AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Jeg vurderer å stifte et aksjeselskap som jeg skal selge litt rådgivningstjenester fra. Noen som har erfaring/tips med dette? Jeg vet ikke helt hvordan jeg begynner eller hva jeg må huske på. Rådgivningen som jeg skal selge er relatert til utdanningen min og er egentlig så jeg kan fortsette å jobbe litt med kunder fra gamlejobben min som vil fortsette å kjøpe tjenester av meg personlig. Det vil ikke konkurrere med min nåværende fulltidsjobb på noen måte. Jeg har fått med meg følgende: -Jeg må ha en egen konto og 30.000 alsjekapital -Selskapet må stiftes og registreres i brønnøysundregisteret. Noen som vet hvordanman gjør det? -Selskapet må ha et unikt navn. Tenker bare mitt navn og etternavn AS. Er det dumt? Burde jeg kalle det noe kortere/mer fengende? -Jeg må ha orden på regnskap, tenker å gjøre det selv med fiken. Alt som har med skatt og gjøre blir i orden så lenge regnskapet er i orden? -Jeg bør ha en ansvarsforsikring. Noen som vet hvem jeg bør bruke og hvordan premien regnes ut? Er det knyttet til hvor mye man omsetter for eller fast pris? Alle andre tips, råd og erfaringer settes stor pris på. Har ingen i familien eller vennekretsen å rådføre meg med. Anonymkode: bfbe9...b44
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Hvorfor AS og ikke enkeltmannsforetak? Hvor mye regner du med å tjene, og hva tenker du ta ut i lønn? Anonymkode: 531ee...aad 1
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #3 Skrevet 3. mai 2022 Hvorfor må du ha ansvarsforsikring? Anonymkode: f3ab9...c97
AnonymBruker Skrevet 3. mai 2022 #4 Skrevet 3. mai 2022 Nei, alt som har med skatt å gjøre blir ikke nødvendigvis rett bare regnskapet er rett. Ta kontakt med en regnskapsfører! Anonymkode: 1933b...a99 1
newman01 Skrevet 3. mai 2022 #5 Skrevet 3. mai 2022 On 4/17/2022 at 1:20 PM, AnonymBruker said: Hvorfor AS og ikke enkeltmannsforetak? Hvor mye regner du med å tjene, og hva tenker du ta ut i lønn? Anonymkode: 531ee...aad Fordi man er personlig ansvarlig for et enkeltmannsforetak. Skummelt om ting ikke går som planlagt. 55 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor må du ha ansvarsforsikring? Anonymkode: f3ab9...c97 I rådgivningsbransjen er det alltids risiko for at noe går galt. I f.eks byggebransjen kan man ta feil antagelser om grunnforhold eller fremdriftsplan, man kan få leveranseproblemer som forsinker fremdrift osv. Store summer som kan ødelegge både personlig økonomi og firmaets. Forsikring er lurt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå