AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #21 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når man legger på seg av kortison så legger man på seg på en spesiell måte. Ansikt (det typiske måneansiktet), nakke og mage. Man får mye høyere matlyst og spiser også derfor mer. Men dette er normalt forbeholdt høye doser kortison. Anonymkode: 1b0bc...bd7 Eller lave doser over lengre tid. Dessuten skyldes ikke alltid vektøkningen at man får høyere matlyst og spiser mer, det er en sterk overforenkling av problematikken. En like vanlig årsak er at siden kortison er et fettlagringshormon skjer det endringer i kroppen som påvirker måten kroppen lagrer fett på. Vannretensjon er også en vanlig bivirkning av kortison. Jeg har selv Iatrogen (medikamentutløst) Cushings. Måneansiktet har jeg, tyrenakken også, og magefett, og alt dette har jeg fått tross at jeg spiser mindre enn jeg gjorde før jeg begynte på kortison. Det handler like ofte om hva man spiser (påvirkning av blodsukkeret) som mengden man spiser, og en del andre faktorer jeg ikke skal gå inn på her og nå. Til TS; Jeg måtte lese på pakningsvedlegget for å se bivirkingene av øyedråpene, men det ser ut til at dråpene kan ha de samme bivirkningene som tabletter. Med forbehold om at dette stemmer: mesteparten av det du har lagt på deg er sannsynligvis vann. På tabletter er det vanlig å legge på seg 1 kg vann per 1,25 mg kortison. Hvordan fordelingen er med øyedråper vet jeg ikke, men vannvekten vil forsvinne raskt når du har sluttet med dråpene. Jeg ser at Spersadex har en konsentrasjon på 1mg/ml. En ml tilsvarer ca 20 dråper, så heldigvis har du ikke så høy dosering med kortison, noe som betyr at bivirkningene vil være små, og vil gå fort over når du har avsluttet kuren. Anonymkode: d4059...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #22 Skrevet 18. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller lave doser over lengre tid. Dessuten skyldes ikke alltid vektøkningen at man får høyere matlyst og spiser mer, det er en sterk overforenkling av problematikken. En like vanlig årsak er at siden kortison er et fettlagringshormon skjer det endringer i kroppen som påvirker måten kroppen lagrer fett på. Vannretensjon er også en vanlig bivirkning av kortison. Jeg har selv Iatrogen (medikamentutløst) Cushings. Måneansiktet har jeg, tyrenakken også, og magefett, og alt dette har jeg fått tross at jeg spiser mindre enn jeg gjorde før jeg begynte på kortison. Det handler like ofte om hva man spiser (påvirkning av blodsukkeret) som mengden man spiser, og en del andre faktorer jeg ikke skal gå inn på her og nå. Til TS; Jeg måtte lese på pakningsvedlegget for å se bivirkingene av øyedråpene, men det ser ut til at dråpene kan ha de samme bivirkningene som tabletter. Med forbehold om at dette stemmer: mesteparten av det du har lagt på deg er sannsynligvis vann. På tabletter er det vanlig å legge på seg 1 kg vann per 1,25 mg kortison. Hvordan fordelingen er med øyedråper vet jeg ikke, men vannvekten vil forsvinne raskt når du har sluttet med dråpene. Jeg ser at Spersadex har en konsentrasjon på 1mg/ml. En ml tilsvarer ca 20 dråper, så heldigvis har du ikke så høy dosering med kortison, noe som betyr at bivirkningene vil være små, og vil gå fort over når du har avsluttet kuren. Anonymkode: d4059...a9d Tusen takk for et veldig utfyllende og godt svar!! 👍🏻 Anonymkode: a21f7...3a6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå