AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Hei Jeg er 25 år gammel, og har en venn jeg har hatt siden barneskolen. Vi var veldig gode venner, samtidig som vi er veldig ulike. Nå ønsker jeg å enten kutte ut eller begrense kontakten(har prøvd utallige ganger før…), mest pga at jeg er blitt veldig syk og orker ikke maset lenger. Er nettopp komt ut av sykehuset, studiene er avbrutt. Nå bor jeg hos foreldrene mine, for å få best mulig pleie/omsorg. Men får ikke levende fred fra dette maset. Er vanskelig siden alt er “kamuflert” som omsorg, og det tilbys stadig tjenester som jeg egentlig ikke trenger(sier alltid takk men nei takk). Problemet er at vedkommende ikke har andre enn meg, og det kjennes helt jævligt ut å dumpe gamle venner. Samtidig kan jeg ikke underkjenne hvordan dette påvirker meg negativt. Tenker på det og irriterer meg mye. Får også veldig mye angstanfall pga denne vennen, da det er mye drama og konflikter, og jeg de senere år har blitt “presset” til dette vennskapet. Har prøvd å snakke, ghoste etc. Men ingenting hjelper😞Har ekstremt dårlig samvittighet. Hvis noen har et råd eller to er jeg veldig takknemmlig. Føler meg nesten ille for at jeg har masse venner jeg digger og gjerne tilbringer tid med(ikke akkurat nå men altså i bedre tider). Kjæresten min og jeg har kranglet mye pga dette, det påvirker t.o.m forholdet vårt🙈 Anonymkode: b173e...05f
anonymbruker2312 Skrevet 17. april 2022 #3 Skrevet 17. april 2022 Den absolutt letteste måten å få det gjort på er jo selvfølgelig å bare overse vedkommende og "ghoste" de, som de fleste ender opp med å gjøre. Men det anbefales virkelig å ta seg en prat med de det gjelder å forklare situasjonen. Dette er mye mer vanskeligere å gjøre mot en venn enn mot en kjæreste. Man tenker jo litt sånn... hvordan skal man avslutte et vennskap...? Men sett deg litt i vedkommendes situasjon: du hadde også likt å blitt fortalt og sagt i fra til enn at du skal sitte uviten og ikke ane hva som foregår. Jeg hadde ei venninne for lenge siden som plutselig sluttet å prate til meg og bare tok avstand fra meg. Det fikk meg til å sitte å undre flere uker på rad, og det endte opp med at jeg bygde et stort hat mot henne. Det hadde faktisk vært mye lettere både for meg og henne hvis hun bare hadde fortalt meg at hun ønsker avstand, og på den måten hadde jeg også tatt tak i meg selv. Anbefaler deg til å si ifra og forklare at du trenger avstand. Det skal vedkommende kunne akseptere, hvis ikke, så blokkerer du og avslutter all form for kommunikasjon.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #4 Skrevet 17. april 2022 anonymbruker2312 skrev (52 minutter siden): Den absolutt letteste måten å få det gjort på er jo selvfølgelig å bare overse vedkommende og "ghoste" de, som de fleste ender opp med å gjøre. Men det anbefales virkelig å ta seg en prat med de det gjelder å forklare situasjonen. Dette er mye mer vanskeligere å gjøre mot en venn enn mot en kjæreste. Man tenker jo litt sånn... hvordan skal man avslutte et vennskap...? Men sett deg litt i vedkommendes situasjon: du hadde også likt å blitt fortalt og sagt i fra til enn at du skal sitte uviten og ikke ane hva som foregår. Jeg hadde ei venninne for lenge siden som plutselig sluttet å prate til meg og bare tok avstand fra meg. Det fikk meg til å sitte å undre flere uker på rad, og det endte opp med at jeg bygde et stort hat mot henne. Det hadde faktisk vært mye lettere både for meg og henne hvis hun bare hadde fortalt meg at hun ønsker avstand, og på den måten hadde jeg også tatt tak i meg selv. Anbefaler deg til å si ifra og forklare at du trenger avstand. Det skal vedkommende kunne akseptere, hvis ikke, så blokkerer du og avslutter all form for kommunikasjon. Takk, jeg er enig med deg. Men har gjort dette før, uten at det gikk min vei. Men kanskje lettere andre gangen; da kommer det neppe som et sjokk. Har dessverre opplevd noen ganger at familien min ble kontaktet da jeg ikke orket å svare. Så er litt engstelig for flere sånne episoder. Men er helt enig. Selv om det er utrolig vanskelig å stå i en konflikt(vet det blir det) når jeg er så syk😕 Anonymkode: b173e...05f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #5 Skrevet 17. april 2022 Ps.har sagt maaange ganger at jeg trenger avstand. Men da tenker jeg ikke en dag uten kontakt men noen uker nå og da🙈Et par mnd ville vært himmelsk😍 Anonymkode: b173e...05f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Skrevet 17. april 2022 Be familien din om å ta kontakt med denne vennen og ta det derfra. De kan lettere forklare alvoret bak budskapet Anonymkode: 9240c...d40
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ps.har sagt maaange ganger at jeg trenger avstand. Men da tenker jeg ikke en dag uten kontakt men noen uker nå og da🙈Et par mnd ville vært himmelsk😍 Anonymkode: b173e...05f "Du Anne, jeg setter pris på vennskapet vårt men nå som jeg er syk har jeg lite overskudd og jeg er nødt til å prioritere kjæresten og familien min, så jeg trenger at vi tar en liten pause frem til over sommeren, og så kan vi høres igjen til høsten når jeg forhåptenligvis er i bedre form og har overskudd til å gjøre noe gøy sammen. Ønsker deg en god sommer, gleder meg til å høre om alt når vi sees til høsten." Anonymkode: 565a1...0cf 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #8 Skrevet 17. april 2022 Hvor vanskelig kan det være bare å si fra? 1) 'Slutt å mase, takk'. 2) 'Slutt å mase, eller jeg blokkerer deg.' 3) [Blokker henne]. Anonymkode: fd0bf...575 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå