Gå til innhold

Hvordan ser en vanlig turnus ut (sykepleier)?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at man har lovfestet hviletid mellom vaktene eller er det slik at man er forventet å jobbe til 23:00 for å så begynne på jobb 07:00?

Anonymkode: 2ba31...65e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sykepleiere (og andre helsearbeidere) er unntatt AML, så hviletid begrenses kun av evt tariffavtale eller avtale på arbeidsplassen. Hos oss er det seinvakt til 23:00 og oppstart dagvakt 07:30, glem skikkelig søvn hvis du har litt reisevei, men dessverre helt vanlig. 

Anonymkode: 9543d...dbf

• Nyttig 1
Skrevet

På de stedene jeg har vært har sykepleierne som jobber todelt vært ferdig på jobb 21.30 og tilbake på jobb 07.00.

Mange klager på lite søvn - 3-5 timer om dem er heldige 😫

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at dagvakter er mest populære så vil det være mulighet for å kun jobbe senvakter? Har ikke problem med å jobbe sent, men tror ikke jeg holder ut i en karriere der jeg må ofre så mye søvn.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste steder jeg har jobbet er det vanlig å slutte kl 22, og begynne 07, men det varierer. Noen har også de senere årene forsøkt seg på mer helsefremmende turnuser så man skal ha færrest mulig skifter med sein/dag. Men at det kan blir lite søvn noen netter er bare å belage seg på uansett. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De fleste steder jeg har jobbet er det vanlig å slutte kl 22, og begynne 07, men det varierer. Noen har også de senere årene forsøkt seg på mer helsefremmende turnuser så man skal ha færrest mulig skifter med sein/dag. Men at det kan blir lite søvn noen netter er bare å belage seg på uansett. 

Hvor ofte da om du kan ha gitt et estimat?

AnonymBruker
Skrevet

Vi slutter 22:30 og begynner 07:30 på jobb.

Jobber i hjemmetjenesten

Anonymkode: bdd8c...c24

AnonymBruker
Skrevet

Sen/dag var veldig vanlig da jeg jobba som sykepleier. To ganger i uka i hvert fall. Ble helt ødelagt av det. 

Anonymkode: be1ab...6aa

AnonymBruker
Skrevet

Jobber på sykehuse, på våres avdeling slutter kveldsvakt 23.00 og dagvakta starter 07.30

Anonymkode: fae67...af9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sen/dag var veldig vanlig da jeg jobba som sykepleier. To ganger i uka i hvert fall. Ble helt ødelagt av det. 

Skulle ikke ha vært lov, for et bedritent system. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er helt vanlig der jeg jobber nå også. Jeg ba spesifikt om mindre sen/dag før ny turnus pga helseplager, fikk heller litt flere. Så har stort sett et slikt skifte 1-2 ganger hver eneste uke, og alltid ved arbeidshelg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutter 22 og starter 07.45. Er ofte trett selv om tiden er lengre enn dere som går av 22.30 og på 7.00. Det er tøft. 

Anonymkode: dd0be...fa5

AnonymBruker
Skrevet

Det bør være mulig å ordne kveldsvakter en uke, dag uken etter, natt uken etter. De får det til i andre bransjer med turnus/skift.

Anonymkode: 0f670...967

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvor ofte da om du kan ha gitt et estimat?

Der jeg har jobbet er det sen/tidlig ca en gang i uken + når man jobber helg. Nå ser flere på turnusordninger der man heller jobber to seinvakter etter hverandre for å redusere antall raske turnover, eller der man starter f.eks kl 09-10-11 dagen etter seinvakt. Men det avhenger nok av hvor man jobber, kan være greit å sjekke ut i en søknadsprosess. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet pga dårlige arbeidstider, er helt umenneskelig å gå dagvakt etter en kveldsvakt.

Kom deg heller inn i det private helsevesenet med arbeidstid, eller dropp å bli sykepleier.

Anonymkode: a81ff...ae0

AnonymBruker
Skrevet

Gjort litt forskjellig. Ikke unormalt og ha faste vakter som er kveldsvakt til f.eks 22.30 for så og starte 08. 

Anonymkode: bec89...d00

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gjort litt forskjellig. Ikke unormalt og ha faste vakter som er kveldsvakt til f.eks 22.30 for så og starte 08. 

Og turnus er ikke menneskelig som andre skriver. Så sluttet i yrke. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og turnus er ikke menneskelig som andre skriver. Så sluttet i yrke. 

Hva gjør du nå?

AnonymBruker
Skrevet

På mine arb. Plasser hadde vi alltid to seinvakter etter hverandre, så uken så slik ut: D A A D D, nettopp pga lite søvn for mange når man først var hjemme fra jobb 23 og skulle sitte klar igjen 07.30. At noen bare jobber senvakter er ukjent for meg, men de som ønsker kan få flere. 

Anonymkode: 0d48c...aac

Skrevet

De fleste vil ikke ha mange senvakter på rad, pga barn og familie. 
En helsefremmende turnus innebærer ofte at man må gå av på senvakt. Jeg fex har ei uke DDAA, i motsetning til AADD som jeg hadde før. Det er også svært lite populært. Men jeg må ha det slik for ikke å bli utslitt. 

Mange arbeidsgivere er desperate etter sykepleiere. Derfor kan det lønne seg å forhandle seg frem til en «ønsketurnus». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...