Gå til innhold

P-Sprøyte erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

For to uker siden begynte jeg med p-sprøyte for første gang.

Nå har jeg blitt veldig sår og det klør veldig, pluss at jeg har fått veldig mye utflod i forhold til det jeg hadde før.

Er dette vanlig?

Noen som bruker p-sprøyte som har hatt det sånn?

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg har prøvd den én gang... blødde hver dag! :evil:

hold dere til p-piller... da vet dere iallefall når dere kommer til å blø

Skrevet

Jeg har brukt p-sprøyte i over ett år. Har ikke merket noen bivirkninger bortsett fra at jeg ikke har hatt mensen siden jeg begynte på den. Skal forresten slutte med den nå. Har hørt at det kan ta lengre tid å bli gravid etter p-sprøyte.

Skrevet

Halloen!!

Jeg brukte p- spröyten i ca 12 mnd, og det var helt topp bortsett fra at jeg la på meg 6 kg i denne perioden. Nyttet heller ikke å trene dette av mens jeg gikk på spröyten.

Nå har jeg sluttet (4 mnd) og gått ned 4 kg....... :ler::ler:

Så det passet ikke for meg..

Jeg er derimot ikke kjent med ökt utflod og klöe, men kan råde deg til å oppsöke lege. Det höres ut som en soppinfeksjon, men kan selvfölgelig både väre noe verre eler noe mindre farlig....

Lykke til.... :D

Skrevet

Hei!

Jeg gikk på psprøyte i 9mnd. Jeg var i begynnelsen veldig fornøyd med denne. Men!! Plutselig gikk jeg opp 10kg på 2,5mnd!!

Bortsett fra det var jeg ikke plaget av blødninger. Dvs. jeg mistet mensen helt, men den kom tilbake en mnd etter psprøyte-slutt..

Mitt tips er å prøve seg frem. Noen tåler den bedre enn andre! :)

Lykke til! :kul:

Skrevet

Jeg gikk ca 1 år på p-sprøyte. Jeg mistet mensen helt fra første sprøyte, la på meg noen kilo og fikk redusert sex-lyst. Problemet med p-sprøyten er at du ikke bare kan slutte brått - virkningen sitter i minst 3 måneder... Jeg fikk først denne uka mensen tilbake, nesten 1,5 år etter at jeg satt siste sprøyte... Jeg har hele tiden hatt mye mindre lyst på kos og sex - helt frem til jeg fikk mensen nå - da var det som om en bryter ble skrudd på og jeg ble kjempekosete, sånn som jeg var før :D Jeg trodde faktisk at jeg hadde forandret meg permanent, jeg... Samboeren min sa: "Jøss, hva er det som har skjedd med deg da? Du er jo akkurat så kosete som du var før jo!" :D Jeg kommer ikke til å bruke p-sprøyte igjen... Skulle ønske det fantes prevensjon som var billig, lettvint og uten bivirkninger :-?

Skrevet
Skulle ønske det fantes prevensjon som var billig, lettvint og uten bivirkninger

..Det fins... Avholdenhet!

Gjest Anonymous
Skrevet

Er et slik at det er helt vanlig å gå opp en del kilo når man bruker p-sprøyte?

Spurte jo legen min spesielt etter det.. Hun sa jo at det var liten sjans for å legge på seg av dette..

Er det ingen her med positiv erfaring??

Skrevet

Tror det er lett å skylde på sprøyta for vektoppgang. Jeg la i hvert fall ikke på meg det første året. At jeg har gått opp litt de siste månedene, tror jeg det er andre årsaker til.

Skrevet
Tror det er lett å skylde på sprøyta for vektoppgang. Jeg la i hvert fall ikke på meg det første året.

Man skal spise j*vlig mange sjokolader for å legge på seg over 10kg på 2,5 mnd da :ler:

*gjemme sjokoladepapir* :lol:

Skrevet

Ja, det er jo sant. Det kan jo godt være at p-sprøyta var årsaken til deg, men jeg tror ikke det er en vanlig bivirkning.

Skrevet

jeg la ikke på meg..men jeg hadde mensen konstant i nesten et halvt år ...måtte begynne på p-piller for slutte og blø .

Skrevet

Vektøkning er nevnt som en bivirkning som kan forekomme ved bruk av p-sprøyte. Heldigvis er det få eller ingen som får alle bivirkninger da. Uregelmessige blødninger er den bivirkningen som er mest vanlig i starten, men ikke alle opplever dette.

Det er umulig å vite på forhånd om man vil få, og hvilke bivirkninger man vil få, det varierer; noen får mange og andre får ingen...

Gjest lilletroll
Skrevet

Jeg spurte også spesielt om vektøkning, når jeg fikk sprøyta satt, og det jeg da fikk beskjed om var at den kunne føre til økt matlyst, men hvis jeg var bevisst på at jeg spiste som før ville jeg ikke legge på meg av den. Så sprøyten alene har nok ikke skylden for alle kiloene.....

Skrevet

Hehe

Meget mulig at den gir økt matlyst. Jeg for min del tåler ikke kunstige hormoner. Jeg fikk MASSE vann i kroppen. Etter at jeg sluttet på psprøyta (ca 3mnd siden) har jeg gått ned 5-6kg.

Men som sagt. Dette er jo veldig individuelt! Bivirkninger er jo alt fra småblødninger til dårlig sexlyst.

Man må jo finne den prevansjonen som passer best til seg. Derfor mener jge at det er uvesentlig å sammenligne bivirkninger når de kommer så forskjellig fra person til person. :)

Annonse
Skrevet

Jeg gikk også på p-sprøyten, satt den 5 ganger og er i dag kvitt nesten alt av innhold i kroppen . Det startet med unormale blødninger, trodde jeg skulle blø i hjel, så kom dette med ustabilt humør og vektøkning, vektøkningen skyldes tilsatte hormoner i sprøyten. Jeg gikk opp 8 kg på 1 år. Kroppen vendte seg til den og det gikk bedre, men merket hele tiden at jeg var i ustabilt humør og følte meg mye oppblåst. Det positive er jo at man mister mensen etter en stund.

Har en venninne som har brukt den i 3 år og hun er kjempefornøyd, det er nok hver kropp sin smak!"

Skrevet

Har brukt p-sprøyte i et år nå. Har ikke hatt noen bivirkninger!!! Ingen småblødninger. Ikke noe vann i kroppen. Ikke mistet sexlyst. Ikke humørsvingninger. Ikke lagt på meg, tror jeg, med p-sprøyte som grunn. (Har heller noe med å være i veldig lite fysisk aktivitet, men god samboer som liker god mat.)

Jeg er veldig, veldig fornøyd. Slipper mensen og slipper å huske på p-piller hver dag. Jeg er avhengig av å ikke bli gravid de neste 2-3 årene, så jeg er glad for at p-sprøyte fungerer så bra på meg! Men siden det er hormoner, så kan det funke bra for meg, og dårlig for andre.

Catzy

Skrevet

Hei!

Det er som sagt tidligere forskjell på hvordan personer opplever p- spröyten...

Men dette med vektökning:

Jeg la på meg 6 kg på 12 mnd, det er 0,5 kg i mnd... Og jeg begynnte å trene mer forbrenning, men jeg gikk ikke ned en eneste kilo, eller en eneste cm noen plass..... :cry:

Nå derimot går jeg på p-piller, og på 5 mnd så har jeg gått drastisk ned, ca 1 kilo i mnd... Og jeg har ikke lagt om kostholdet, eller trener mer enn för- det er bare enklere å komme ned til trivselsvekten igjen, nå som p-spröyten er lagt vekk..

Det jeg mener jenter- er at dere må väre på vakt når dere begynner på spröyten, dersom dere IKKE önsker å legge på dere.

Det går an å slutte dersom det viser seg at det går feil veg... :D

Lykke til alle sammen, og håper at dere finner det perfekte prevensjonsmiddelet for akkurat deg.... :smile:

• 9 år senere...
Gjest tingeling
Skrevet

jeg har gått på den i 3 år og elsker det å ikkje ha mensen eller smerter:) men NÅ kunne eg drept for å få en sprøyte til ... ( ønsker barn om ikkje så lenge så må planlegge litt ) :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...