Gå til innhold

Barnet forstuet fingeren sin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Barnet mitt på 4 år slo fingeren sin i kveld, og etter en liten stund var fingeren blå og hoven. Det bøyer fingeren greit, men sier det er vondt. Dette skjedde rett før leggetid, så barnet la seg. Men jeg ser at fingeren er hoven enda. Så regner med den er forstuet?

Hva gjør jeg med fingeren? Skal jeg la den være til i morgen tidlig? Hva gjør jeg da? Bør jeg uansett kontakte legevakt for røntgen? Barnet grep rundt tannkost og vannglass rett før legging også. 
Dette har jeg ikke vært borti før😅

Anonymkode: 9cc51...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis barnet ikke vil bruke fingeren eller ikke klarer å bøye den så dra til legen. Men hvis den brukes så er det greit. Jeg har knukket finger to ganger som barn (to ulike), ene gangen fikk jeg på en skinne som ble tapet fast mens andre gangen ble fingeren tapet til finger ved siden av for å holde den rett, tapet med apotek-tape. 

Anonymkode: e9060...7f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barnet ikke vil bruke fingeren eller ikke klarer å bøye den så dra til legen. Men hvis den brukes så er det greit. Jeg har knukket finger to ganger som barn (to ulike), ene gangen fikk jeg på en skinne som ble tapet fast mens andre gangen ble fingeren tapet til finger ved siden av for å holde den rett, tapet med apotek-tape. 

Anonymkode: e9060...7f2

Barnet bruker fingeren, men gir klar beskjed om at fingeren er vond. Barnet bøyde fingeren greit også. Jeg har sportsteip liggende, men det blir kanskje feil type teip? Kan eventuelt teipe fingrene. Men var litt usikker på om det er fornuftig ved forstuing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være et brudd. Selv ville jeg ringt legevakt i morgentidlig (Om barnet sover greit i natt). Samtalen vil kunne si noe om hva dere trenger å gjøre. Kanskje vil de se på den, kanskje ber de dere tape den selv og forklarer. Kanskje vil de at dere ser det an. Man kan noen ganger bevege fingeren ved brudd også. Lykke til!

Anonymkode: 846fc...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan være et brudd. Selv ville jeg ringt legevakt i morgentidlig (Om barnet sover greit i natt). Samtalen vil kunne si noe om hva dere trenger å gjøre. Kanskje vil de se på den, kanskje ber de dere tape den selv og forklarer. Kanskje vil de at dere ser det an. Man kan noen ganger bevege fingeren ved brudd også. Lykke til!

Takk! Ja. Jeg tror det er det beste. Vil ikke gjøre vondt verre ved å gjøre noe feil. Spesielt siden fingeren er såpass blå og hoven. Heldigvis sover barnet godt, så det virker ikke smertepreget akkurat nå. Men tror jeg får mer ro på meg om jeg får snakket med helsepersonell..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk! Ja. Jeg tror det er det beste. Vil ikke gjøre vondt verre ved å gjøre noe feil. Spesielt siden fingeren er såpass blå og hoven. Heldigvis sover barnet godt, så det virker ikke smertepreget akkurat nå. Men tror jeg får mer ro på meg om jeg får snakket med helsepersonell..

Jeg ringer alltid når det skjer noe litt alvorlig (eller noe jeg ikke har erfart før), noen ganger bare for å «loggføre» hva som skjedde slik at de raskt kan se hva som har skjedd ved forverring. Gir meg litt mer ro i sjela også. Kan legge til at jeg ikke ringer mange ganger per år per barn altså:) 1 gang så langt i år og da ville de ha oss inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ringer alltid når det skjer noe litt alvorlig (eller noe jeg ikke har erfart før), noen ganger bare for å «loggføre» hva som skjedde slik at de raskt kan se hva som har skjedd ved forverring. Gir meg litt mer ro i sjela også. Kan legge til at jeg ikke ringer mange ganger per år per barn altså:) 1 gang så langt i år og da ville de ha oss inn. 

Ja, jeg pleier egentlig å ringe hvis jeg er usikker. Men så trodde jeg kanskje ikke det var så gale før jeg var inne å sjekket barnet og så at fingeren var såpass hoven. Men er nok fornuftig å få det loggført og å få litt tips. Er ikke så lenge siden sist telefon, og da var vi inne for å sjekke det som skjedde da. Blir gjerne sånn med en vilter apekatt 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du ringt legevakten?

Datter på 9 klemte finger i døra på skolen. Fingeren ble dyp lilla på farge. Ringte legevakt, de ville ta røntgen. På vist brudd i ytterste ledd på fingeren- det skulle bare gro uten noe hjelp. Ville tatt en sjekk. 

Anonymkode: abf8e...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har du ringt legevakten?

Datter på 9 klemte finger i døra på skolen. Fingeren ble dyp lilla på farge. Ringte legevakt, de ville ta røntgen. På vist brudd i ytterste ledd på fingeren- det skulle bare gro uten noe hjelp. Ville tatt en sjekk. 

Ja, fikk beskjed om å avvente litt. 
Barnet bruker fingeren, og den er ikke så hoven som i natt. Ikke er den fullt så lilla som den var i natt heller.

Barnet sier at det er vondest å bøye/strekke fingeren, verre enn når det får lett press på beinet. 

Skal ringe dem opp igjen om fingeren hovner igjen eller om den ikke blir bedre. 

Fikk dere skinne eller liknende på fingeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, fikk beskjed om å avvente litt. 
Barnet bruker fingeren, og den er ikke så hoven som i natt. Ikke er den fullt så lilla som den var i natt heller.

Barnet sier at det er vondest å bøye/strekke fingeren, verre enn når det får lett press på beinet. 

Skal ringe dem opp igjen om fingeren hovner igjen eller om den ikke blir bedre. 

Fikk dere skinne eller liknende på fingeren?

Fikk ingenting da bruddet var helt ytterst på tuppen av fingeren. Den kunne brukes som vanlig,  og hun hadde ikke spesielt brukt for smertelindring. Litt dunken i fingeren sa hun. Jobber i bhg og har sett mange klemte fingre, men aldri noen som var så lilla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk ingenting da bruddet var helt ytterst på tuppen av fingeren. Den kunne brukes som vanlig,  og hun hadde ikke spesielt brukt for smertelindring. Litt dunken i fingeren sa hun. Jobber i bhg og har sett mange klemte fingre, men aldri noen som var så lilla. 

Dette bildet er tatt på legevakta 3 t etter det skjedde. Fingeren er mørklilla på undersiden, ble hele tuppen i løpet av natta

Screenshot_20220417-124719_Gallery.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 12.49):

Dette bildet er tatt på legevakta 3 t etter det skjedde. Fingeren er mørklilla på undersiden, ble hele tuppen i løpet av natta

Screenshot_20220417-124719_Gallery.jpg

Au! Det ser fryktelig vondt ut. 
Jeg avventet i samråd med legevakten, og fingeren til mini er mye bedre. Den er fremdeles litt hoven, men barnet bruker fingeren aktivt og sier at den ikke er så vond lenger. Den er ikke blålilla lenger, kun litt rosa på midten av fingeren. Så ser ut som den kun er forstuet/kraftig forslått heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 12.49):

Hei, du burde be om å få slette bildet for det var litt gjenkjennelige bilder under "hovedbildet".

Anonymkode: 85226...ce7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...