Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter midt i en krise med avsløringer av løgn og utroskap. Vi har bestemt oss for å oppsøke hjelp og se om vi kan redde stumpene av forholdet. Det er ingen tvil om at det er familien vår som er avgjørende for at vi prøver. Vi har et barn sammen, er bonusforeldre for den andres barn, eier hus og driver en bedrift sammen. Det at absolutt hele livet vårt raser sammen er helt klart en hovedgrunn til å prøve. Det jeg lurer på er hva som egentlig ligger foran oss? Jeg leser og leser og finner stort sett ut hva jeg må gjøre. Jeg skal tilgi, legge bak meg, gå videre, ikke bruke det mot han, ikke være sjalu osv. For meg ser dette veldig selvutslettende ut? Hva må egentlig han gjøre? Hvordan bygger man opp (ekte) tillit? Jeg kan jo tilgi, men hvordan stole på noen og ikke bare si at man gjør det, og la han få frihet og ikke kontrollere han? Det er forøvrig ikke snakk om følelsesmessig utroskap, men heller ikke et "fylleuhell". Det er med overlegg og det er flere tilfeller.

Jeg trenger ikke svar fra alle dere som mener jeg skal gå fra han og ikke prøve. Det er jo det jeg lener mot selv. Jeg håper å høre fra dere med erfaring med å få det bra igjen etter et tillitsbrudd.

Anonymkode: e48b5...a21

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere vil tilbake til en monogam forhold? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Felidays skrev (3 minutter siden):

Dere vil tilbake til en monogam forhold? 

Ja, det er det vi ønsker.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan få jeg bra på den selvutslettende måten du beskriver frem til neste gang han er utro. Så frem til gangen etter det igjen, og igjen.. 

Husk gi ham særeie på bedrift og bolig, samt felles konto, du stoler vel på ham?

Anonymkode: 7545a...e79

• Liker 4
Skrevet

Først, alle kan gjør feil. Alle kan ta feil avgjørelse over tid. 

Hvordan komm det ut? Via han, frivillig, gjennom deg, gjennom de andre damer? Hva var hans reasksjon, hva din? Hvor gammelt er barna? 

Ja, det er viktig å finne tilgivelse, både du for han og han for seg selv. Men han må angre. Virkelig angre. Og ikke bare fordi han ble tatt. 

Jeg anbefaler parterapi og enkelt terapi. Han må også forstå hvorfor det ble sånn og hvordan han kan beskytte deres forhold fra at det skjer igjen. Fordi det er han som er den svake led her for deres forhold. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg leser og leser og finner stort sett ut hva jeg må gjøre. Jeg skal tilgi, legge bak meg, gå videre, ikke bruke det mot han, ikke være sjalu osv. For meg ser dette veldig selvutslettende ut?

Du har vært selvutslettende, nå er tiden for at du tenker først og fremst på deg selv, og tar vare på deg selv og det du ønsker å ta vare på. Dersom mannen din er med i dette regnestykket tar du vare på han også, men du tar ansvar for deg selv, og prioriterer deg selv gjennom å ta vare på det som er viktig for deg selv. Du stoler 100% på mannen din fra nå av, men gjør han den minste glipp så er det over og ut. Du må ha en plan B klar.

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er forøvrig ikke snakk om følelsesmessig utroskap, men heller ikke et "fylleuhell". Det er med overlegg og det er flere tilfeller.

Her er jeg litt usikker. Mener du at det ikke var følelser inne i bildet, at det var bare sexlyst som var årsaken, eller mener du å understreke at det var fysisk sex mellom dem, og ikke bare flørting?

Anonymkode: 30ad8...c72

• Liker 1
Skrevet

Du kommer aldri til å klare å tilgi eller få det bra igjen med denne personen. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå, men det er en tung og vanskelig vei å gå.

Vi opplevde utroskap i vårt forhold. En gang. Etter det har vi gått flere år i parterapi. Måtte legge helt om på måten vi kommuniserte på. Det tok flere år, men det gikk. Hadde ikke gått om det var et forhold som pågikk i det skjulte over tid, det skal sies. 
Nå er det ikke noe vi kjenner på lenger. Utrolig nok.

Anonymkode: d3b9e...894

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å glem og tilgi. Hiv korta all inn, MEN bestem deg for at skjer det en eneste gang til så går du. Ikke lær ungene at sånt ser en gjennom fingrene på. 

Få han til å skrive kontrakt på hvem som får hva og alt det praktiske om dere skal prøve igjen. Ha vitner. 

Anonymkode: 4ee0a...917

• Liker 2
Skrevet

Også må dere ta opp begge deres side og hva som ikke funket i parforhold og hva det var som førte til utroskap. Begge partier bidrar indirekte og direkte til utroskap. Ikke at jeg sier at det er bare din skyld, men dere må forske og finne ut helhetlig hva som førte til det og hva hver enkelte av dere trenger for å kunne fortsette. 

Det blir tøff men det er allerede tøff nå også. 

Bare fordi hans valg var egoistisk må dine fremover ikke være det også. Men han må gjør jobben. 

Skikkelig avtale skulle ha vært på plass lenge før med tanke på felles eid bedrift og hus. Alltid planlegg for det verste 😉

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har vært selvutslettende, nå er tiden for at du tenker først og fremst på deg selv, og tar vare på deg selv og det du ønsker å ta vare på. Dersom mannen din er med i dette regnestykket tar du vare på han også, men du tar ansvar for deg selv, og prioriterer deg selv gjennom å ta vare på det som er viktig for deg selv. Du stoler 100% på mannen din fra nå av, men gjør han den minste glipp så er det over og ut. Du må ha en plan B klar.

Her er jeg litt usikker. Mener du at det ikke var følelser inne i bildet, at det var bare sexlyst som var årsaken, eller mener du å understreke at det var fysisk sex mellom dem, og ikke bare flørting?

Anonymkode: 30ad8...c72

Mener at det var drevet av behov for sex, og at det ikke har vært en romantisk relasjon mellom han og de han har hatt sex med. Det har vært flere stykker, og det er fullt og helt villet fra hans side. Ikke driti seg ut i fylla, men avtalt møter med noen som har vist interesse for han seksuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Sier han hvorfor? Det høres ikke særlig lovende ut at han ønsker seg å fortsette monogamt...

Anonymkode: 5c7c2...462

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Felidays skrev (17 minutter siden):

Også må dere ta opp begge deres side og hva som ikke funket i parforhold og hva det var som førte til utroskap. Begge partier bidrar indirekte og direkte til utroskap. Ikke at jeg sier at det er bare din skyld, men dere må forske og finne ut helhetlig hva som førte til det og hva hver enkelte av dere trenger for å kunne fortsette. 

Bare fordi hans valg var egoistisk må dine fremover ikke være det også. Men han må gjør jobben. 

Skikkelig avtale skulle ha vært på plass lenge før med tanke på felles eid bedrift og hus. Alltid planlegg for det verste 😉

Det økonomiske er forsåvidt en grei plan på, mtp eierandeler osv. Det er ikke umulig å løse alt med hus og bedrift, men mer følelsesmessig opprivende for hele familien. Økonomisk blir det helt klart tøft også, men det er det å bryte opp livet til oss og barna som veier tungt.

AnonymBruker
Skrevet

Det kan gå, men det er en tung og vanskelig vei å gå.

Vi opplevde utroskap i vårt forhold. En gang. Etter det har vi gått flere år i parterapi. Måtte legge helt om på måten vi kommuniserte på. Det tok flere år, men det gikk. Hadde ikke gått om det var et forhold som pågikk i det skjulte over tid, det skal sies. 
Nå er det ikke noe vi kjenner på lenger. Utrolig nok.

Anonymkode: d3b9e...894

Kan du fortelle mer om hvordan du klarte å stole på han/henne igjen? Hvis det var du som ble bedratt da. Kommer det en tid hvor det går helt fint at partner skal på fest/guttetur osv og det ikke sniker seg inn en tanke om hva han gjør? "Han har jo gjort det før, og løy meg rett opp i ansiktet. Hvorfor skal det være annerledes nå." Sånne tanker.

AnonymBruker
Skrevet
Felidays skrev (23 minutter siden):

Ja, selve utroskapen er ikke helt umulig for meg å forstå. Vi har slitt, og det har vært for lite sex og intimitet. Men det er ikke sånn at han ville og jeg holdt tilbake. Det visna litt, og jeg føler at jeg har prøvd minst like mye dom han å reparere det. Så følelsen av svik er stor likevel. Det er så aktive valg han har tatt, og han har tilsynelatende levd greit med det helt til han ble busta.

Det er ikke problem med kontrakter og avtaler ifht et brudd. Det er det opprivende oppbruddet for hele familien som veier tungt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Felidays skrev (1 time siden):

Først, alle kan gjør feil. Alle kan ta feil avgjørelse over tid. 

Hvordan komm det ut? Via han, frivillig, gjennom deg, gjennom de andre damer? Hva var hans reasksjon, hva din? Hvor gammelt er barna? 

Ja, det er viktig å finne tilgivelse, både du for han og han for seg selv. Men han må angre. Virkelig angre. Og ikke bare fordi han ble tatt. 

Jeg anbefaler parterapi og enkelt terapi. Han må også forstå hvorfor det ble sånn og hvordan han kan beskytte deres forhold fra at det skjer igjen. Fordi det er han som er den svake led her for deres forhold. 

Han ble busta. Hadde ikke fortalt meg det om jeg ikke hadde funnet det ut. Så han levde tilsynelatende fint med det fram til han ble tatt. Så denne mangelen på dårlig samvittighet (eller forsinket dårlig samvittighet) hjelper jo ikke her... NÅ angrer han selvsagt...

Reaksjonen var litt blanding av anger, dårlig samvittighet, legge seg flat, men samtidig ikke innrømme alt. Måtte dra det ut av han. Han vil vinne min tillit igjen, og er lei seg for at han har såret meg. Men jeg føler ikke jeg får helt det jeg trenger her. Å se at han virkelig vil kjempe for meg. Det er derfor jeg spør om hva den utro måtte gjøre i andres forhold for at det skulle ende bra. En kan jo ikke beklage og "sone" i all evighet. Hva skal egentlig til for at jeg virkelig stoler på han igjen?

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Sier han hvorfor? Det høres ikke særlig lovende ut at han ønsker seg å fortsette monogamt...

Anonymkode: 5c7c2...462

Hvorfor han var utro? Mangel på sex hjemme. Behov for bekreftelse. Litt midtlivskrise tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 9efa6...a02

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Prøv å glem og tilgi. Hiv korta all inn, MEN bestem deg for at skjer det en eneste gang til så går du. Ikke lær ungene at sånt ser en gjennom fingrene på. 

Få han til å skrive kontrakt på hvem som får hva og alt det praktiske om dere skal prøve igjen. Ha vitner. 

Anonymkode: 4ee0a...917

Det er jeg ganske klar på. Det kan ikke skje igjen, da blir det skilsmisse uten noe mer om og men. Det jeg frykter er vel tilliten framover. Hvordan klare å ikke mistenke han. Få lyst til å sjekke mobilen, ligge våken når han er på fest osv. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: 9efa6...a02

Lite hjelpsomt det der altså. Ba spesifikt om å ikke fylle tråden med sånne svar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...