Gå til innhold

Hvorfor spiser vi sammen, mens vi går på do alene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem bestemte at mennesker skal spise sammen men bæsje alene? Kunne det likegodt vært omvendt? Å dytte noe inn i kroppen er egentlig ikke så annerledes enn å dytte det ut av kroppen.

Anonymkode: 7ab5b...30a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du sier noe. Litt dositting og noe rødt i glasset:)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe hindrer deg å gjøre omvendt?

Anonymkode: a8516...b5a

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet ikke jeg om du var på utkikk etter et ordentlig svar eller om dette bare var noe du skrev for moros skyld, men det kommer faktisk an på kulturen vi vokser opp i. Det er helt arbitrært. I moderne Norge høres dette merkelig ut, men å bæsje ble gjerne gjort i par i andre kulturer, gjerne for å holde utkikk etter rovdyr f.eks. Et moderne eksempel kan vel være når man gikk på do med vennene sine på skolen.

Anonymkode: 0693b...9c2

• Liker 3
Gjest Ghostface
Skrevet

Det er jo stor forskjell på å spise og gå på do. :) Å spise sammen er mye hyggeligere.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det er veldige forskjellige gjøremål. 

Anonymkode: 0604e...dfd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvem bestemte at mennesker skal spise sammen men bæsje alene? Kunne det likegodt vært omvendt? Å dytte noe inn i kroppen er egentlig ikke så annerledes enn å dytte det ut av kroppen.

Fordi spise er greit og bæsje er ekkelt.  Hadde aldri i verden gjort det med mannen min på badet. 

Anonymkode: 3f296...dde

AnonymBruker
Skrevet

Haha!

Jeg foretrekker egentlig å gjøre begge deler alene 

Anonymkode: 0258b...5e1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min drømmer om hytte med toseters utedass😅 Så vi kan sitte der sammen. Jeg er ikke heeelt der.

Anonymkode: 0290e...0eb

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mannen min drømmer om hytte med toseters utedass😅 Så vi kan sitte der sammen. Jeg er ikke heeelt der.

Anonymkode: 0290e...0eb

Men det var faktisk veldig vanlig før. Både to og tre seter:)

• Liker 5
Gjest laPistola
Skrevet
visp skrev (1 minutt siden):

Men det var faktisk veldig vanlig før. Både to og tre seter:)

Vi hadde det på hytta. Bestefar og svogeren hans satt på do sammen og leste avisen hver morgen i ferien 😅 det hadde jeg helt glemt, så mye som har forandret seg på et par generasjoner. 

Skrevet
laPistola skrev (3 minutter siden):

Vi hadde det på hytta. Bestefar og svogeren hans satt på do sammen og leste avisen hver morgen i ferien 😅 det hadde jeg helt glemt, så mye som har forandret seg på et par generasjoner. 

Tenker at det var sosialt og koselig:)

Skrevet

Faen så sært, altså 😆 Litt som å føde, mao. Burde helst ha dÅktær og jordmor tilstede hver gang man puler, eller hva :kghjerte:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
laPistola skrev (9 timer siden):

Mine besteforeldre hadde det også på gården sin. Den eksisterer ennå, men nå har huset fått innedo. Utedoen hadde tre hull, to store ("voksne") og et lite ("barn").  Jeg vokste opp på 1960-tallet og kan fremdeles huske at det ikke var så uvanlig at flere var der samtidig. Vi var nok mer avslappet til dette da enn nå.

De hadde også noen marker oppe på fjellet. Når vi var der for å slå gress eller gjøre annet arbeid, var vi der gjerne hele dagen. Da hadde vi med lunsjkurv. I den var det alltid en dorull. Dersom behovet meldte seg, tok man den og gikk en tur for seg selv. Det samme gjorde vi når vi var ute for å plukke bær eller på fisketur. Det var ikke bare vi barna som gjorde det. Det gjaldt også de voksne.

Når jeg tenker meg om hadde vi også alltid en dorull i bilen. Det var ikke vanlig med veitoaletter på den tiden og hvis man måtte på do når man var ute og kjørte, måtte man gå i buskene. Vi var ofte på søndagsturer og da har jeg minner om vi ganske ofte måtte gjøre det, både vi barna og de voksne. Til og med på skoleturer kan jeg huske at vi stoppet med bussen langs veien for å gå på do.

Anonymkode: ba80d...c77

AnonymBruker
Skrevet

Det kunne vært dostoler rundt bordet så slapp man alle turene på do.  

Anonymkode: 0f47d...b9a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mine besteforeldre hadde det også på gården sin. Den eksisterer ennå, men nå har huset fått innedo. Utedoen hadde tre hull, to store ("voksne") og et lite ("barn").  Jeg vokste opp på 1960-tallet og kan fremdeles huske at det ikke var så uvanlig at flere var der samtidig. Vi var nok mer avslappet til dette da enn nå.

De hadde også noen marker oppe på fjellet. Når vi var der for å slå gress eller gjøre annet arbeid, var vi der gjerne hele dagen. Da hadde vi med lunsjkurv. I den var det alltid en dorull. Dersom behovet meldte seg, tok man den og gikk en tur for seg selv. Det samme gjorde vi når vi var ute for å plukke bær eller på fisketur. Det var ikke bare vi barna som gjorde det. Det gjaldt også de voksne.

Når jeg tenker meg om hadde vi også alltid en dorull i bilen. Det var ikke vanlig med veitoaletter på den tiden og hvis man måtte på do når man var ute og kjørte, måtte man gå i buskene. Vi var ofte på søndagsturer og da har jeg minner om vi ganske ofte måtte gjøre det, både vi barna og de voksne. Til og med på skoleturer kan jeg huske at vi stoppet med bussen langs veien for å gå på do.

Ehhhh... Dette gjør man da fortsatt når man er på tur. Hva gjør du når du er på telttur f.eks? Holder deg til du er hjemme igjen? 😂

Jeg er ellers vokst opp med toseters utedo, hjemme altså, ikke på hytta.

Anonymkode: de71b...469

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eh nei vel, du ser ikke noe forskjell på det…? 

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var yngre gikk alltid venninnene mine og jeg på do sammen når vi var ute på fest. Mulig vi drikker for lite nå når vi er blitt eldre😉

Anonymkode: 3a3bc...5f2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ehhhh... Dette gjør man da fortsatt når man er på tur. Hva gjør du når du er på telttur f.eks? Holder deg til du er hjemme igjen? 😂

Jeg er ellers vokst opp med toseters utedo, hjemme altså, ikke på hytta.

Anonymkode: de71b...469

Jeg er snart 70 år nå, så det er ikke lenger så aktuelt med teltturer. Men jeg går mye i fjellet om sommeren, både dagsturer og mellom hytter, og jeg er ofte på bær- og soppturer, særlig etter at jeg ble pensjonist. Jeg har alltid toalettpapir i sekken og setter meg selvsagt på huk når det trengs. Verken jeg eller de venninnene jeg ofte går tur med har noen problemer med det, enten man må tisse eller noe mer. Men hele poenget mitt var at vi gjør det hver for oss. Jeg har inntrykk av at det liksom er mer "hemmelig" nå enn da jeg var ung/barn. Før tok man toalettrullen i hånden og løp avsted, nå putter man litt papir i lommen og mer sniker seg bort.

• Liker 2
Skrevet

Jeg og kjæresten kan godt gå på do sammen og har en helt normal samtale underveis :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...