Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Klarer ikke helt å velge hvor jeg kunne tenkt meg å studere, og har ikke rukket å lese meg helt opp på det enda heller.. Så jeg må bare søke, også finne ut av det før fristen på prioritering av studieønsker.  Søker lærerutdanning og sykepleier.

Lurer på hvor dere har studert, og hva som var positivt/negativt med plassen?

Anonymkode: 10588...6a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Studiebyer som er å anbefale er Trondheim, Bergen, og Stavanger (?). Oslo er aldeles ikke en studentby, og den plassen har jeg opplevd. 

Flyttet til Oslo for å studere de to siste årene av utdanningen min. Jeg ville ha en ny start i en ny by og tenkte at Oslo var et godt alternativ da det er en stor by, mange forskjellige mennesker og alltid noe å gjøre. Visste ikke at Oslo ikke egnet seg som en studentby før jeg flyttet dit og fikk smake på det selv. 

Nesten ingen arrangementer for studenter, veldig lite fokus på å skape samhold mellom hverandre, ganske mye "gjenger". Det gjorde at jeg følte meg litt utenfor, men jeg klarte å finne en gjeng i fadderuken i starten av oppholdet mitt. 

Jeg endte opp med å flytte tilbake da Oslo ikke falt helt i smak. Nå opplever alle forskjellig, men for meg personlig likte jeg ikke byen i særlig stor grad. Den var alt for stor for meg, det var så mye kaos i sentrum og ellers rundt om i hele Oslo på sommeren at jeg nesten ikke fikk puste. Man måtte alltid beregne hver eneste dag at trikken/bussen/t-banen kunne komme forsinket når man skulle på jobb da det var så mye trafikk. Det er sjeldent man finner sitteplasser på kafeer og restauranter da nesten alt er fullt - og du må ofte gå å lete i evigheter for å finne noe ledig plass. Følte meg også utrygg i noen situasjoner da jeg dro ut på byen.

Jeg er en person som liker det mer rolig har jeg funnet ut etter å ha opplevd Oslo. Men det som jeg faktisk likte med byen er at folk er mindre opptatt av hverandre - i den forstand at man kan være seg selv helt 100%. Det opplever jeg ikke i mindre byer. Skiller du deg ut, blir du lagt merke til med en gang i små byer. En annen ting jeg også likte var at det var så mange forskjellige personligheter i Oslo - du finner ikke en og samme personlighet uansett hvor du går. Folk er mye mer positive til vanlig i Oslo enn i den byen jeg bor i nå. I tillegg føler man at man "lever litt mer" i Oslo, på grunn av de mange mulighetene man har. 

Anbefaler deg til å lese grundig om alle byer du potensielt kunne tenkt deg å flytte til. Les om andres erfaringer på forum og andre kilder. Finn ut hvor det er mest økonomisk for deg å være - noen byer har dyre leieforhold, mens andre har det litt billigere. Oslo er jo utrolig dyrt (med mindre du finner studentbolig), mens Trondheim og Bergen er billigere. Jeg bodde på studentbolig i Oslo, hvor jeg betalte 5.500,- i måneden. Men dette var et stykke unna sentrum, og det var litt slitsomt. 

Kanskje du har noen venner som er bosatt i andre byer? Spør de også. Men viktigst av alt er jo hvilken skole du vil gå på og studieretningen din. Det er sikkert forskjellige skoler i forskjellige byer som tilbyr den utdanningen du vil ta? 

AnonymBruker
Skrevet

Trondheim er selvsagt den beste studiebyen.

Anonymkode: 46376...05c

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har selv studert i Oslo, samme utdanning som deg, kan anbefales. Hadde jeg skulle studert idag ville jeg nok gjort det i Trondheim. tror det er en meget studievennlig by.

Anonymkode: ecc7f...762

AnonymBruker
Skrevet

Trondheim ❤️

Anonymkode: 4b6f3...ec0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Bergen er en veldig bra studentby, anbefales virkelig! Masse aktiviteter for studenter, godt kulturtilbud, ganske ny og fin høyskole og lett å ta seg rundt. Hvis du skal ta sykepleien bør du også sjekke stryktallene for nasjonal eksamen i anatomi/fysiologi, noen skoler har ekstremt høy strykprosent pga dårlig undervisning, og de vil du styre unna. Google litt eller les her https://khrono.no/en-av-fire-studenter-i-sykepleie-strok-pa-nasjonal-deleksamen/655838

Anonymkode: 4faf2...4a3

AnonymBruker
Skrevet

Dere som nevner Trondheim: Hva gjør studiebyen studentvennlig?

Anonymkode: 6c9b6...942

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Store linjeforeninger med mye aktivitet.

Uka

Badekarpadling

Samfundet 

Svært mye studentkultur (sanger osv) 

Koietur

Alt mulig av interessegrupper

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åh, visste ikke at jeg hadde fått svar her! Tuusen takk❤️😊 

AnonymBruker
Skrevet

Volda 😊❤️ 

Fin studieplass med bra aktivitet på uteplassen til studentsamskipnaden gjennom studieåret og ein del andre tilbod gjennom året. Bra miljø, gode forelesarar. Billig husleige, små avstandar, nært natur. 

Anonymkode: 1f880...282

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt Volda også faktisk!☺️

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 10.31):

At byen har et veldig stort studentmiljø sammenlignet med størrelsen på byen ellers. Det gjør det etter min mening veldig lett å bli kjent med andre som student, siden en veldig stor andel av byens befolkning er i akkurat samme situasjon som deg. I tillegg har byen lange tradisjoner for studenter, og dermed er mange tilbud for studenter usedvanlig godt utviklet. Alt fra f.eks. linjeforeninger til Samfundet og UKA, for å nevne noe. 

Jeg har studert i både Trondheim og Oslo, og bor i Oslo nå. Trives veldig godt i Oslo som etablert, men som studentby kan den ikke måle seg med Trondheim. Her merker jeg knapt at det er studenter, og stvudentarrangementene drukner litt i alt annet som finnes i byen. 

Anonymkode: e4edf...c3e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

At byen har et veldig stort studentmiljø sammenlignet med størrelsen på byen ellers. Det gjør det etter min mening veldig lett å bli kjent med andre som student, siden en veldig stor andel av byens befolkning er i akkurat samme situasjon som deg. I tillegg har byen lange tradisjoner for studenter, og dermed er mange tilbud for studenter usedvanlig godt utviklet. Alt fra f.eks. linjeforeninger til Samfundet og UKA, for å nevne noe. 

Jeg har studert i både Trondheim og Oslo, og bor i Oslo nå. Trives veldig godt i Oslo som etablert, men som studentby kan den ikke måle seg med Trondheim. Her merker jeg knapt at det er studenter, og stvudentarrangementene drukner litt i alt annet som finnes i byen. 

Anonymkode: e4edf...c3e

Høres bra ut. Har søkt Trondheim til høsten, og håper virkelig dette stemmer og ikke bare er noe for "de populære". Ønsker å få nye venner på en smidig måte. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...