Gå til innhold

Dere som har angst, har dere sluttet å drikke kaffe? ☕

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker kaffe, men leser at man bør slutte med den hvis man har angst 

Anonymkode: c5ec9...76b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor står dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei ,men jeg har kuttet ned på det, en kopp trakter kaffe gjør ikke noe, men en boks burn gjør det :) Drikker to kopper om dagen, ikke rett etter hverandre. Ville prøvd å trappe ned på koffein og se hvordan det føles :)  For meg hjalp det.

Anonymkode: ae341...d45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har hørt flere med angst har hatt god nytte av å kutte kaffe helt. 

Koffein trigger stresshormoner. Uten koffein så stabiliseres disse. 

Problemet er også at folk drikker ALTFOR mye kaffe, og nærmest "overdoserer" seg selv på koffein. Symptomene på koffein-overdose over din terksel er nettopp rastløshet, angst, høy puls, høyere stress, overstimulering, kvalme, svimmelhet, hodepine osv. 

Tenker at 1-2 kopper om dag burde være nok for de fleste, særlig hvis du lider av angst. Men spre koppene utover dagen, altså en på tidlig morgen og en på ettermiddagen. Maks. Og hold deg samtidig unna Pepsi Max, Grønn Te, Cola og ikke minst koffeindrikker selvfølgelig, som også inneholder koffein. 

Prøv å kutt i forbruket først, men gjerne prøv noen dager helt uten også. Husk at du kan få sterk hodepine av å "seponere" koffein brått fordi du er "koffeinavhengig". 

Anonymkode: f9db3...39d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg sluttet og kvittet meg med kaffetrakteren. Det var et par uker med dårlig humør, men det var bra for meg. Angrer ikke. Er ikke totalavholds, men drikker ikke kaffe daglig og heller ikke ukentlig. Elsker varm drikke, men har funnet koffeinfrie alternativer.

Anonymkode: f0d57...df3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men har aldri vært noen stor kaffedrikker. Kan ta meg en kopp i sosialt lag eller en kaffemocca for å kose meg. Det eneste jeg merker, er at jeg helst vil komme meg ganske raskt hjem og gå på do 😄

Anonymkode: a8efc...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Warrior

Det har jeg ikke hørt før. Ingen problem for meg uansett for jeg drikker ikke kaffe. Aldri likt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

I perioder ja. Jeg har hatt panikkangst, ofte når jeg har vært ekstremt sliten i livet og sover minimalt. Da har det hjulpet å kutte ut kaffe og fokusere på å få nok hvile og søvn. Har ikke hatt panikkangst på mange år nå. (*bank i bordet*)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skulle ønske jeg kunne, men da hadde jeg sovna på jobb og fått sparken 😣 (Har en kronisk trøtthetstilstand, ikke jobben det er noe galt med!)

Anonymkode: cde8c...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skulle ønske jeg kunne, men da hadde jeg sovna på jobb og fått sparken 😣 (Har en kronisk trøtthetstilstand, ikke jobben det er noe galt med!)

Anonymkode: cde8c...1da

Jeg har kronisk utmattelse, og kuttet kaffe. Fikk faktisk jevnere energi. Ikke mer, man slapp unna ettermiddagskræsjen. Kanskje noe å prøve :) eller drikke te, mindre koffein.

Anonymkode: 3049a...dbb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har hørt flere med angst har hatt god nytte av å kutte kaffe helt. 

Koffein trigger stresshormoner. Uten koffein så stabiliseres disse. 

Problemet er også at folk drikker ALTFOR mye kaffe, og nærmest "overdoserer" seg selv på koffein. Symptomene på koffein-overdose over din terksel er nettopp rastløshet, angst, høy puls, høyere stress, overstimulering, kvalme, svimmelhet, hodepine osv. 

Tenker at 1-2 kopper om dag burde være nok for de fleste, særlig hvis du lider av angst. Men spre koppene utover dagen, altså en på tidlig morgen og en på ettermiddagen. Maks. Og hold deg samtidig unna Pepsi Max, Grønn Te, Cola og ikke minst koffeindrikker selvfølgelig, som også inneholder koffein. 

Prøv å kutt i forbruket først, men gjerne prøv noen dager helt uten også. Husk at du kan få sterk hodepine av å "seponere" koffein brått fordi du er "koffeinavhengig". 

Jeg merker at det blir dårligere allerede etter første kopp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har kronisk utmattelse, og kuttet kaffe. Fikk faktisk jevnere energi. Ikke mer, man slapp unna ettermiddagskræsjen. Kanskje noe å prøve :) eller drikke te, mindre koffein.

Anonymkode: 3049a...dbb

Hjelper ikke meg med lavt stoffskifte.

Må passe på mengdene, men eneste måten jeg har fått noe gjennomføringsevne på :P 

Anonymkode: 7e031...362

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg merker at det blir dårligere allerede etter første kopp 

Men når du har lagt merke til dette, hvorfor drikker du kaffe da? 

Noen tåler koffein godt, andre ikke. Noen har kanskje koffeinintoleranse også. 

Jeg tåler lite koffein, og får sterke angstsymptomer ved mer enn 2 kopper på rad. Jeg blir helt koko av det. Men merker ingen forskjeller fra ingen til 1 kopp, så derfor drikker jeg 1 kopp for dag. Gjerne 0,5 kopp x 2. Bare fordi jeg liker kaffen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nja. Mye kaffe kan forverre uro og angst ja. Men jeg tror alt støyet rundt oss er verre, som reklamer som avbryter, budskap her og der. Er også veldig lei av at ting vi har gjort i generasjoner plutselig er så fyfy. Har fulgt mye av dette opp gjennom årene jeg og, utelukke diverse matvarer fordi det var avhengighetsskapende og gjorde bare negative ting for kroppen men alt dette resulterte i tvangstanker og jeg fikk det ikke bedre. Nå spiser jeg det jeg har lyst på og lat heller være å se på nyheter og ting på sosiale medier som minner på hvor vellykket du skal være. DET hjelper mer enn å kutte ut kaffe.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og dere vet at det finnes koffeinfri kaffe også? Kanskje ikke like god i starten, men smaken tilvennes, og tilslutt blir den god nok. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Men når du har lagt merke til dette, hvorfor drikker du kaffe da? 

Noen tåler koffein godt, andre ikke. Noen har kanskje koffeinintoleranse også. 

Jeg tåler lite koffein, og får sterke angstsymptomer ved mer enn 2 kopper på rad. Jeg blir helt koko av det. Men merker ingen forskjeller fra ingen til 1 kopp, så derfor drikker jeg 1 kopp for dag. Gjerne 0,5 kopp x 2. Bare fordi jeg liker kaffen. 

Sluttet nå. Men trist, selvfølgelig. Elsker kaffe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Og dere vet at det finnes koffeinfri kaffe også? Kanskje ikke like god i starten, men smaken tilvennes, og tilslutt blir den god nok. 

Smaken er mye bedre, synes jeg, men koffeinfri kaffe har litt koffein, som jeg har hørt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sluttet nå. Men trist, selvfølgelig. Elsker kaffe 

Prøv koffeinfri kaffe da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar fortsatt en kopp i ny og ned på de gode dagene, men er jeg i en dårlig periode holder jeg meg unna. 

Anonymkode: ad09c...701

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...