Gå til innhold

Tispe eller hannhund? Så usikker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Står på venteliste hos oppdretter for Papillon hund og er så usikker på kjønn..har bare erfaring med tispe fra før. Mistet henne i fjor 14.5 år gammel til kreft💔 nå ønsker jeg meg en ny liten hjertevenn å dele livet med. 

Alle i min familie har tisper og derfor tenker jeg mest på tispe i og med at vi går mye turer og sånt ilag, og er på besøk hos hverandre. I tilegg hvis vi trenger pass ved ferie o.l

Vi har en dvergvedder som bor inne løs med oss, verdens skjønneste men litt terretoriell. Er tispe eller hannhunder lettest å vende til andre dyr? 

Forskjell på lydighet og trening?

Kan hannhunden gå løs på tur uten å stikke av? 

Andre innspill?

Hvordan er hannhunder med tanke på markering? Hørt om at småhunder kan være skikkelig markeringsgrisee både inne og ute.

Kom gjerne med dine erfaringer på begge kjønn🐶 hilsen en som gleder seg til valp❤️

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan man skrive i timesvis om. Tenker at om du/dere er vant til tisper så går for det. Hanner kan være litt skarpere /litt mer hund men dette er veldig individuelt og raseavhengig. Det samme gjelder for temaet stikke av:) samt det andre du tar opp.Angående markering av territorium om det er det du mener, så kan noen tisper være mer på vakt enn hannhunder. Ps. Min siste var hannhund og var kjempefornøyd. 

Anonymkode: 4a408...43a

AnonymBruker
Skrevet

Har en av hver av en liten rase. Tispen var lettere å få husren. Hannhunden har markert et par ganger inne. De har begge fantastiske, men forskjellige personligheter. Hun er nok mer knyttet til meg, mens han er mer sjarmør hos andre. Hannhunden sliter dog med bjeffing, både hjemme og når vi møter andre hunder. Alt dette trenger selvfølgelig ikke å knyttes til kjønn, men det er mine erfaringer. 

Anonymkode: c82f8...108

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at dere kanskje kan gå ut i fra personlighet om dere ikke trekkes mot et av kjønnene. Det er ikke noe problem for meg å gå tur med de i bånd når tispen har løpetid, men hun bruker truse inne når de begge er løse, og han tar det veldig fint, vedrørende det du sier om flere tisper i familien. Dessuten er jo kastrering kanskje et alternativ også.

Anonymkode: c82f8...108

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke sikkert du kan velge en gang, dersom du vil ha valp fra neste kull. Dette er en liten rase, som du jo vet, og de får tilsvarende små kull. Noen ganger bare en eller to valper. Hva om det er to hannhunder tispen får? Skal du vente ett år til neste kull da, eller prøve en annen oppdretter for å vente på å få en av de populære tispene?

Anonymkode: 8059b...781

AnonymBruker
Skrevet

Hadde to papillon, én av hvert kjønn.

Hannhunden var en glad og sosial klovn. Elsket folk og andre hunder. En vilter gladgutt. Han var også veldig pysete. Hylte og kom med stakkarslige protester om man skulle klippe negler, børste han, få floker ut bak ørene osv. Veterinæren, som hadde mye erfaring med papillon, gjettet på forhånd at han kom til å gi fra seg et hyl når han fikk vaksine mens tispa kom til å ta stikket med taus verdighet. Han hadde så rett 😅

Han var veldig glad i godbiter, men var ikke like ivrig som tispa på å jobbe for de. Han bjeffet mer, og det var vanskeligere å avbryte bjeffingen. Han ble også fort distrahert av løpetidlukt ut på tur, og selv om han var glad i å gå tur, så likte han ikke å gå langt fra hjemmet/bilen. Han var veldig hjemmekjær. 

Tispa var mer reservert og mer "stille" i kroppsspråket, men ble til en vilter valp om man tok frem yndlingsleken eller når hun ble tatt med på tur. Da var hun en liten tornado. Hun var veldig glad i å sitte på fanget til kjente og ukjente.

Hannhunden var langt mer sosial, og en skikkelig gledesspreder. Men, jeg fikk bedre kontakt med tispa for å være ærlig. Tisper kan jo fort være litt sære og lunefulle, og det er vel derfor jeg liker de. Har to tisper av en annen rase nå. 

Begge ble sent husreine. Hannhunden markerte ikke inne, kun ute. 

Anonymkode: d06f1...738

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes tisper er mer hjemmekjær og kosete, lettere å trene, mindre dominante og utagerende mot andre hunder. Ser man bort i fra akkurat løpetiden, er de også mindre hormonelle. 

Jeg foretrekker tisper, men jeg virkelig hater løpetid, derfor har jeg endt opp med fire hannhunder 🤦‍♀️ så nå kommer det i alle fall ikke tispe i hus. 

Anonymkode: 6bc1f...e7b

Skrevet

Med mindre du tenker kastrere hannen ville jag uten tvil valgt tispe, ene og alene pga av markerig. Miniatyrhunder og markering er et mareritt. Aa holde paa og vaske tiss og aa stri og styre med bellyband i femten aar, NEI takk!  Naturlig nok vanskelig med pass ogsaa om hunden markerer inne.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et hannhund menneske og har bare hatt det. Siden stort sett hele familien din har tisper, så ville jeg nok valgt en tispe. 
Så slipper du at hannhunden kanskje stresser i forbindelse med løpetid, og det er kanskje også lettere å få pass til en tispe enn en hannhund innad i familien. 

Jeg har ikke hatt hannhunder som markerer inne eller stresser spesielt ved løpetider.

Når det gjelder å vende en hund til et annet dyr, så er nok dette veldig individuelt. Jeg har to terriere og den ene kan fint leke med katter og bryr seg ikke om løse fugler osv. Den andre, vil gjerne ta dem. Kan fint ha begge løse, men de er selvfølgelig trent på det siden de var små valper. Den med mest jaktinstinkt slipper jeg helst bare på oversiktlige steder i skogen, og ikke når det det er båndtvang. 

Anonymkode: 8c317...c30

AnonymBruker
Skrevet

Ikke velg hannhund, og så kastrer den. Kastrering er en veldig dårlig løsning. Hormonproduksjon på testosteron styrer veldig mye mer enn "problematferd"

Anonymkode: 20b05...a2a

AnonymBruker
Skrevet

Å du mente markere= Tisse inne?! - Dette krever jo innlæring både med tisper og hanner. Var ikke noe problem med minn hann. (brukshund) - Jeg har ingen erfaring med små hunder. Men tenker at dette uansett er eier sitt ansvar å lære.

Anonymkode: 4a408...43a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...