Gå til innhold

Hvor lang tid skal kveldsstellet på badet ta for en 12 år gammel jente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en jentunge som vi mistenker begynner å utvikle litt ocd tendenser i forbindelse med stell på badet.

Det siste året har det tatt av, samtidig som puberteten har meldt sin ankomst.

Det er laaaange ritualer på badet foran speilet når hun skal børste håret, og hadde ikke vi satt ned foten hadde hun fint brukt 20-30 min på børsting fordi det går så seeeent.

Om kvelden går det lett 30-40 minutter da hun skal rense huden, pusse tennene til de gnistrer, tanntråd og smøring i ansiktet med forskjellige kremer som hun ikke selv vet hvorfor hun bruker, og den evinnelige hårbørstingen igjen!

Det er dusjing og vasking av hår og skifting av klær hun knapt har hatt på kroppen, og alt er ekkelt og uhygienisk for henne.

Hverken jeg eller mine søstre var sånn i 12-13 års alderen (selv om det var en annen tidsalder) og det er milevis forskjell på henne og hennes brødre.

Vil dette bedre seg eller blir det verre etterhvert som hun blir eldre?

Har lyst å rive av meg håret av og til, og selv om vi maser på henne og gir henne så og så mange minutt på badet, klarer hun ikke å bli ferdig.

Det går så sent så sent.

Hvorfor skal alt være så perfekt om dagen? Alt skal være "on fleek" og alle jenter skal se striglede ut.

Forferdelig kjedelig spør du meg.

Anonymkode: d83d2...7f8

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg i det siste. 
Håper det bare er en fase hun går gjennom, finne seg sjæl og alt det der. 
Husker selv at jeg hadde mye rare prosjekter på badet i den alderen, er nok ikke så unormalt det. 
Men uansett, hun lever i et fellesskap så hvis baderomsoppholdene utarter slik at dere andre ikke kommer til, er det et problem som må taes tak i. Hun må få beskjed om å ta hensyn til andre i familien. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er tvangstanker så blir det ofte bare verre. Men er det renslighet hun er opphengt i? Jeg er sånn selv. Det tar lang tid før jeg legger meg. Pusser tenner i en evighet og må spesielt vaske henda tusen ganger. 

Dette med hårbørstingen før hun legger seg skjønner jeg ikke, men mulig det er tvangstanker og 🤷‍♀️

Men det er veldig mye sånne "skin care rutines" på youtube som er populært og hun kanskje følger med på, og da er det MANGE steg til å få fiksa seg bare for å legge seg ja. 

Anonymkode: bbae6...610

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Var en lignende tråd om akkurat samme tema for litt siden.

Gir samme råd nå som da:

Kjøp et eget speil og gode lys til henne. Si at badet er fellesområde, og at man kan pusse tenner, dusje ol. der, men alt annet av kveldsstell får hun gjøre på rommet sitt. 

Anonymkode: 0c8e7...15e

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har en jentunge som vi mistenker begynner å utvikle litt ocd tendenser i forbindelse med stell på badet.

Det er laaaange ritualer på badet foran speilet når hun skal børste håret, og hadde ikke vi satt ned foten hadde hun fint brukt 20-30 min på børsting fordi det går så seeeent.

Om kvelden går det lett 30-40 minutter da hun skal rense huden, pusse tennene til de gnistrer, tanntråd og smøring i ansiktet med forskjellige kremer som hun ikke selv vet hvorfor hun bruker, og den evinnelige hårbørstingen igjen!

Det er dusjing og vasking av hår og skifting av klær hun knapt har hatt på kroppen, og alt er ekkelt og uhygienisk for henne.

Hverken jeg eller mine søstre var sånn i 12-13 års alderen (selv om det var en annen tidsalder) og det er milevis forskjell på henne og hennes brødre.

Har lyst å rive av meg håret av og til, og selv om vi maser på henne og gir henne så og så mange minutt på badet, klarer hun ikke å bli ferdig.

Det går så sent så sent.

Hvorfor skal alt være så perfekt om dagen? Alt skal være "on fleek" og alle jenter skal se striglede ut.

Jeg bruker selv 30 min på badet hver kveld. Jeg dusjer i 10 min for å ta av meg deodorant og sminke smører hele kroppen etterpå, tar på meg ny truse og ren pysj, gjør hudpleierutinen min og bruker god tid på å pusse tenna med eletrisk tannbørste og bruke tanntråd. Ser ikke problemet. Det hele gar mev minst 30 min av og til mer om jeg må file hæler , eksfoliere huden flette håret for å få bølger neste morning osv

Anonymkode: af5b8...a54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg bruker selv 30 min på badet hver kveld. Jeg dusjer i 10 min for å ta av meg deodorant og sminke smører hele kroppen etterpå, tar på meg ny truse og ren pysj, gjør hudpleierutinen min og bruker god tid på å pusse tenna med eletrisk tannbørste og bruke tanntråd. Ser ikke problemet. Det hele gar mev minst 30 min av og til mer om jeg må file hæler , eksfoliere huden flette håret for å få bølger neste morning osv

Du er sikkert en voksen kvinne som er litt over gjennomsnittet opptatt av å ta vare på huden, og har kanskje ditt eget bad?

Hun er en jentunge på 12 år. I den alderen når man ikke bruker foundation/concealer, men kanskje kun litt mascara av og til, er det nok å dra en våt klut over ansiktet, pusse tenna, ta fluortablett og vips i seng.

Hår trengs ikke alltid å børstes.

Ts

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har du barn?

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er sikkert en voksen kvinne som er litt over gjennomsnittet opptatt av å ta vare på huden, og har kanskje ditt eget bad?

Hun er en jentunge på 12 år. I den alderen når man ikke bruker foundation/concealer, men kanskje kun litt mascara av og til, er det nok å dra en våt klut over ansiktet, pusse tenna, ta fluortablett og vips i seng.

Ts

Desverre er det ikke slik i hennes generasjon i dag. Nå skal 12 år gammle jenter ha rutiner som 17 år gammle jenter. Det er normalt nå t 12 åringer begynner med sminke så tidlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviler på det er ocd jeg ser unge influencere i 13 års aldren på youtube  som promoterer akkurt dette med beauty rutiner, og di rutinene er ganske ekstreme...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenner som gnistrer???? Vet du hva det betyr??

Anonymkode: 26b97...d7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 12 selv. Hun pusser tenner i 10-15 minutt.. Vi sier det gang på gang at hun MÅ korte ned på børstingen for hun sliter bort emaljen.

Hun får ros for å være nøye å gjøre det skikkelig, men 15 minutter er alt for lenge.

Hun bruker ikke sminke, men dusjer en time før hun pusser tennene:)

Anonymkode: 2026e...3d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ei på 12 selv. Hun pusser tenner i 10-15 minutt.. Vi sier det gang på gang at hun MÅ korte ned på børstingen for hun sliter bort emaljen.

Hun får ros for å være nøye å gjøre det skikkelig, men 15 minutter er alt for lenge.

Hun bruker ikke sminke, men dusjer en time før hun pusser tennene:)

Anonymkode: 2026e...3d5

Dusjer en time? Hvordan er strømregninga?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Å rense huden hvis hun har smørt på seg masse kremer/ pudder er jo viktig og også fjerne mascara med vann, men det er denne dobbel rensingen hun holder på med som kommer til å ødelegge hudbarrieren hennes, og det forstår hun ikke selv.

Har kastet det hun har kjøpt på Normal, og gitt henne kvalitetsprodukter til huden selv om hun ikke trenger disse produktene til huden.

Huden hennes er fin og det er ingen grunn til denne rensingen.

Har prøvd å fortelle henne at vi også må tenke miljø og penger når vi skal dusje og vaske klær daglig.

ts

Skrevet

Jeg ville ordnet speil på rommet og sendt henne dit om hun skal bruke evigheter på å børste håret, hudpleie etc. På badet dusjer man, går på do og pusser tenner, ferdig. Jeg ville ikke vasket klærne som ikke var skittne, men heller bare lagt de tilbake i skapet, omså uten at hun vet det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nåtiden er press på å være renslig og perfekt større enn noen gang. Har en lillebror som bruker scrubs, cleanser, moisturizer osv.. han dusjer daglig og bruker fine klær hver dag. Men her kan jeg legge til at han faktisk gir ekstreme ocd vibes. han MÅ vaske hendene om han rører noe han mener er ekkelt, sitter ikke stille og er alltid extra nøyaktig med hvordan ting skal ligge i rommet hans. Hvis noen av kremene eller parfymene ligger bittelitt skjevt så klikker det for han 

Anonymkode: 1cd1e...22a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det går så sent så sent.

Send hun tidligere på badet og la hun få den tiden. Mas og kjefting blir verre. Tålmodighet min venn! Vi er alle forskjellige. Jeg bruker 5min, datteren min 40min. Det går helt fint. Bare begynn tidligere.

Anonymkode: c7882...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ts

12år bruker sminke og produkter i klassene her så det er tull!

AnonymBruker
Skrevet

Vi har foressten sminkebord på rommet hennes. Så sminker seg der. Men ja det tar tid. Så før vi skal no får hun beskjed på forhånd om å gjøre seg klar så slappe av til vi skal gå. Eller kvelden før at vi kjører da eller da og da må du være klar. Det går helt fint!

AnonymBruker
Skrevet

Brukte også lang tid i dusjen, ikke for å bli renere men det var så godt å dusje seg nedentil. Tror det er normalt blant unge jenter. 

Anonymkode: fe7a6...fc8

AnonymBruker
Skrevet

Min 12-åring kan godt bruke en time på badet om kvelden, selv om selve dusjingen ikke tar så lang tid. Noen ganger må vi mase fordi det blir sen leggetid, men ellers synes jeg ikke det gjør noe, vi har jo et bad til.   Bryr meg heller ikke om hvor mye hun bruker klær, men hun får ikke legge klær hun knapt har brukt i skittentøyskurven hvis det ikke har flekker. Hun trener 4 ganger i uka så det blir mye tid på badet på grunn av det.   Hun prioriterer mye tid på badet fordi hun trives med det. Hun har gjerne ipad/mobil med for å se noe på tiktok hun kunne prøve ut på håret f.eks. Jeg ser på det som et steg mot selvstendighet.   
Hun trenger gjerne 30-40 min før trening også. Finne riktig treningstøy, taping av skade, skifte, fikse håret, fikse vann, pakke sekk. Broren bruker 5 minutter.  Jeg kan bli rastløs, men vi kommer aldri for sent (må kjøres til trening pga avstand)

Anonymkode: 97c7d...8eb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...