AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #21 Skrevet 17. april 2022 Har sluttet meg kaffe og alkohol og det har hjulpet. Føler hjernen min spinner om jeg drikker kaffe nå og det gjør den jo litt når man har angst. Anonymkode: 00be5...b32 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #22 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Smaken er mye bedre, synes jeg, men koffeinfri kaffe har litt koffein, som jeg har hørt Anonymkode: c5ec9...76b Litt ja. Men det er så marginalt at det skal du knapt merke. Vi snakker 3 mg pr. kopp kontra 70-100 mg pr. kopp Anonymkode: f9db3...39d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #23 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg elsker kaffe, men leser at man bør slutte med den hvis man har angst Anonymkode: c5ec9...76b Tror det er viktigere å kose deg med noe du elsker enn å kutte ut alt mulig. Men alt med måte selvsagt. Synes det er veldig mange innlegg her om dette emnet, å kutte ut kaffe, cola og diverse. Hvem er det som sprer slike formanende ting egentlig? Er det disse "profesjonelle" igjen nå da? De gjør jo bare folk enda mer urolige og redde for ting. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, har hørt flere med angst har hatt god nytte av å kutte kaffe helt. Koffein trigger stresshormoner. Uten koffein så stabiliseres disse. Problemet er også at folk drikker ALTFOR mye kaffe, og nærmest "overdoserer" seg selv på koffein. Symptomene på koffein-overdose over din terksel er nettopp rastløshet, angst, høy puls, høyere stress, overstimulering, kvalme, svimmelhet, hodepine osv. Tenker at 1-2 kopper om dag burde være nok for de fleste, særlig hvis du lider av angst. Men spre koppene utover dagen, altså en på tidlig morgen og en på ettermiddagen. Maks. Og hold deg samtidig unna Pepsi Max, Grønn Te, Cola og ikke minst koffeindrikker selvfølgelig, som også inneholder koffein. Prøv å kutt i forbruket først, men gjerne prøv noen dager helt uten også. Husk at du kan få sterk hodepine av å "seponere" koffein brått fordi du er "koffeinavhengig". Anonymkode: f9db3...39d Alt for mye kaffe er selvsagt ikke bra for noen. Men problemet er også slike innlegg og budskap som du også sprer her. Tror det er mer slike slike beskjeder som folk tar bokstavelig og som sprer uro. Er det galt med grønn te også nå? Herlighet for et hysteri. Anonymkode: ffae5...84b 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #24 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Alt for mye kaffe er selvsagt ikke bra for noen. Men problemet er også slike innlegg og budskap som du også sprer her. Tror det er mer slike slike beskjeder som folk tar bokstavelig og som sprer uro. Er det galt med grønn te også nå? Herlighet for et hysteri. Anonymkode: ffae5...84b Du vet ikke hva du snakker om når du bagatelliserer koffein. Her, les deg opp: https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/ Som bekrefter alt jeg skrev. Visste du forresten at te inneholder mellom 40-50mg koffein pr. kopp, altså nesten ca. halvparten av en kaffekopp? Nei, det gjorde du tydeligvis ikke når du kaller grønn te hysteri når det er snakk om koffein. Anonymkode: f9db3...39d
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #25 Skrevet 17. april 2022 Nei, men jeg drikker vanligvis bare 1-2 kopper. Også tror jeg at jeg muligens har ADD også, og føler at kaffe ofte kan hjelpe litt. Men jeg passer på å ikke drikke det på tom mage, for da merker jeg at jeg blir engstelig, og føler meg dårlig Anonymkode: 19e1b...b10
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #26 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du vet ikke hva du snakker om når du bagatelliserer koffein. Her, les deg opp: https://www.fhi.no/ml/kosthold/fakta-om-koffein/ Som bekrefter alt jeg skrev. Visste du forresten at te inneholder mellom 40-50mg koffein pr. kopp, altså nesten ca. halvparten av en kaffekopp? Nei, det gjorde du tydeligvis ikke når du kaller grønn te hysteri når det er snakk om koffein. Anonymkode: f9db3...39d Ja, jeg syns du sprer frykt og hysteri. Ihvertfall etter dette svaret. Har lest fhi sin artikkel og den er mer nøytral enn slik som du fremstiller ting. Anonymkode: ffae5...84b
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #27 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, jeg syns du sprer frykt og hysteri. Ihvertfall etter dette svaret. Har lest fhi sin artikkel og den er mer nøytral enn slik som du fremstiller ting. Anonymkode: ffae5...84b FHI sin artikkel er faktisk strenger enn det jeg skriver. 1,4mg pr kroppsvekt er tålegrensene. En jente på 60 kg tåler da bare 84 mg koffein normalt sett, noe som vil si at èn kaffekopp er døgnet er det som anbefales. Alt over dette kan føre til negative effekter. Du burde derfor ikke drikke kaffe, te, cola, pepsi max eller noe annet som inneholder koffein i seg. Anonymkode: f9db3...39d 1
Snabeltann Skrevet 17. april 2022 #28 Skrevet 17. april 2022 Ja, fikk beskjed om å redusere til 1 kopp om dagen, slutte å snuse og slutte å stresse av legen. Lettere sagt enn gjort. Sluttet med kaffen, da!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #29 Skrevet 17. april 2022 Snabeltann skrev (29 minutter siden): Ja, fikk beskjed om å redusere til 1 kopp om dagen, slutte å snuse og slutte å stresse av legen. Lettere sagt enn gjort. Sluttet med kaffen, da! "Slutte å stresse"...Hva slags råd er det? Tror legen virkelig at det er så lett? Anonymkode: c5ec9...76b 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #30 Skrevet 17. april 2022 Jeg drikker ikke kaffe lenger, men Pepsi Max. Men man må drikke en hel flaske for å få i seg koffeindosen tilsvarende én kopp kaffe. Står så på flasken. Anonymkode: 0c882...2ac
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #31 Skrevet 17. april 2022 Har hørt dette jeg også, men drikker 2 kopper hver morgen fordi det har en avførende effekt. Temmelig ubehagelig å gå rundt forstoppet og vil ikke bli avhengig av avføringsmidler heller. Anonymkode: e669b...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #32 Skrevet 17. april 2022 Avstand skrev (3 timer siden): Nja. Mye kaffe kan forverre uro og angst ja. Men jeg tror alt støyet rundt oss er verre, som reklamer som avbryter, budskap her og der. Er også veldig lei av at ting vi har gjort i generasjoner plutselig er så fyfy. Har fulgt mye av dette opp gjennom årene jeg og, utelukke diverse matvarer fordi det var avhengighetsskapende og gjorde bare negative ting for kroppen men alt dette resulterte i tvangstanker og jeg fikk det ikke bedre. Nå spiser jeg det jeg har lyst på og lat heller være å se på nyheter og ting på sosiale medier som minner på hvor vellykket du skal være. DET hjelper mer enn å kutte ut kaffe. Dette pluss støy fra alle kanter. Anonymkode: 90824...739
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #33 Skrevet 17. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: "Slutte å stresse"...Hva slags råd er det? Tror legen virkelig at det er så lett? Anonymkode: c5ec9...76b Ingen tror det er lett, men det må være lov å informere om hva som hjelper slik at man kan prøve å få det bedre. Anonymkode: f0d57...df3
Snabeltann Skrevet 17. april 2022 #34 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): "Slutte å stresse"...Hva slags råd er det? Tror legen virkelig at det er så lett? Anonymkode: c5ec9...76b Sant nok...men panikkangsten min var nok litt fremprovosert av enormt stress på det tidspunktet, så legen skjønte nok et og annet.... Byttet bl.a jobb etter dette, og med mindre stress, mindre koffein (ikke klart å slutte å snuse), så er det faktisk blitt bedre/mindre hyppig.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #35 Skrevet 18. april 2022 Snabeltann skrev (8 timer siden): Sant nok...men panikkangsten min var nok litt fremprovosert av enormt stress på det tidspunktet, så legen skjønte nok et og annet.... Byttet bl.a jobb etter dette, og med mindre stress, mindre koffein (ikke klart å slutte å snuse), så er det faktisk blitt bedre/mindre hyppig. Hos meg er det både jobb, dårlig nabo og min egen fantasi. Skal man bytte jobb? Flytte? Jeg er redd for at hvis jeg gjør det, skal jeg bare finne noe annet å stresse om. Jeg er sånn. Anonymkode: c5ec9...76b
flusa Skrevet 18. april 2022 #36 Skrevet 18. april 2022 Nei,jeg drikker mye kaffe. Prøver forsåvidt å drikke koffeinfri kaffe,for ikke å få så hjertebank.
flusa Skrevet 18. april 2022 #37 Skrevet 18. april 2022 Michaelhe skrev (På 4/17/2022 den 13.28): Hvor står dette? Man kan få økende angst av for mye koffein.
Michaelhe Skrevet 18. april 2022 #38 Skrevet 18. april 2022 flusa skrev (4 timer siden): Man kan få økende angst av for mye koffein. Man kan få økende angst av å lese ting på nettet også?
Gjest Natterangler Skrevet 18. april 2022 #39 Skrevet 18. april 2022 Nei, kaffe er kos. Men drikker ikke så mye at jeg blir skjelven av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå