Gå til innhold

Syreskader på tenner pga spf, refusjon fra Helfo?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en spf (ikke bulimi) som tennene har tatt skade av pga overforbruk av syreholdige drikker over flere år. Så langt har jeg fått dekket 40% pga erosjon, men tannlegen vet ikke om spf. Jeg har dog diagnose fra lege/spesialist. Nå har jeg kommet til neste stadium hvor det må mer tannbehandling til, da tennene rett og slett etser bort, som kan bli kostbart. Dersom tannlegen får vite om diagnosen min, er det da mulig å få dekket mer enn de nåværende 40% fra Helfo?

Anonymkode: b915d...5ac

Skrevet

Det er jeg usikker på, men du kan nok få dekket behandling av NAV hvis du ikke har mulighet til å legge ut for det selv :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du må snakke med tannlegen om dette. Reglene for hvem som kan få dekket ble strammet inn for noen år siden, men tannlegene har full kontroll og kan undersøke din sak spesifikt. 

Anonymkode: df8e4...190

AnonymBruker
Skrevet

Du får dekning etter punkt 9 «Patologisk tap av tannsubstans ved attrisjon/refusjon», Helfo dekker her uansett kun etter refusjonstakst, samme hva årsaken til erosjonene er.  

Det kan godt være at ut fra prisene til tannlegen din, utgjør dette ca 40% av kostnadene, men refusjonen har faste takster alt etter hvilken behandling som blir gjort. Du får altså ikke refundert en høyere «prosentandel» dersom årsaken til syreskadene er spiseforstyrrelse.

Anonymkode: f5aae...684

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*ved attrisjon/erosjon

Anonymkode: f5aae...684

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...