Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett min del av dokumentarer fra USA, om folk på dop eller fattige som bor ruralt og i trailers osv.  

Ja, de er fattige, noen ganske så uhygieniske osv.. levestandard så som så. Trailere som knapt henger sammen, slitte møbler osv. 

Men det som slår meg er at ofte trengs det gjerne bare en strøk maling på kjøkkendørene, litt vask for å få vekk skiten, at det ryddes litt osv for at traileren skal se litt OK ut. 
Jeg skjønner at de på dop gir blaffen, men fattige som IKKE går på dop - hva er greia der med at alt skal se utrolig ustelt  og shabby ut? Det er gratis å rydde, gratis å vaske og de hadde sikkert fått en malingskvett av naboen i verste fall - hadde jeg hatt det så kjipt, i det minste kunne det sett ordentlig rundt meg. Det ville jo løftet humøret i det minste å ha det renslig og noenlunde OK omgivelser. 

Hva er tror dere er greia? (Hvis vi ser bort fra forståelige ting som psykisk helse og misbrukere).. er det mennesker som aldri har hatt det «fint» rundt seg og derfor ikke ser vitsen med det? 

Er rurale fattige amerikanere «bare» slik?

Anonymkode: 0195c...e76

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Slitasjeskade. Utmattelse/utslitthet som gjør at man blir tafatt/overveldet av den minste ting.

Anonymkode: 34aa5...454

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror de har mye med den gugga de spiser å gjøre. USA har nesten ingen standarder når det kommer til produksjon av mat, så alt har 20 ganger mer sukker og tilsetningsprodukter enn i Europa eller Canada til og med. Dårlig mat er billig og det er slitsomt å drive og stelle når middagen din så vidt gir deg nok energi til å kle på deg.

Jeg hadde faktisk en venninne som bodde der i et år. Hun synes brødet fra matbutikken smakte som kake, og hun la på seg 8 kilo med akkurat de samme spisevanene som hun hadde her.

Anonymkode: a3fd8...e2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I'm pretty fly, for a white guy. 😎

Anonymkode: 544eb...db7

• Liker 1
Skrevet

Det er vel mye der som her manglende evne til å prioritere.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at det er greit å kalle folk for søppel fordi de er fattige.

Anonymkode: 0beb0...42f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Skjønner ikke at det er greit å kalle folk for søppel fordi de er fattige.

Anonymkode: 0beb0...42f

Det er et uttrykk som gjør at folk forstår med en gang typen amerikanere jeg referer til. Det betyr såklart ikke at jeg syntes at mennesker er søppel. 

Anonymkode: 0195c...e76

• Liker 1
Skrevet

Det er stygt å si det, men her bor det noen som jeg vil definere som «white trash» (jeg skjemmes med å si det)  Lurer også på hvordan i alle dager de ikke  kan gjøre slike småting som å plukke opp søpla som flyter rundt på tomta, at de ikke kan sette opp blomsterpotta som blåste overende i fjor, at de ikke engang greier å lukke lokket på søppelbøtta.
At de ikke kan gre håret og ha på seg noenlunde rene klær på seg når de går ut. Så røyker de alltid. Og spiser junkfood. Og ikke glem energidrikken og pepsimaxen. Tror også på det som en over her skriver, at denne drittmaten de spiser, den ultraprosseserte maten, gjør stor skade, mer enn man vet.
Det står søppel oppover vinduet, kasse på kasse med dritt, har sett en middagstallerken i vinduskarmen, den har stått der  siden før jul. Plenklipperen står midt på plenen, har stått der siden fjor vår(eller var det året før det igjen…🤔)  Fulle terrassen med søppel og gamle møbler.To bilvrak på den lille tomta i sammen med blikkskrot og gamle bildekk. Gammelt plastbasseng og ødelagte tørkestativ, og en madrass som har ligget der i flere måneder som sikkert har sugd til seg 200 lt vann. Hvor vanskelig kan det være å rydde litt!!?? De er ikke rusmisbrukere ettersom jeg vet, så går de for å være «normale» om det er lov å si. Tror de jobber. De har bil, og henger(e) så de kunne nå ha kjørt på søpla om de hadde villet. Vet hvem barna er og de er som alle andre barn. 
Om de ikke ser det selv, eller om de ikke greier å ta tak i det, det lurer jeg på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det med å ordne seg selv og omgivelsene sine henger vel litt sammen med selvtillit og selvfølelse/selvrespekt. Nederst på rangstigen, der du vet at folk rett og slett kaller deg søppel, og med minimale muligheter til å bedre økonomien noe særlig...

De som ikke er der er ikke oppmerksom på hvor mye deres egen tiltakslyst og selvrespekt kommer "utenfra". 

Anonymkode: 0572e...f79

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med meg selv som eksempel: bodde i ett sted der en regelmessig ikke så gulvet i noen rom og å vaske opp var en uoverkommelig. Psykiatri. Hadde ikke muligheten til å ordne tankene slik at tiltak og planlegging var mulig. Men jeg bodde sammen en fyr. Han var ikke syk. Han jobbet mye. Selv jeg sliter nå med å skjønne vi ikke bare kunne gjøre minimum av rydding og vasking og vedlikehold. Men vi kunne tydeligvis ikke det. Var ikke det jeg syns det var fint sånn. Men jeg klarte ikke samle tankene. Levde fra et nå til neste nå. Hadde nok med å klare være. Og etterhvert ble en jo også vant til at det så slik ut. En så det ikke helt lenger. En ble blind for det. 

Anonymkode: 72581...337

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe som har sjokkert meg i løpet av livet er at grad av utdannelse ikke alltid henger sammen med hvor rotete de har det hjemme hos seg. Jeg har en nabo , høyt utdannet- overingeniør og veldig rik men han bryr seg ikke om rotet sitt i det hele tatt. Siden vi hadde barn på samme alder som løp ut og inn hos hverandre vet jeg godt hvordan alt flyter hjemme hos han.  Bilvrak og gamle traktorer med kassevis av deler som slenger rundt slitne hagemøbler som aldri blir byttet ut gamle utrangerte kjøleskap som aldri rikker seg en mm men stått i vindfanget i utallige år. Men han er like avslappet og lar seg ikke affisere av rotet rundt han- tar oppvasken nåtr det passer han i fred og fordragelighet. Jeg har ofte tenkt hvorfor han ikke er opptatt av helheten-  og av hvordan andre oppfatter han. Han er jo så fokusert og fullt tilstede i alt han foretar seg at han ser ut til å glemme bort alt annet rundt seg. Nå har han fått seg ny kone og hun er likedan, dvs ingenting er endret. De er like laidbacke begge to. Men allikevel har de et visst system- utrolig nok. Slutter ikke å forundre meg over hvor ulike folk er men kunne aldri hatt det sånn selv. Jeg får angst om et utrangert hvitevare ikke hadde blitt kjørt på avfallsmottaket umiddelbart.

Anonymkode: fb52f...7f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...