AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #21 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en datter med ADHD. Mye uro som baby, sinneutbrudd og problemer med å vente på tur osv. i barnehagen. Da barnehagen ble veiledet og fikk assistent ble alt mye bedre på kort tid. Det ble satt fokus på å forsterke den gode atferden. Feks påpeke og rose når barnet gjør det vi ser på som ønsket atferd. Husk at barn med atferdsproblemer får mye negativ respons på atferden sin, som forsterker atferden. Jeg hadde undersøkt hvordan barnehagen jobber med dette. Vi måtte utrede to ganger. Første gangen kunne de ikke konkludere (5 år). Andre gangen gikk hun på skolen og fikk samme atferden som hun hadde hatt tidligere. Da hadde ikke skolen fortsatt jobben som barnehagen startet desverre... Og dette kom jo også met hjemme i form av mye utfordrende atferd og søvnvansker.. De har ikke ressursene som barnehagen har og driver bare med brannslukking (her jeg bor hvert fall). Uerfarne og altfor unge ufaglærte assistenter blir satt inn på sårbare og frustrerte elever.. Da bup kom på banen skjønte de ikke at skolen ikke hadde gjort egen kartlegging av barnet. Det var ikke meningen å bable i vei om vår situasjon. Men jeg vil bare si at hjelpen ble ikke gitt til oss, jeg måtte kjempe for å få den. Så om du har en følelse på at barnet ditt trenger litt ekstra oppfølging, så start nå. Også hjelper det veldig og ha et godt samarbeid med barnehagen og lik praksis! Dette ble nok rotete. Men masse lykke til! Anonymkode: 9510c...be5 Takk for gode råd. Er veldig nøye på å forsterke positiv atferd, er bare tidvis så lite av det. Anonymkode: 1908f...451
Burugla63 Skrevet 17. april 2022 #22 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tusen takk. Er litt endringer som har skjedd de siste mnd, både bytte av barnehage og en lillebror på vei til sommeren. Så har jo satt noe i sammenheng med dette, samtidig som det har vært både veldig mye og langvarig. Anonymkode: 1908f...451 Selv den minste lille endring kan være ett utslag. Har han godt utviklet språk ? , har han begynt å etablere vennskap i nye barnehagen , trives han rundt de voksne i personalet . Enkelte barn kan reagerer på det at det ventes søsken en ting som er normalt er barn som tiderligere har vært tørre har begynt å tisse i senga , viser sinne , frustrasjon osv . Det er mye man må se Ann . Jeg har selv stått i din situasjon å fikk utredet ene barnet mitt . Jeg har selv ADHD men barnet mitt hadde det ikke . Barnet hadde blitt sterkt påvirket av at det fikk ett søsken like før 2 års alder . Og søskenet ble født med en funksjonsnedsettelse som krevde mye av oss foreldrene . Barnehagen var også overbevist om at det kunne foreligge en ADHD diagnose.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #23 Skrevet 17. april 2022 Burugla63 skrev (3 minutter siden): Selv den minste lille endring kan være ett utslag. Har han godt utviklet språk ? , har han begynt å etablere vennskap i nye barnehagen , trives han rundt de voksne i personalet . Enkelte barn kan reagerer på det at det ventes søsken en ting som er normalt er barn som tiderligere har vært tørre har begynt å tisse i senga , viser sinne , frustrasjon osv . Det er mye man må se Ann . Jeg har selv stått i din situasjon å fikk utredet ene barnet mitt . Jeg har selv ADHD men barnet mitt hadde det ikke . Barnet hadde blitt sterkt påvirket av at det fikk ett søsken like før 2 års alder . Og søskenet ble født med en funksjonsnedsettelse som krevde mye av oss foreldrene . Barnehagen var også overbevist om at det kunne foreligge en ADHD diagnose. Han har veldig godt språk, har hele veien ligget frampå der. Han har et par veldig nære venner i barnehagen, og samme med de voksne. Ikke alle voksne han er like trygg på enda. Tror jo dette med baby-prat påvirker en del, da det er noe alle tar opp med han hele tiden, typ "åå, blir det fint å bli storebroooor?". Prøver bevisst å ikke snakke alt for mye om det hjemme, annet enn når han selv tar det opp. Han har også den siste tiden både sluttet med smokk, bleie og begynt på stor-avdeling i den nye barnehagen, så har skjedd ganske mye den siste tiden i hans ganske korte liv. Ts Anonymkode: 1908f...451
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #24 Skrevet 17. april 2022 Burugla63 skrev (4 timer siden): Hvor har du det fra at de med ADHD har 3-4 utbrudd per dag ? Det må ikke være 3-4. Men små barn har ofte utbrudd, og særlig de med ADHD har ofte problemer med regulering. Derfor 😊 Ett utbrudd per uke er ganske lite for en 3-åring. Anonymkode: 37a41...ffa 1
Burugla63 Skrevet 18. april 2022 #25 Skrevet 18. april 2022 Ja det har du rett i men det er ikke likt for alle . Jeg hadde veldig lite utbrudd som liten men var veldig høyt og lavt hele tiden . Ettersom jeg ble eldre så kom utbruddene mer hyppig . Rundt 10 årsalder begynte jeg å få skikkelig utbrudd. Og i starten av tenårene eskalerte det . Jeg fikk diagnosen som 15-åring å ble medisinert å da stoppet disse utbruddene .
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #26 Skrevet 18. april 2022 Ville i første omgang prøvd å få foreldreveiledning og hjelp til hvordan dere som foreldre kan hjelpe barnet. Et barn med mye energi og egenvilje er krevende for foreldre og dynamikken mellom barn og foreldre kan fort bli vanskelig og så baller det på seg. Vi har er slikt barn selv og har fått masse hjelp og veiledning opp igjennom årene. Det har vært veldig nyttig å få hjelp til å takle forskjellige typer situasjoner og til å klare å nå inn til barnet vårt og hjelpe det å fokusere. Mat, søvn og faste rutiner er også uvurdelig. I selskapet måtte en av oss fotfølge barnet da set var mindre, og senere, når barnet skulle i barnebursdager, måtte en av oss være med å støtte og være en trygg base for barnet. Slitsomt for oss foreldre til tider men vi ser jo resultatene av det nå. Barn er forskjellige og noen trenger mer oppfølging og tilpasning enn andre. Ville startet med det som utgangspunkt og ikke tenkt for mye på diagnose enda. Ting endrer seg hele tiden i den alderen også🥰 Anonymkode: 474f0...eba
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #27 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ville i første omgang prøvd å få foreldreveiledning og hjelp til hvordan dere som foreldre kan hjelpe barnet. Et barn med mye energi og egenvilje er krevende for foreldre og dynamikken mellom barn og foreldre kan fort bli vanskelig og så baller det på seg. Vi har er slikt barn selv og har fått masse hjelp og veiledning opp igjennom årene. Det har vært veldig nyttig å få hjelp til å takle forskjellige typer situasjoner og til å klare å nå inn til barnet vårt og hjelpe det å fokusere. Mat, søvn og faste rutiner er også uvurdelig. I selskapet måtte en av oss fotfølge barnet da set var mindre, og senere, når barnet skulle i barnebursdager, måtte en av oss være med å støtte og være en trygg base for barnet. Slitsomt for oss foreldre til tider men vi ser jo resultatene av det nå. Barn er forskjellige og noen trenger mer oppfølging og tilpasning enn andre. Ville startet med det som utgangspunkt og ikke tenkt for mye på diagnose enda. Ting endrer seg hele tiden i den alderen også🥰 Anonymkode: 474f0...eba Tusen takk for fint svar og gode råd. Ts Anonymkode: 1908f...451
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå