Gå til innhold

Er denne kostholdsplanen grei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg forsøker gå ned i vekt. Lurer på om denne kostholdsplanen er grei? Eller er det noe jeg burde endre på?

Lunsj: Knekkebrød med smøreost og grønnsaker og eple

Middag: Kylling eller laks med grønnsaker

Kvelds: Protein yoghurt med granola og bær

Anonymkode: 94e1e...582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette er altfor få kalorier. Du skal ned i vekt, ikke sulte deg. Du trenger større og mer mettende måltider både til frokost og kvelds. Dessuten ser det ut til å være altfor lite fiber i kostholdet, med forbehold om at jeg ikke vet hvor store mengder grønnsaker du snakker om her. 

Anonymkode: 8cac7...b7e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola

Litt enig med ab over her, men kommer an på hvor mye knekkebrød, grønnsaker og bær. Lite fett. Legg til et egg eller avokado til lunsjen og nøtter ( feks valnøtter) i youghurten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er altfor få kalorier. Du skal ned i vekt, ikke sulte deg. Du trenger større og mer mettende måltider både til frokost og kvelds. Dessuten ser det ut til å være altfor lite fiber i kostholdet, med forbehold om at jeg ikke vet hvor store mengder grønnsaker du snakker om her. 

Jeg tenkte forsøke periodisk faste og dermed hoppe over frokosten. Jeg tenkte spise nok kalorier av den maten jeg lister opp, da er det vel ikke for lite, eller? Hva er den beste matvaren med fiber man kan spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Embla Othea skrev (1 time siden):

Hva er vedlikeholdsinntaket ditt?

Hvor mye skal du ned?

Trener du?

Jeg er ikke sikker på hva vedlikeholdsinntak er, men jeg brukte NHI sin kalkulator for beregning av kaloribehov og fikk dette resultatet: Oppsummering: Beregning av kaloribehov ved overvekt/fedme
- Energibehov i hvile: 1405 kcal
- Daglig aktivitet: Mellom 2248 og 2389 kcal

Jeg skal ned 20 kg og jeg trener ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Du aner jo ikke noen ting om hvor mange kalorier dette er, når TS ikke skriver mengde av noe av det?

Anonymkode: 59e0e...d4c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenkte forsøke periodisk faste og dermed hoppe over frokosten. Jeg tenkte spise nok kalorier av den maten jeg lister opp, da er det vel ikke for lite, eller? Hva er den beste matvaren med fiber man kan spise?

Grønnsaker, frukt , bær, knekkebrød , nøtter, belgfrukter. Så det er ikke sikkert du får i deg for lite fiber med den dietten, det kommer jo an på mengden. Spis masse grønnsaker. ( og legg til litt nøtter- 5-6 mandler/ valnøtter med kvelds) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laPistola skrev (1 time siden):

Litt enig med ab over her, men kommer an på hvor mye knekkebrød, grønnsaker og bær. Lite fett. Legg til et egg eller avokado til lunsjen og nøtter ( feks valnøtter) i youghurten? 

Jeg tenkte spise nok kalorier av den maten jeg lister opp. Typ 3 knekkebrød, to porsjoner grønnsaker og bær. Supert med tips for om matvarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke sikker på hva vedlikeholdsinntak er, men jeg brukte NHI sin kalkulator for beregning av kaloribehov og fikk dette resultatet: Oppsummering: Beregning av kaloribehov ved overvekt/fedme
- Energibehov i hvile: 1405 kcal
- Daglig aktivitet: Mellom 2248 og 2389 kcal

Jeg skal ned 20 kg og jeg trener ikke. 

Vedlikeholdsinntaket er når du holder den vekten du har.

Den finner du ved å legge sammen hvileforbrenningen din med aktivitetsnivået ditt.

La oss runde av til 2500 kcal.

Jeg ville begynt med å trekke fra 500-800 kcal\dag.

Hvis du ikke vil\orker å telle kalorier - ville jeg begynt med å ha et "kalorivindu" på 1500-1800 kcal. Da spiser du i MODERASJON (passer på porsjonene - f.eks. "slankevennlig"-varianten av tallerkenmodellen når du forsyner deg med middag (1\4 karbo, 1\2 grønnsaker og 1\3 protein).

Spis mat du liker, bare i mindre porsjoner. Ikke kutt ut karbohydrater, reduser inntaket heller. Jeg skal ned mye selv og jeg spiser smartkarbo.

Forslaget mitt er at du øker kaloriinntaket, spiser oftere og øker aktivitetsnivået.

Noen justeringer - høres dette greit ut?

Frokost: 2 knekkebrød med mager smøreost og grønnsaker (ca. 300 kcal)

Ellers er havregrøt med nøtter og bær super frokost!

Lunsj: Protein med grønnsaker + kvalitetskarbohydrater (f.eks. laks med brokkoli og brun ris) (ca. 500 kcal)

Prøv å spise karbkildene på formiddagen, slik at du får brukt hele dagen på å få forbrent dem.

Middag: Protein med masse grønnsaker (ca. 400 kcal)

Kveldsmat: Cottage cheese\ yoghurt med proteiner (nøtter, frø osv.) og frukt\ bær (ca. 400 kcal)
Kveldsmat bør inneholde mest proteiner og mindre karbohydrater.

Kort oppsummert:

Tenk de tre F-ene - Fullkorn, Fiber og Fysisk aktivitet - disse vil hjelpe deg langt på vei!

Spis NOK

Orker du ikke kaloritelling - spiser du i moderasjon (porsjonskontroll). Man MÅ ikke telle kalorier hvis du har noenlunde kontroll på hva du får i deg.

Endret av Embla Othea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Embla Othea skrev (14 timer siden):

Vedlikeholdsinntaket er når du holder den vekten du har.

Den finner du ved å legge sammen hvileforbrenningen din med aktivitetsnivået ditt.

La oss runde av til 2500 kcal.

Jeg ville begynt med å trekke fra 500-800 kcal\dag.

Hvis du ikke vil\orker å telle kalorier - ville jeg begynt med å ha et "kalorivindu" på 1500-1800 kcal. Da spiser du i MODERASJON (passer på porsjonene - f.eks. "slankevennlig"-varianten av tallerkenmodellen når du forsyner deg med middag (1\4 karbo, 1\2 grønnsaker og 1\3 protein).

Spis mat du liker, bare i mindre porsjoner. Ikke kutt ut karbohydrater, reduser inntaket heller. Jeg skal ned mye selv og jeg spiser smartkarbo.

Forslaget mitt er at du øker kaloriinntaket, spiser oftere og øker aktivitetsnivået.

Noen justeringer - høres dette greit ut?

Frokost: 2 knekkebrød med mager smøreost og grønnsaker (ca. 300 kcal)

Ellers er havregrøt med nøtter og bær super frokost!

Lunsj: Protein med grønnsaker + kvalitetskarbohydrater (f.eks. laks med brokkoli og brun ris) (ca. 500 kcal)

Prøv å spise karbkildene på formiddagen, slik at du får brukt hele dagen på å få forbrent dem.

Middag: Protein med masse grønnsaker (ca. 400 kcal)

Kveldsmat: Cottage cheese\ yoghurt med proteiner (nøtter, frø osv.) og frukt\ bær (ca. 400 kcal)
Kveldsmat bør inneholde mest proteiner og mindre karbohydrater.

Kort oppsummert:

Tenk de tre F-ene - Fullkorn, Fiber og Fysisk aktivitet - disse vil hjelpe deg langt på vei!

Spis NOK

Orker du ikke kaloritelling - spiser du i moderasjon (porsjonskontroll). Man MÅ ikke telle kalorier hvis du har noenlunde kontroll på hva du får i deg.

Tusen takk for utfyllende innlegg. Det er til mye hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for utfyllende innlegg. Det er til mye hjelp. 

Så bra!
Melding hvis du har flere spørsmål :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg forsøker gå ned i vekt. Lurer på om denne kostholdsplanen er grei? Eller er det noe jeg burde endre på?

Jeg ville byttet granola med 4-korn eller havregryn. Granola inneholder så mye sukker (ev honning) at det ville jeg aldri tatt med i en kaloriredusert diett. Ellers synes jeg det høres ut som litt lite mat, jeg ville også tatt med egg/avokado/nøtter for proteiner og fett som flere her nevner.

Anonymkode: b7a85...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Embla Othea skrev (18 timer siden):

"slankevennlig"-varianten av tallerkenmodellen når du forsyner deg med middag (1\4 karbo, 1\2 grønnsaker og 1\3 protein).

Hvordan ser du for deg denne tallerkenen?! Må man regne om og lage felles nevner?😅😅😅

Anonymkode: 37cc2...d8a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du aner jo ikke noen ting om hvor mange kalorier dette er, når TS ikke skriver mengde av noe av det?

Det er ikke vanskelig å få en viss formening om man har litt kunnskap om kalorier.

Anonymkode: c0ed6...d68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser du for deg denne tallerkenen?! Må man regne om og lage felles nevner?😅😅😅

Anonymkode: 37cc2...d8a

th?id=OIP._spvN3S8EIdXCFVE4zjhBQHaE_&pid=Api&P=0&w=257&h=173Tenk to håndfuller med grønnsaker, en neve med stivelsesrikt tilbehør og en håndflate med protein.

Men det er for mye stivelse her, ville gått ned til en stor potet ☺️

Endret av Embla Othea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 16.54):

Det er heller tvilsomt at TS hadde tenkt å spise 6 knekkebrød til lunsj og en halv liter yoghurt til kvelds. Jeg tok utgangspunkt i normale porsjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 14.40):

1) knekkebrød + legg til mer protein, f.eks egg, røkelaks, ost & skinke som pålegg.  Anbefaler deg å sjekke ut kjøleskapsgrøt (kan sende deg link til en enkel miniguide) som et alternativ. For variasjonens del, og fordi sammensetningen av næringsstoffer er god. 

2) kanskje legge til litt fett eller karbo? Potet, litt bønner? Metter godt, og gir fiber som i tillegg,til mettheten hjelper fordøyelsen 

3) hva slags granska, og hvor mye?

i tillegg til kjøleskapsgrøt er lomper (spelt/havre) genialt for enkle og sunne løsninger. Relativt kalorifattig og kan brukes til så mangt. 

tenk også at fremgangsmåten du bruker nå er en du skal kunne,leve med. Hvis ikke blir det fort det klassiske tilfellet av vektnedgang etterfulgt av oppgang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lill3My skrev (På 19.4.2022 den 7.51):

1) knekkebrød + legg til mer protein, f.eks egg, røkelaks, ost & skinke som pålegg.  Anbefaler deg å sjekke ut kjøleskapsgrøt (kan sende deg link til en enkel miniguide) som et alternativ. For variasjonens del, og fordi sammensetningen av næringsstoffer er god. 

2) kanskje legge til litt fett eller karbo? Potet, litt bønner? Metter godt, og gir fiber som i tillegg,til mettheten hjelper fordøyelsen 

3) hva slags granska, og hvor mye?

i tillegg til kjøleskapsgrøt er lomper (spelt/havre) genialt for enkle og sunne løsninger. Relativt kalorifattig og kan brukes til så mangt. 

tenk også at fremgangsmåten du bruker nå er en du skal kunne,leve med. Hvis ikke blir det fort det klassiske tilfellet av vektnedgang etterfulgt av oppgang

Takk for tips. Post gjerne link til kjøleskapsgrøt. I forhold til grønnsaker tenkte jeg mest på brokkoli, blomkål, gulrot, tomat, paprika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Post gjerne link til kjøleskapsgrøt. I forhold til grønnsaker tenkte jeg mest på brokkoli, blomkål, gulrot, tomat, paprika.

Her er grunnoppskriften:

https://www.melk.no/Oppskrifter/Groeter/Kjoeleskapsgroet/Kjoeleskapsgroet-med-chiafroe

Sunne og digge toppinger:

Masse frukt, bær, nøtter, frø, honning, kokos, granola osv.
th?id=OIP.Bv1fTyXKiiTJ54t6G3AMaQHaFj&pid=Api&P=0&w=213&h=159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...