Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har samme arbeidsgiver bare 2 forskjellige avdelinger. Har 173 kr i lønnsats i følge ressursstyring/der jeg leser timelistepå begge. Men på denne kontrakten står det en årssum 319 400,-, når jeg deler på 12 mnd vil det si 26 616, fordelt på timene på en mnd (vi har 35,5 timers uker) = 142 timer, 26 616 ÷ 142 = 187,4 .. Jeg føler jeg har feil lønn men ikke godt å si 🤯🤯 og lønnssats er regnet før skatt (sier seg selv da). 187,4 er vel også grunnlønn? Grunnlønnen min er ikke 173, men lå på 164 i 2019, tok voksenopplæring helsefag også fikk jeg 2 eller 3 års annsinitet siden jeg har barn. Men man skal vel gå ut i fra kontrakten min uansett eller? Og skal lønnen gjelde samme arbeidsgiver? Eneste forskjellen er at jeg jobber natt på en avdeling og dag/aften på en annen. Kommunalt.

Anonymkode: 63c53...0f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må dele årslønnen på 1846.

Anonymkode: da008...705

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må dele årslønnen på 1846.

Anonymkode: da008...705

Dette.

Det du har gjort feil TS er at du har regnet på at det er 4x12 uker i året, altså 48 uker. Men det er jo 52 uker. (eller egentlig ca 52,25)

319 400 kroner per år / 52 uker / 35,5 timer per uke = 173,03 kr per timen

Anonymkode: bfa37...483

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har samme arbeidsgiver bare 2 forskjellige avdelinger. Har 173 kr i lønnsats i følge ressursstyring/der jeg leser timelistepå begge. Men på denne kontrakten står det en årssum 319 400,-, når jeg deler på 12 mnd vil det si 26 616, fordelt på timene på en mnd (vi har 35,5 timers uker) = 142 timer, 26 616 ÷ 142 = 187,4 .. Jeg føler jeg har feil lønn men ikke godt å si 🤯🤯 og lønnssats er regnet før skatt (sier seg selv da). 187,4 er vel også grunnlønn? Grunnlønnen min er ikke 173, men lå på 164 i 2019, tok voksenopplæring helsefag også fikk jeg 2 eller 3 års annsinitet siden jeg har barn. Men man skal vel gå ut i fra kontrakten min uansett eller? Og skal lønnen gjelde samme arbeidsgiver? Eneste forskjellen er at jeg jobber natt på en avdeling og dag/aften på en annen. Kommunalt.

Fleste steder har Minstelønn på 194 så du ska ha mer i lønn . 
jobber du natt så burde du ha langt mye mer en 187 / h. Ikke Greit!!!

Anonymkode: 1c2d9...1fe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette.

Det du har gjort feil TS er at du har regnet på at det er 4x12 uker i året, altså 48 uker. Men det er jo 52 uker. (eller egentlig ca 52,25)

Blir det korrekt å dele på 35,5? Der jeg jobbet med 35,5 timer så gikk de ut i fra 37,5 timer. Redusert arbeidstid var en ekstra kompensasjon på grunn av uregelmessig arbeidstid.

Anonymkode: d66c4...71d

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Derfor burde alle organsiere seg og kreve om tariff. Det er ikke lovfestet minstelønn i Norge, men noen bransjer har det for å hindre sosial dumping.

Kilde: https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/minstelonn/

Endret av Fireflies
Korrigert setning
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette.

Hei, har de ikke regnet med annsiniteten min og at jeg har barn i den summen, og skolegang? Mener det var 9 kr opp i lønn for disse til sammen? Sykt lite men men

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Blir det korrekt å dele på 35,5? Der jeg jobbet med 35,5 timer så gikk de ut i fra 37,5 timer. Redusert arbeidstid var en ekstra kompensasjon på grunn av uregelmessig arbeidstid.

Anonymkode: d66c4...71d

På grunn av skiftarbeid så får du kortere arbeidsuke med samme årslønn, altså høyere timelønn. Jeg har ikke satt meg inn i reglene, men man skal vel også ha skifttillegg...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei, har de ikke regnet med annsiniteten min og at jeg har barn i den summen, og skolegang? Mener det var 9 kr opp i lønn for disse til sammen? Sykt lite men men

Du får ikke ekstra betalt for at du har barn. Arbeidsgiver lønner deg for jobben du gjør. Arbeidsgiver lønner ikke familien din.

Ansiennitet og skolegang aner vi ikke om de har lagt med i beregningen vel. Det må du spørre arbeidsgiver om. For meg ser det ut som at forskjellen på disse stillingene er 35,5 timers arbeidsuke og 37,5 timers arbeidsuke. 

319 400 kroner per år / 52 uker / 35,5 timer per uke = 173,03 kr per time

319 400 kroner per år / 52 uker / 37,5 timer per uke = 163,79 kr per time

Så du har ikke gått opp i lønn siden 2019? Men du får vel skifttillegg i tillegg til timelønna også?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

På grunn av skiftarbeid så får du kortere arbeidsuke med samme årslønn, altså høyere timelønn. Jeg har ikke satt meg inn i reglene, men man skal vel også ha skifttillegg...

Du får ikke ekstra betalt for at du har barn. Arbeidsgiver lønner deg for jobben du gjør. Arbeidsgiver lønner ikke familien din.

Ansiennitet og skolegang aner vi ikke om de har lagt med i beregningen vel. Det må du spørre arbeidsgiver om. For meg ser det ut som at forskjellen på disse stillingene er 35,5 timers arbeidsuke og 37,5 timers arbeidsuke. 

Så du har ikke gått opp i lønn siden 2019? Men du får vel skifttillegg i tillegg til timelønna også?

319 400 er lønn for person uten utdanning med 2 eller 3 års ansiennitet (i ks). Men du kan vel få opp til 6 år for barnepass og 3 år for arbeid i hjemmet (mulig det er motsatt). Så med mindre man er 21 skal det godt gjøres å ja så lite ansiennitet. I stilling uten særskilt krav til utdanning skal ALL arbeidserfaring telle som ansiennitet.

Tilleggene ser man på lønnsslippen ikke i kontrakten.

Skrevet

TS har du fagbrev? 

Og ansienniteten din må jo være feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo i denne kommunenn får alle med barn høyere annsinnitet. Fikk selv beskjed om å sende inn fødselsattest til eldste barnet. Det er uansett om barna er voksne, og man begynner i denne kommunen. Jeg får skiftlønn, men er vikar så hvis jeg kun jobber dagvakter i uken en periode er det jo null ekstra... noe jeg er nødt til når mannen min er offshore... 

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (2 minutter siden):

TS har du fagbrev? 

Og ansienniteten din må jo være feil. 

Jeg har ikke fagbrev, kun gått voksenopplæring helsefag. Hvorfor tror du den er feil? Jeg syntes selv at den er veldig lav men... 

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (5 minutter siden):

319 400 er lønn for person uten utdanning med 2 eller 3 års ansiennitet (i ks). Men du kan vel få opp til 6 år for barnepass og 3 år for arbeid i hjemmet (mulig det er motsatt). Så med mindre man er 21 skal det godt gjøres å ja så lite ansiennitet. I stilling uten særskilt krav til utdanning skal ALL arbeidserfaring telle som ansiennitet.

Tilleggene ser man på lønnsslippen ikke i kontrakten.

Jeg ble gravid tidlig. Fikk første når jeg var 20. Eneste arbeidserfaring jeg da har er 6 måneders arbeid i en butikk. Men telles annsinitet på at man har gått bygg og anlegg, byggteknikk og vg3 påbygg? Telles kanskje det året jeg gikk voksenopplæring også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke fagbrev, kun gått voksenopplæring helsefag. Hvorfor tror du den er feil? Jeg syntes selv at den er veldig lav men... 

Er du 21 år gammel?

Hvor mange år har du jobbet (deltid også)? 

Du har 2 eller 3 års ansienntiet nå, men du får 3 eller 6 år for barnepass. Du får også for arbeid i hjemmet, så hvis du har vært arbeidsledig vil du jo få for den tiden også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble gravid tidlig. Fikk første når jeg var 20. Eneste arbeidserfaring jeg da har er 6 måneders arbeid i en butikk. Men telles annsinitet på at man har gått bygg og anlegg, byggteknikk og vg3 påbygg? Telles kanskje det året jeg gikk voksenopplæring også? 

Videregående telles ikke. Men har du barn får du jo tre år for å passe ungene. 

Men hvis du virkelig bare har jobbet 6 måneder i butikk stemmer det jo. 3 år for barnepass og 6 måneder arbeidserfaring. Da vil du havne på lønn som to år ansienntiet. Lønnen vil da øke om 6 måneder når du havner i 4 års gruppen.

Men jeg ville sett om du kan få mer for abreid i heimen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber du som ufaglært i barnehage gjennom vikarbyrå er 173 kr timen det normale. Helt tragisk. Men pedagoger blir ille akkurat rik av å jobbe i barnehage.

Anonymkode: 51e14...fc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (34 minutter siden):

Er du 21 år gammel?

Hvor mange år har du jobbet (deltid også)? 

Du har 2 eller 3 års ansienntiet nå, men du får 3 eller 6 år for barnepass. Du får også for arbeid i hjemmet, så hvis du har vært arbeidsledig vil du jo få for den tiden også.

Nei er 24 nå, men jeg har jobbet i helsevesenet siden 2019, fikk barn nr 2 i 2019 også. Okei hmm prøver å google men finner ikke så mye informasjon... men takk for svara dine 😊😊🙏

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen vet. Jeg husket forresten feil, annsinitet er regnet fra 01.01.19 men jeg var jobbet ikke før i 2020.

2013 Yrkesfag vg1 strøyk flere fag

2014 Yrkesfag vg1 om igjen 

2015 Yrkesfag vg2

2016 Påbygg 

2017 Jobbet 6 mnd i butikk, Fødte nr 1

2018 Arbeidsledig 

2019 Arbeidsledig, fikk barn nr 2

2020 Jobb i helsevesenet 

2021 Jobb i helsevesenet

2022 Jobb i helsevesenet

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Nei er 24 nå, men jeg har jobbet i helsevesenet siden 2019, fikk barn nr 2 i 2019 også. Okei hmm prøver å google men finner ikke så mye informasjon... men takk for svara dine 😊😊🙏

Hva prøver du å google?

Hvis du jobber i kommunen så er det ks sin avtale som er interessant

Slik jeg teller skal du iallefall ha 5 år og noe i ansienntiet.

Vgs har som sagt ingen relevans for den beregningen.

2017 - jobb + barn, 1 år

2018 - barn, 1 år

2019 - barn, 1 år

2020 -jobb 1 år

2021 -jobb 1 år

2022 - jobb halvt år

5 og et halvt år. Hadde prøvd meg på å få ansienntiet for arbeid i hjemmet eller hva det nå heter for 2016-2015. Man får ikke uttelling for noe før man ble atten.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jobber du som ufaglært i barnehage gjennom vikarbyrå er 173 kr timen det normale. Helt tragisk. Men pedagoger blir ille akkurat rik av å jobbe i barnehage.

Anonymkode: 51e14...fc5

Du er ikke pedagog om du er ufaglært… En pedagog har pedagogisk utdannelse, helst master i pedagogikk. 

Anonymkode: 824d2...1d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...