Gå til innhold

Stauder eller sommerblomster i krukker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har leilighets"hytte". Vi har egen inngang og jeg planlegger å plassere 5 krukker i en gruppe ved inngangsdøra. Mulig jeg får plass til to til slik at det blir syv totalt. Tenker å sette de helt tett og vil ha noe som bugner siden dette blir "hagen" vår. 

Syntes det er fint med hosta og denslags i krukker..men klarer ikke å bestemme meg for om jeg heller vil ha sommerblomster.. og hvordan får jeg det til å bugne?

Plasseringen byr på morgen/formiddagssol. 

Noen som er gode på dette?

Anonymkode: c9150...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt begge deler?

For å få god vekst må plantene ha god jord, nok vann og gjødsel. Det er bedre med færre og større krukker enn mange små, siden de gjerne får bedre vekstforhold i de store. 

Hvis dere ikke er der så mye ville jeg valgt planter som ikke krever så mye stell. Hosta er fint. Marikåpe? 

Pelargonia, begonia, georginer? Er ikke så vant til dem selv, men har sett dem fine hos andre :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er dere der? De fleste sommerblomster krever mye vanning, så det er ikke en god løsning hvis dere ikke er der så ofte. 

Anonymkode: 7a41a...627

AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill.

vil stauder tåle å tørke ut bedre enn sommerblomster?

Vi har familie i nærheten som kan vanne hver uke i hvert fall. Men klar - er det veldig tørt og varmt kan jo en gang i uka bli lite.

Anonymkode: c9150...61a

AnonymBruker
Skrevet

Når du planter i krukker, så må de ha mer vann enn om de er i bed. Det gjelder både sommerblomster og stauder. Men du kan sette ned blomstervanner i krukkene, husk at de må være godt vannet før du fyller opp blomstervannerene med vann. Da holder de seg lengre. 
Du kan se hvilke blomster som liker halvskygge, siden det er morgensol/formiddagsol. Jeg har hatt klematis i hengende krukker, de kan også være i stående krukker. Pelarogania har jeg i krukker. Ellers så har jeg hatt erteblomster, blomkarse, lobelia osv. 

Pelargonia kan overvintre, bare oppbevares kjølig og lyst. Har oppbevart de mørkt også, med godt resultat. De skal vannes i hvileperioden like mange ganger som det er grader i rommet.

Anonymkode: 7e1fc...16b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...