Gå til innhold

Fjøs overtent - 17 kuer brant inne

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.tv2.no/nyheter/14725653/

Veldig ofte leser jeg om fjøs som brenner ned og dyr som brenner inne. Hester, kyr, griser, høns... Det er så jævlig å tenke på at jeg har ikke ord. Den frykten og kanskje til og med smerten de måtte kjenne på der de står sperret inne i rene helvete er ubeskrivelig og utenkelig.

Det jeg ikke forstår er hvorfor det ikke er pålagt at alle fjøs har skikkelig sprinkleranlegg, eventuelle andre løsninger som jeg ikke vet om. Jeg er oppvokst på gård, og har hjulpet foreldrene mine i mange andre fjøs opp gjennom livet mitt også.

Fjøs har masse høy som er så lett antennelig at det er nok med en liten gnist til at alt går til helvete - det vet jeg. Det kan gå fra 0 til 100 ganske kjapt.

Jeg vet også at de fleste bønder tjener så lite at det kan være vanskelig å investere i dyre ting som sprinkleranlegg - det har jeg full forståelse for. 

Men dette burde være noe som er pålagt, og dermed også være mulig å få en god del økonomisk støtte til, eventuelt mye billigere forsikring? Eller vil ikke sprinkleranlegg være effektivt nok til at brannen slukkes, eller iallefall roe ned såpass at man rekker å få ut dyrene? Er det ingenting som kan gjøres for å stoppe sånne storbranner der alle dyrene og hele fjøset brenner helt ned?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...