Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, da får du bare leie hele livet da, selv når du blir gammel og får pensjon. Jeg kan ihvertfall slippe å tenke på både lån og leieutgifter når jeg blir pensjonist, så da kan jeg bruke det lille man får på å leve. 

Anonymkode: 20418...cfe

Er av den innstillingen at jeg ønsker å leve best mulig nå jeg. Ganske bortkastet å bruke hele livet til å tenke på at man skal leve godt som gammel og pensjonist, er slettes ikke sikkert man blir gammel.

Anonymkode: ccce2...f10

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei, da får du bare leie hele livet da, selv når du blir gammel og får pensjon. Jeg kan ihvertfall slippe å tenke på både lån og leieutgifter når jeg blir pensjonist, så da kan jeg bruke det lille man får på å leve. 

Anonymkode: 20418...cfe

Det er dette jeg ikke skjønner - jo, det er mulig og ha like høye boutgifter som eier og som leier når en er ung og lånet er nytt. De utgiftene er jo en investering i egen framtid. Målet er vel og være gjeldsfri, eller ihvertfall og ha lave kostnader når en blir pensjonist. Hvordan tenker de som leier at de skal få det fett som leietaker på pensjon? Hjelper det og være gjeldsfri når 80% av inntekten går til leie? Jeg lurer på om de som foretrekker og leie tenker lenger enn neste måned og neste lønn. Hva er planen ? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (3 minutter siden):

Det er dette jeg ikke skjønner - jo, det er mulig og ha like høye boutgifter som eier og som leier når en er ung og lånet er nytt. De utgiftene er jo en investering i egen framtid. Målet er vel og være gjeldsfri, eller ihvertfall og ha lave kostnader når en blir pensjonist. Hvordan tenker de som leier at de skal få det fett som leietaker på pensjon? Hjelper det og være gjeldsfri når 80% av inntekten går til leie? Jeg lurer på om de som foretrekker og leie tenker lenger enn neste måned og neste lønn. Hva er planen ? 🤷‍♀️

Er ikke lenger så ung at jeg ville blitt gjeldsfri som pensjonist uansett. Hadde jeg vært 20 år, så hadde jeg tenkt annerledes. Sånn kan skje da man har satt seg i en dårlig situasjon ved et samlivsbrudd. 

Og igjen, man har ingen garanti for at man faktisk blir pensjonist. Kanskje kan man havne på sykehjem av diverse grunner også.

Har selvfølgelig sikret meg med god pensjonssparing via jobben, og formue på konto.

AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (4 minutter siden):

Når du er gammel og typ godt passert pensjonsalder, så er ikke penger det eneste man tenker på. Der jeg leide før så bodde det flere godt voksne folk og eldre, som valgte å leie. De eide eneboliger eller store leiligheter før og ønsket noe lettere. Ja leilighet krever mindre vedlikehold enn enebolig, men det er forskjell på "mindre" og "ingenting". For når du leier så har du null ansvar, du har nødvaktmester som kommer på sekundet. Du må ikke koste så mye som en gråstein i ditt liv. Rørlegger og all reparasjon er gratis. Er boligen forfalt, så vil utleiefirmaet ta seg av det. Begynner helsa å svikte så kan du flytte til første etasje. Vil du bo i utlandet i et par år, så er det bare å fremleie boligen. 

Har du penger til å eie, så vil du ha det mye bedre av å leie frivillig enn å eie når du er eldre. For som sagt, da er ikke penger det eneste man tenker på. Er du minstepensjonist, så vil du tjene på å eie og å være gjeldfri, men du vil sitte igjen med et stort ansvar som du ikke er garantert til å ha helse til å ta vare på. Så blir spørsmålet da, komfort eller penger; hva betyr mest for deg når du er eldre. Tror nok de fleste vil tenke komfort. I de fleste tilfellene så taper man ikke så mye på å leie. Privat, garantert, for de er gribber uten like, men hos firma så er det mer rettferdige priser. Forskjellen på leie hos byens et av største utleiefirma som ligger øverst på prisklassen og å eie leilighet er rundt 2000 kr for min del. Og det er med lavere skatt på grunn av boliglån, men hadde jeg leid så hadde jeg fått bostøtte og da hadde forskjellen vært mindre. 

Anonymkode: 2ea7d...8f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Luksusproblem. Du kan selge så slipper du å ha det problemet ;)

Anonymkode: d1454...1d4

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke lenger så ung at jeg ville blitt gjeldsfri som pensjonist uansett. Hadde jeg vært 20 år, så hadde jeg tenkt annerledes. Sånn kan skje da man har satt seg i en dårlig situasjon ved et samlivsbrudd. 

Og igjen, man har ingen garanti for at man faktisk blir pensjonist. Kanskje kan man havne på sykehjem av diverse grunner også.

Har selvfølgelig sikret meg med god pensjonssparing via jobben, og formue på konto.

Nei, det er ingen garanti for at man blir pensjonist. 
jo, hvis en formue på konto kan en jo betale leie med det hvis en blir pensjonist. Skjønner fortsatt ikke  at det lønner seg ( hvis man skal leve noen år på pensjon da, det vet en jo ikke) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, jeg kom meg seint inn på boligmarkedet. Jeg vil bli gjeldsfri hvis jeg selger med god vinn og kjøper noe større, billig og med mer profitt ved salg. Eller om jeg gifter meg inn i en gjeldsfri bolig eller en mann med penger. Jeg tviler på at jeg vil bli gjeldsfri, men det er noe jeg ikke tenker stort på. Det er ikke et mål for min del, for man vet ikke morgendagen og man har ingen garantier for fremtiden. Det å eie på trass, med den tankegangen om at man garantert vil bli gjeldsfri og vil vinne på det på sikt.... det er litt vell naivt og smalt tankegang for min smak. Jeg tenker mer på dagens økonomi, hvordan få det best økonomisk i dag og i morgen, jeg gir blanke faen om min økonomiske situasjon i år 2062. Det er ingen selvfølge at jeg vil leve så lenge at jeg opplever 2023 en gang. 

Anonymkode: 2ea7d...8f1

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kom meg sent inn på boligmarkedet også. Her jeg bor har flere gått fra enebolig til lettstelt ny selveid leilighet. 

For meg er det å betale ned på bolig en økonomisk trygghet. Vedlikeholdsutgifter i størrelser her nevnt unngår man ved å kjøpe ny leilighet og da kan man jo sette av penger til det man trenger i vedlikehold.

Enebolig har jeg aldri ønsket meg.

AnonymBruker
Skrevet

Har absolutt sine fordeler med å leie, selv om det er dyrt. Min venninne orker ikke styret med å kjøpe, så hun leier, så når kjøpeskapet røk, så fikk hun nytt samme dag, vaktmesteren fikset lysarmaturet som plutselig gikk fløyten, noen kastet stein på ruta så den knuses, vaktmesteren fiksa nytt. På en annen side må hun også håndtere fylleskrål, folk som driter i smuget hvor ytterdøra er en vanlig tirsdagsmorgen, osv.:P

Jeg eier leilighet i et sameie, så alt innafor mine egne 4 vegger må jeg fikse selv, mens sameiet fikser det som er utenfor, bytte vinduer og dører, reparasjon av tak, etc. Jeg slipper fylleskrål og steinkasting da:P Betaler også mindre enn henne i boutgifter med større plass, men jeg bor utenfor sentrum. Jeg kjenner jo personer med enebolig og som bruker alle ferier og ekstra penger på å fikse og vedlikeholde. Det kommer jeg aldri til å gidde, alt for lat:P

Anonymkode: 3ac15...a86

Skrevet

Tråden er ryddet brukerdebatt, avsporing og siteringer av slettede innlegg.
- Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...