Gå til innhold

Vil søke boliglån, men usikker på hvor mye jeg skal søke

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ny i gamet og tenker det er på tide at jeg skaffer meg egen leilighet. Jeg har aldri søkt om boliglån før og ville spørre om råd her. 

Når det er en totalpris som er skrevet på en annonse på finn - bør jeg da søke om akkurat det beløpet, eller mer? Når det kommer til budrunden? Hva hvis noen gir bud på mer enn hva leiligheten koster? Jeg vil jo gjerne ha leiligheten, men jeg trenger jo akkurat det beløpet jeg kan gi også. 

Noen som eventuelt har noen tips til hvilken bank som er mest gunstig å søke på angående rente? ☺️

Anonymkode: 59dff...b25

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vi gjorde var å snakke med banken. De spurte da umiddelbart om vi hadde en konkret bolig i tankene , da vi ikke hadde dette så fikk vi vite sånn ca mulig lånesum.

Når vi fant bolig vi ville by på, så ringte vi banken og fikk beskjed om ramme for dette lånet. 

Eks: Banken sa at vi uten problemer kunne låne 5 millioner.  Vi fant så drømmeboligen vår liggende ute for 4.1.

Fikk beskjed av banken at vi måtte tenke oss godt om hvor mye vi var villige til å gi for dette huset, da ting kan bli opphetet i budrunder. Så vi ble enige med banken om et lånetak i denne situasjonen på 4.3. 

Og så la vi inn bud på boligen.

Anonymkode: a0dc2...4b1

AnonymBruker
Skrevet

Når du ber banken om lån får du en makssum. Så velger du selv hvor nært den du vil gå, men jeg personlig ville ikke lånt maks nå med tanke på stigende rente, matvarer, strømpriser osv. 

Vi kjøpte for 600.000 under maks, og fikk da et veldig greit lån som vi kan tåle 8% rente på før vi må endre økonomien. Regnet på det før vi kjøpte hus. Anbefaler å ta de regnestykkene. 

Anonymkode: 0a544...84b

Skrevet

Du får ikke låne det beløpet som står i annonsen, for det er jo 100% av kjøpesummen/boligens verdi. Man får låne maks 85%, de resterende 15% er det et krav at man må ha i sparepenger/egenkapital.

Du nevner ikke et ord om at du har sparepenger til egenkapital?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Når du ber banken om lån får du en makssum. Så velger du selv hvor nært den du vil gå, men jeg personlig ville ikke lånt maks nå med tanke på stigende rente, matvarer, strømpriser osv. 

Vi kjøpte for 600.000 under maks, og fikk da et veldig greit lån som vi kan tåle 8% rente på før vi må endre økonomien. Regnet på det før vi kjøpte hus. Anbefaler å ta de regnestykkene. 

Anonymkode: 0a544...84b

8 % rente er veeeeldig konservativt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om et finansieringsbevis hos banken som baserer seg på hva du maks kan låne og bruke av sparepenger. Da får du oversikt over hva som er absolutt maksbeløp, og så kan du selvfølgelig velge å kjøpe for betraktelig mindre enn dette.

Anonymkode: df660...73a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...