AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #1 Skrevet 17. april 2022 Vi er 26 år begge to og flyttet sammen for noen år siden. Vi har begge veldig mye å gjøre ifh til jobb og skole. Jeg studerer fulltid master, pluss 2 student-jobber. Samboer jobber fulltid og er gjerne hjemme rundt 19-20 hver dag. Dette gjelder begge , for det meste. Samboer har plutselig fått støv på hjernen og det irriterer meg grønn. Han har nå plutselig begynt å kommenterer ALT. Om det ligger en genser der vi sover som er min, kommenterer han det. Om jeg ikke har hatt tid til å vaske ett eller annet, kommenterer han det. Hvis det står igjen bestikk eller tallerkner (som vi begge har brukt!) i vasken, vasker han aggressivt. I går nevnte han et eller annet.. og jeg ba han om å slappe litt av! Han gjør meg overstresset og gir meg en følelse av at jeg ikke er bra nok.. Dette ble verre da moren til samboeren min var på besøk forrige uke..Hvor jeg vasket kriker og kroker!! Der hadde de to pratet om at «jeg ikke var den mest organiserte jenta.»..De hadde ledd av det.. samboer fortalte meg dette da vi begynte å diskutere senere.. Leiligheten er slik at jeg har et rom hvor jeg har alt som er mitt, klær, bøker, dokumenter etc. Han har sitt inne på soverommet. Mitt rom bruker vi til gjesterom, det er ikke mye plass der.. så vidt nok til alle mine klær. I en av skuffene på gjesterommet er det EN skuff hvor jeg har oppbrukte notisbøker, lærebøker, uviktige dokumentet etc. man kan si det er en «rotskuff..» Dette hadde da moren til min samboer sett fordi den gjorde at den nederste skuffen ikke kunne lukkes helt 🥲 Dette var noe jeg hadde tenkt til å fikse men ikke fått tid. Dette tok da svigermor i sine hender og ville fikse. Noe som selvsagt var snilt.. Men nå har pipa fått en annen lyd hjemme. Når jeg er hjemme før samboer går jeg ofte over hele leiligheten med støvsuger og jeg vasker når jeg har energi og tid til det. Jeg tror samboer liksom forventer at jeg skal gjøre mer fordi jeg er kvinne. Tror ikke han ønsker å si det, men jeg føler det. Han kan komme med kommentarer som «Ååh, det gjør ikke du for meg, middag på bordet når jeg kommer hjem». Men da har jeg allerede også jobbet mange timer + master arbeid. Jeg er en karriere orientert jente , ikke en husmor. Dette har han alltid visst. Dette har han alltid likt.. i alle fall før. Jeg føler at han tenker at hans jobb er mye viktigere enn min master og student jobber.. han tror jeg har mer tid enn det jeg har og jeg blir mer og mer frustrert. Jeg sa til han at om han betaler meg slik at jeg kan slutte studentjobbene, kan jeg gjerne vaske huset hver dag. Men nei, det har han ikke råd til! Jeg ville da hatt mye mer tid og kunne sluttet studentjobbene. Greia er at jeg er utslitt også, når jeg kommer hjem. Jobber hver helg. Blir aldri en pause. Han har som regel alle helger fri.. Samboer er Ja, mer organisert enn meg. Han bretter underbuksene sine og sorterer sine bøker i alfabetisk rekkefølge. Aldri en sokk som mangler sin partner. PC-en hans har ikke en eneste mappe som ikke er organisert. Jeg kunne ønske jeg var som han. Men jeg gjør virkelig alt jeg kan for å holde det rent og ryddig... Hvordan skal vi løse dette? Orker ikke å gå på eggeskall hjemme. Ts Anonymkode: 9fc21...6df
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #2 Skrevet 17. april 2022 Dette et et klassisk eksempel på en livsstil der en jobber for å fylle døgnets timer med flere og flere unødvendige gjøremål og krav. Er det et utslag på at mannen begynner å bli lei av å leve som en hamster ? Studier og knallharde forpliktelser hver eneste dag uten å være i nærheten av det en vil oppleve i en situasjon med barn involvert. Dere sliter jo hverandre ut! Må du ha to jobber ved siden av studier, og hvorfor kommer dere hjem først om kvelden? Høres ut som dere har store krav til levestandarden Anonymkode: ca83c...e62 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 Gjør som mannen din sier, det er din plikt. Anonymkode: e99cc...1e6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 Aksepter at dere er forskjellige, han mer organisert, og du litt mer rotete og avslappet. Og forsøk å møtes på midten. Han kan ikke gå rundt og pirke, og du kan ikke gå rundt å stresse. Men du kan heller ikke slenge rundt deg, så du må kanskje prøve å bli mer observant, mens han kan prøve å bli litt mer tolerant. Kanskje dere kan prøve å lage en oversikt over oppgaver og lage en plan på hvem som gjør hva, og når? Anonymkode: d4d22...202
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjør som mannen din sier, det er din plikt. Anonymkode: e99cc...1e6 Den der var du ikke helt heldig med.. Humor ? Not … Anonymkode: ca83c...e62 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Han kan komme med kommentarer som «Ååh, det gjør ikke du for meg, middag på bordet når jeg kommer hjem». Men da har jeg allerede også jobbet mange timer + master arbeid. Jeg er en karriere orientert jente , ikke en husmor. Dette har han alltid visst. Dette har han alltid likt.. i alle fall før. Først og fremst, du er ingen jente. Du er en kvinne! Slutt å omtal deg selv som et barn. Du er voksen. Be han holde stilt. Han må selv ta ansvar og gjøre sin del av jobbene rundt i huset. Han kan også lage mat selv. Det er faktisk NÅ du må si klart i fra. Du skal ikke tro at han mener ditt eller datt. Du må gi klar beskjed asap at han er en del av husholdningen og at det er forventet og krevd at han holder stilt og gjør ting selv. Han kan ikke diktere hva du skal gjøre, du gjør mer enn din andel allerde. Om du fortsetter på denne måten, så blir det sånn. Du kommer til å slite deg ut og forakte mannen. Anonymkode: f3139...6bb 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 Som en som selv har støv på hjernen og bor sammen med en som ikke har det, kan jeg si at det fort blir slitsomt om man ikke respekterer hverandre. Jeg syns typen din overreagerer veldig. Her er det jeg som tar meg av rengjøring siden jeg syns det er viktig, mens han heller få ta seg av andre ting. Anonymkode: 37360...1c7
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Den som synes ryddighet og renhet er viktigst bør også gjøre mest for å oppnå dette. Og da mener jeg å vaske/rydde selv, ikke å piske den andre. Anonymkode: 0efc5...d3c 1
anonymbruker2312 Skrevet 17. april 2022 #9 Skrevet 17. april 2022 ...hvem er det han tror at han er? Han bør roe seg flere hakk ned. Hvem har sagt at han skal slappe av og ikke bidra til hjemmet på samme måte som deg? Greit nok at ditt rot er ditt rot, men bare fordi han er en ekstremt organisert person så betyr det ikke at du også skal være det? Ja greit, det bør ikke være griseri heller, men her må man faktisk møtes på midten. Å blande moren hans inn synes jeg er forkastelig barnslig gjort. Ikke minst at de sitter å ler av deg. Jeg hadde aldri godtatt slik oppførsel. Du bør ta en ordentlig prat med han og forklare han at du ikke er en vaskedame. Du har jobb og studier som tar ekstremt mye av tiden, han kan jo bidra han også? Hvor er ydmykheten hans? Eller er han full av egoisme og ser bare seg selv? Ushhh... Jeg har selv vært i samme posisjon med studier og jobb, og kom hjem hvor foreldre forventet rydding og laging av mat. Det var bare å glemme at jeg skulle ha tid til alt, så jeg satte ned foten og sa til de at jeg rett og slett ikke har energi. Jeg fokuserer på studiet mitt og kan ikke bruke halvparten av dagen på å lage noen retter her og der - viktigste for meg er studiet mitt. Da roet de seg ned. Du bør faktisk gi han et ultimatum. Det der er helt fryktelig slitsomt, og verre blir det i fremtiden. Dere skal hjelpe hverandre - og gjør han ikke det, så går du fra han. Da er han ikke verdt ett eneste sekund av livet ditt i fremtiden - spesielt hvis det er barn involvert!
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Dette et et klassisk eksempel på en livsstil der en jobber for å fylle døgnets timer med flere og flere unødvendige gjøremål og krav. Er det et utslag på at mannen begynner å bli lei av å leve som en hamster ? Studier og knallharde forpliktelser hver eneste dag uten å være i nærheten av det en vil oppleve i en situasjon med barn involvert. Dere sliter jo hverandre ut! Må du ha to jobber ved siden av studier, og hvorfor kommer dere hjem først om kvelden? Høres ut som dere har store krav til levestandarden Anonymkode: ca83c...e62 Samboer har mye ansvar på jobben og jobber derfor sent. Jeg har to jobber etter studiene for å få økonomien til å gå rundt hos meg selv. Vi er som regel hjemme begge rundt 19-20 ish. ts Anonymkode: 9fc21...6df
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Skrevet 17. april 2022 anonymbruker2312 skrev (6 minutter siden): ...hvem er det han tror at han er? Han bør roe seg flere hakk ned. Hvem har sagt at han skal slappe av og ikke bidra til hjemmet på samme måte som deg? Greit nok at ditt rot er ditt rot, men bare fordi han er en ekstremt organisert person så betyr det ikke at du også skal være det? Ja greit, det bør ikke være griseri heller, men her må man faktisk møtes på midten. Å blande moren hans inn synes jeg er forkastelig barnslig gjort. Ikke minst at de sitter å ler av deg. Jeg hadde aldri godtatt slik oppførsel. Du bør ta en ordentlig prat med han og forklare han at du ikke er en vaskedame. Du har jobb og studier som tar ekstremt mye av tiden, han kan jo bidra han også? Hvor er ydmykheten hans? Eller er han full av egoisme og ser bare seg selv? Ushhh... Jeg har selv vært i samme posisjon med studier og jobb, og kom hjem hvor foreldre forventet rydding og laging av mat. Det var bare å glemme at jeg skulle ha tid til alt, så jeg satte ned foten og sa til de at jeg rett og slett ikke har energi. Jeg fokuserer på studiet mitt og kan ikke bruke halvparten av dagen på å lage noen retter her og der - viktigste for meg er studiet mitt. Da roet de seg ned. Du bør faktisk gi han et ultimatum. Det der er helt fryktelig slitsomt, og verre blir det i fremtiden. Dere skal hjelpe hverandre - og gjør han ikke det, så går du fra han. Da er han ikke verdt ett eneste sekund av livet ditt i fremtiden - spesielt hvis det er barn involvert! Ja , hvis dette skal fortsette i disse baner, blir det vanskelig. Det er verst om han har hatt en dårlig/slitsom dag på jobben. Samboer gjør også sitt hjemme. Men han klarer ikke å se hva jeg gjør. Føler nå at jeg må si ifra hver gang jeg vasker eller støvsuger og det er veldig slitsomt. Jeg syntes også det er ubehagelig at samboer blandet sin mor inn i dette. ts Anonymkode: 9fc21...6df 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg studerer fulltid master, pluss 2 student-jobber. Samboer jobber fulltid og er gjerne hjemme rundt 19-20 hver dag. Dette gjelder begge , for det meste. Når du kommer hjem kl. 19-20, har du da fri resten av kvelden, eller må du bruke tid på å jobbe med skole? Har dere omtrent like mange timer fri per uke, eller har han mer fri enn deg? Kan dere bli enige om en fordeling av husarbeidet utifra hvor mye fritid dere har? Anonymkode: 653ee...75e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå