dette

Anonymkode: 380dd...d99

Skrevet
Ikr skrev (14 timer siden):

Hei 

Det er 29 år igjen. 

2% eff rente

Skal jeg bytte banken? 

Om du er bekymret for å betale for mye til banken så må du jo øke terminbeløpet så du får betalt ned lånet fortere.

AnonymBruker
Skrevet
Mrs Robinson skrev (14 timer siden):

Få privatøkonomi inn i skolen asap 🙄

Det er pensum. Privatøkonomi og lån har de på ungdomsskolen. Vi lærte også dette da jeg gikk på ungdomsskolen, og ungene mine lærer det nå. 
At ikke alle lærer det de skal betyr ikke at det ikke er pensum. :) 

Anonymkode: af889...38d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...