Gå til innhold

Erfaring med kjøp av cavapoo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blanding mellom cavalier og puddel? Skal visstnok være en rolig og familievennlig hund, men uten de typiske cavalier-sykdommene. Men er visstnok vilt høy pris for dem, selv om de ikke er NKK-registrert. Noen som har erfaring?

Anonymkode: 53972...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvordan kan du garantere at blandingen er fri for cavaliersykdommer? Har også hørt at mange poo-blandinger ikke nødvendigvis får den røytefrie drømmepelsen som reklameres for. 

Anonymkode: 8ab13...dfe

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi..  Impulskjøp siden de var så søte. Hele kullet er i byen, og de er IKKE rolige. Ingen av dem.. De er energiske og rampete.. Litt forskjellig pels og størrelse på søsknene..

De krever mye mental stimuli og turer.

Min ser ut som en krøllete cavalier, så er veldig søt da.. Men litt vanskelig pels å holde, og absolutt ikke røytefri. Ingen av dem er det akkurat. Og er litt øyesykdommer og sånn, samt 2 med patella.

Elsker lille over alt på jord, men ALDRI om jeg går for en puddelblanding igjen...

Anonymkode: 1fc48...9ec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne glatt valgt samme sort som neste hund også. Selv om han kostet oss 34.000,-.

Vår er cavapoo, men 75% puddel.

5 måneder.

Røyter ikke.

Han er full av energi, men sover selvfølgelig også en del. Han er smart og tar kommandoer lett.

Han er så nydelig, og smelter hjerter hvorenn han går.

Vi fikk beskjed om å bade ham ukentlig, men har gått over til månedlig.

Har ingen underpels i motsetning til mange puddelblandinger.

Det eneste jeg lurer på, er om ei tippe hadde vært litt roligere. Men de er jo individer, og man vet aldri. Kommer aldri til å angre på min lille venn.

Synes det er veldig leit at hundemiljøet snakker ned disse flotte hundene. Denne blandingen har jo eksistert en stund nå, og meg bekjent er de store cavalier-helseproblemene redusert vesentlig.

Anonymkode: c8556...4b2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styr unna alle -poo og -doodleblandinger! Kjøper du en overpriset hund som ikke er NKK-registrert, har du ingen oversikt og ikke minst ingen rettigheter når sykdommene begynner å dukke opp. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ALDRI kjøpt en slik type hund. Bare sjekk ut tv2 hjelper deg om «oppdrettere» av disse blandingshundene. Og spesielt når det er cavalierblanding, grøss og gru. Den rasen er så syk stakkars at den burde få lov til å dø ut. 

Anonymkode: 946be...4ca

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Oi..  Impulskjøp siden de var så søte. Hele kullet er i byen, og de er IKKE rolige. Ingen av dem.. De er energiske og rampete.. Litt forskjellig pels og størrelse på søsknene..

Min ser ut som en krøllete cavalier, så er veldig søt da.. Men litt vanskelig pels å holde, og absolutt ikke røytefri. Ingen av dem er det akkurat. Og er litt øyesykdommer og sånn, samt 2 med patella.

Elsker lille over alt på jord, men ALDRI om jeg går for en puddelblanding igjen...

Ja ikke sant. For det første har ALLE hunder patella. Det du mener er at to av valpene har sykdom relatert til patella, noe som kam være ekstremt smertefullt for hunden og veldig kostbart for eier. Også «litt øyesykdommmer», det føles nok ikke bare som «litt øyesykdommer» for hundene det gjelder. Klassisk hundekjøper som støtter avl av syke dyr. 

Anonymkode: 946be...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kunne glatt valgt samme sort som neste hund også. Selv om han kostet oss 34.000,-.

5 måneder.

Røyter ikke.

Han er full av energi, men sover selvfølgelig også en del. Han er smart og tar kommandoer lett.

Det eneste jeg lurer på, er om ei tippe hadde vært litt roligere. Men de er jo individer, og man vet aldri. Kommer aldri til å angre på min lille venn.

Synes det er veldig leit at hundemiljøet snakker ned disse flotte hundene. Denne blandingen har jo eksistert en stund nå, og meg bekjent er de store cavalier-helseproblemene redusert vesentlig.

Jaha, deg bekjent ja? Som du vet noe om hvordan egentlig - basert på det oppdretter sier, eller? Det registreres jo ikke på noen måte, og jeg vil gå så langt som å si at enhver med sunn fornuft vil forstå at det er en betydelig risiko for "cavaliersykdommer". En rase med så alvorlige helseproblemer at det ikke er lov å avle på de lenger. 

Nei, bare nei. Hvorfor ikke puddel? Det er ikke synd at hundemiljøet er negative, det er synd at en del hundekjøpere er naive og at det ikke ligger bittelitt research bak hundekjøpet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sisu skrev (23 minutter siden):

Jaha, deg bekjent ja? Som du vet noe om hvordan egentlig - basert på det oppdretter sier, eller? Det registreres jo ikke på noen måte, og jeg vil gå så langt som å si at enhver med sunn fornuft vil forstå at det er en betydelig risiko for "cavaliersykdommer". En rase med så alvorlige helseproblemer at det ikke er lov å avle på de lenger. 

Nei, bare nei. Hvorfor ikke puddel? Det er ikke synd at hundemiljøet er negative, det er synd at en del hundekjøpere er naive og at det ikke ligger bittelitt research bak hundekjøpet. 

Hvordan vet jeg det, vel, sykdommer skrives jo om. Det er en grunn til at alle vet sykdommene til mops, cavalier, engelsk bulldog osv, osv. Aviser skriver om det, det er med i nyhetssendingene. Det er ikke bare lukket NKK-kunnskap. Jeg har forresten en skepsis til NKK, som jeg synes er ganske så velbegrunnet. Jeg er ganske sikker på at dersom cavapooen hadde arvet problemet med for stor hjerne for skallen, så hadde vi hørt om det etter alle disse årene.

Det ligger research bak valget vårt, ganske masse, faktisk.

Men du er nok et eksempel på en som svarer med spydighet, i stedet for i det minste å komme med et mer konstruktivt bidrag, og representerer hundemiljøet godt. Sånn trodde jeg ikke det var før jeg fikk hund!

Vi valgte cavapoo etter å ha lest masse om denne og masse andre raser og blandinger. Undersøkte hvordan hunden passer inn i vårt liv, og vi i dens. Leste om puddel og cavalier, og om det var kjente tilfeller av cavalier-helse. Jeg synes at cavalier bør dø ut som rase. Men hvis cavapoo er en frisk og lykkelig hund, så er det da ikke noe bedre enn å videreføre det positive fra cavalieren, og eliminere det negative, i denne nye hunden.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan vet jeg det, vel, sykdommer skrives jo om. Det er en grunn til at alle vet sykdommene til mops, cavalier, engelsk bulldog osv, osv. Aviser skriver om det, det er med i nyhetssendingene. Det er ikke bare lukket NKK-kunnskap. Jeg har forresten en skepsis til NKK, som jeg synes er ganske så velbegrunnet. Jeg er ganske sikker på at dersom cavapooen hadde arvet problemet med for stor hjerne for skallen, så hadde vi hørt om det etter alle disse årene.

Det ligger research bak valget vårt, ganske masse, faktisk.

Men du er nok et eksempel på en som svarer med spydighet, i stedet for i det minste å komme med et mer konstruktivt bidrag, og representerer hundemiljøet godt. Sånn trodde jeg ikke det var før jeg fikk hund!

Vi valgte cavapoo etter å ha lest masse om denne og masse andre raser og blandinger. Undersøkte hvordan hunden passer inn i vårt liv, og vi i dens. Leste om puddel og cavalier, og om det var kjente tilfeller av cavalier-helse. Jeg synes at cavalier bør dø ut som rase. Men hvis cavapoo er en frisk og lykkelig hund, så er det da ikke noe bedre enn å videreføre det positive fra cavalieren, og eliminere det negative, i denne nye hunden.

Man har til en viss grad oversikt over sykdommer hos NKK-registrerte raser med gode raseklubber, selv om det også her kan være store mørketall eller uoppdagede problemer. Mye man ikke får god oversikt over før et godt nok utvalg testes osv. Men oversikt over helsen til en ganske nyoppstått og ikke særlig utbredt blanding, hvor det ikke er noen krav til registrering eller helsetesting - det finnes bare ikke. Jeg har ikke noe problem med at blandingshunder finnes, men disse "designerblandingene" som gjerne selges under falske forutsetninger (eks røytefri, allergivennlig og "perfekt temperament") til en dødshøy pris hvor hovedmotivasjon blant oppdretterne er rask profitt, uten at foreldredyrene kan vise til hverken helseresultater eller bruksresultater... Det er ikke seriøs avl. En del av disse poo-ene kommer også fra reale valpefabrikker. 

For all del, hunden din er helt sikkert supersøt. Og jeg håper den ikke blir syk. Men det er forskjell på å være fornøyd med egen hund - er jo fint det, og å aktivt "reklamere" for en blandingshund som absolutt kan få alvorlige helseproblemer. Det er provoserende. Og jeg vil tippe at du ikke har sett en hund du er glad i plages av syringomyelia, for det er helt jævlig, og jeg fatter ikke at folk tør å ta sjansen.

Hundemiljøet er egentlig ikke kjipt, men det er ganske kjipt som et dyreglad menneske å observere dårlig avl, dårlig dyrehold osv. Ligger ofte bekymring og omtanke for dyrene bak. Har møtt mange som har kjøpt hund av useriøs oppdretter, usunn blanding etc, etc, og aldri opplevd at de ikke tas i mot med åpne armer, forutsetningen er bare selvinnsikt og at man ikke hardnakket påstår at noe er bra til erfarne og kunnskapsrike folk som vet at det ikke er det. Hundene liker man jo også like godt uansett, ikke deres skyld akkurat. 

Til det uthevede, slik fungerer ikke genetikk, dessverre. Hadde jo vært innmari greit da. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En i klubben min har det. Den har ganske umulig pels, så den må barberes jevnlig og dermed også kles på om vinteren. Det verste er nok at den måtte pensjoneres fra LP i en alder av seks år pga. en del trøbbel med patellaluksasjon, 

Anonymkode: e20ca...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke til denne blandingen noe særlig, men ville helt klart valgt denne blandingen over renraset Cavalier for det minsker sjansen for sykdom 🙂 Når man blander raser er det litt vanskeligere å forutse hvilke egenskaper hundene får. Valpen kan bli like rolig som en rolig cavalier men du kan også ende opp med en som oppfører seg som en stresset puddel med behov for å «jobbe» og bruke hodet sit. Så du må tenke litt gjennom hva du kan tilby hunden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Var dette en 50/50 blanding?

Anonymkode: 633b2...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

5 måneder.

Røyter ikke.

Men hvorfor ikke en renrasa puddel? Like fin, 100% sikkert røytefri, en av de smarteste hundene i verden og billigere. 

Anonymkode: 7edda...943

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...