AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Si man velger et yrke som må jobbe dager de fleste har fri som 17 mai, julaften osv. hvordan bestemmes det hvem som skal jobbe de? Kan man velge selv at man vil jobbe de om det ikke er noe problem for deg? Foreksempel julaften syntes jeg er koselig men kunne lett ofret det for jobbe da og få ekstra betalt. Nå er jeg i 20 årene da, så har ikke egen familie/kjæreste. Anonymkode: e8a19...47d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Det varierer. Jeg jobber i helsevesenet. Vi har årsturnus. Da legger vi inn ønsker for kommende år. Det kan være at jeg ønsker dagvakt hver onsdag fordi mannen jobber sent den dagen, ønsker fri x dato fordi jeg er er invitert i bryllup. Også kan man ønske å jobbe julen mot fri påske ol. Men man får sjeldent alle ønsker oppfylt. Men de som ønsker å jobbe julen får stort sett andre ønsker oppfylt som fri påske, 17mai, nyttår el. Men ønsker man å jobbe 17mai mot fri jul så er det vanskeligere å få godkjent hvert år. Nettopp fordi det for de fleste er viktigere med fri jul enn 17mai. Men det er en uskreven regel hos oss at man jobber enten jul, nyttår eller påske. Ønsker mange det samme så må de som for lengst tid siden sist de jobbet jul, jobbe jul. Jeg liker derfor å holde meg til planen. Da vet jeg at jeg i år skal jobbe jul, neste nyttår osv. Men det er ikke alltid slik alle steder at man får fri både julaften, 1 og 2 juledag eller hele påsken. Ofte får man fri kanskje to av dagene og må jobbe den ene. Så ofte blir man veldig låst. Rekker ikke dra på hyttetur osv. Anonymkode: 785ee...c04
Knirke Skrevet 18. april 2022 #3 Skrevet 18. april 2022 Det varierer fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg jobber rotasjon og har ingen kontroll over jul, påske etc. Har hatt fri de to siste påskene og jobbet de to siste julene, men det er ingen garanti for at jeg får julen fri i år. På min tidligere arbeidsplass jobber man annenhver jul og annenhver påske. 17. Mai er forøvrig ikke sett på som hellig/røddag, det er en vanlig arbeidsdag. Det som er like sikkert som at juaften kommer er alle sutretrådene på KG fra folk som mener de ofrer seg ved å jobbe i julen, for at "hjulene i samfunnet skal gå rundt", og at det er synd på dem. Dette virker å være spesielt utbredt i helsesektoren, så man kan jo lure på hvorfor de har valgt å jobbe der... 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #4 Skrevet 18. april 2022 Vi har ikke barn. Og får som regel ønsker som jul og påske oppfylt. Da vi gjerne tar høstferie, vinterferie, og Juli. Perioder der de med barn ikke har fri begge to, og derfor er avhengig av at en er hjemme. Vinn-vinn for oss, er mye rimeligere å ta utenlandsturen utenom skoleferiene. Anonymkode: 3ff0e...2b7
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #5 Skrevet 18. april 2022 Mannen jobber turnus. Der er det slik at man må jobbe enten julaften eller nyttårsaften. Det er vanligvis annen hver gang. det er aldri snakk om å ha fri hele romjula, så selv om du ikke jobber julaften så jobber man ofte førstedag eller andredag f.eks. Påske, 17. mai og slike ting settes opp tilfeldig. Mannen har jobbet det meste av påsken hvert år. Anonymkode: 48470...49c
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #6 Skrevet 18. april 2022 Jobber på sykehus. Alle helligdager/røddager blir tatt ut av turnus, så kan man ønske hvilke dager man vil jobbe. Den som jobber røddagene i jula har førsteprioritet på å få fri andre dager i romjula. Samme med påske, de som får fri i stille uke jobber en eller flere dager i påskehelga. Som regel fungerer det fint, mange som ønsker å tjene ekstra og melder seg til røddager. Systemet gjelder også for 17. mai, kristi himmelfart og lignende. Noen klarer å snike seg unna røddager i mange, mange år ved å aldri melde seg. Men da er det disse folka som bli beordret på jobb i krisetilfellene. Anonymkode: 75445...499
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #7 Skrevet 18. april 2022 Jobber også årsturnus i helsevesenet. Vi kan ønske oss fri eller jobb røde dager, så fordeles det av den som lager turnusen. Noen røde dager er ganske populære fordi folk ønsker tilleggene (kr.himmelfartsdag, 1.mai, pinse f.eks), andre er mindre populære fordi de fleste har planer (julaften kveld f.eks). Alle disse fordeles rettferdig, slik at man må dele både på godene og ulempene. Dvs de samme får ikke godvaktene hver år, og med mindre noen melder seg til å jobbe julaften kveld går den også på rundgang. Anonymkode: 0b3f3...b7e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå