Gå til innhold

Passende sum i pengegave?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Relasjonen er søskenbarn. Sees 2-3 ganger i året. Var gjester i vårt bryllup, men dette er 17 år siden og de bidro til en fellesgave vi ble glade for og vanskelig å se normer derfra. 

Har forsøkt å spørre min tante og min mor som begge trekker på skuldrene og mener at det ikke finnes fasit, man gir etter evne og ønske. 

Paret ønsker seg kun kontanter. Jeg har god nok evne til at vi kunne slått til, men jeg er redd for å evt gi mer enn parets søsken, eller at vi kommer og gir mer enn forloverene eller noe sånt. Jeg aner heller ikke hvor synlig (eller om synlig i det hele tatt) summen blir. Men av erfaring i dåp og konfirmasjoner så settes som regel kort med penger opp på gavebord i mindre selskap, og med større gjennonfart eller summer (konfirmasjon) så skrives summen på et hjørne av kortet og i gavebok, mens selve pengene legges bort. 

Noen som har noen meninger om passende sum fra et par til et annet? 

Bryllupet blir et mindre bryllup holdt i lokalt festlokale, med catering hvor familien vil pynte, dekke og rydde. Vi skal bidra med kake til kakebordet og jeg har meldt meg til å hjelpe med vasking av selve lokalet dagen etter. Gjestelisten er vel ca 60-70 og siste konfirmasjonsgave I felles slekt (også et søskenbarn, litt skjeve generasjoner), fikk konfirmanten 5000 av besteforeldre og ca 2000 av tanter og onkler som ikke var faddere. 

Men jeg har ikke noe bryllup i felles slekt å henge dette på fra nyere tid.... 

Hva ville dere lagt dere på? 

Anonymkode: 193fc...561

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

500 -1000 kroner.

Anonymkode: 4590e...31c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fem hundre holder fint siden du også skal bake og rydde/vaske dagen derpå!

Anonymkode: 4c486...beb

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det er gave nok at du baker og vasker/rydder.

Men om du absolutt må gi noe er 500 kr. Mer enn nok. 

AnonymBruker
Skrevet

500kr hvis du er singel, 1000kr hvis dere er et par. Slik har det vært hos oss. 

Anonymkode: a9226...726

AnonymBruker
Skrevet

Synes også fem hundre er greit; og det er ikke sånn at de fleste legger ut beløp på gaver; de leser kun kortene, noe annet hører ikke til normal folkeskikk. 

Anonymkode: 14531...926

AnonymBruker
Skrevet

Hvem gir 500 kr i bryllupsgave i 2022? 

Jeg hadde gitt mellom 1500-2000 kr.

Anonymkode: 3519e...8a2

• Liker 7
Skrevet

Hm, du får litt ulike svar her. Kan du legge deg på ca. samme beløp som du ville brukt hvis du kjøpte noe?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville gitt 1000 i din situasjon.

Hvis jeg ikke skulle bakt og vært med på rydding ville jeg gitt 1500. 

Anonymkode: 52c8e...7aa

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...