Gå til innhold

Hva er lurt å gjøre med visning når man er veldig interessert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett et hus på Finn som samboer og jeg er veldig interessert i. Hva er taktisk best å gjøre? Visning er ikke før neste søndag, og vi har meldt oss på, men kjenner vi er redd for at noen skal kuppe det. Det er utenfor byen, og sånn sett ikke veldig populært område, men har alt vi ønsker oss. Ikke vært med på budrunde før, så litt stressa!

Bør man be om privat visning? Eller sier man da "dette vil vi virkelig ha, så vi kan presses på pris"? Det kan vi nemlig ikke, da prisantydning er på grensa av vårt budsjett.

Er det lurt å mase om å få komme, eller bør vi sitte rolig og vente en uke? Får man beskjed om noen prøver å kuppe når man er påmeldt visning, eller kan man bare plutselig få beskjed om at det er solgt uten å kunne by?

Håper noen med litt peiling kan dette kan hjelpe, hvordan få drømmehuset? Hvis man vil kuppe selv, må man by på prisantydning? Eller over? Hvordan foregår dette?

På forhånd takk!

Anonymkode: 3b749...807

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I byene hvertfall kuppes boliger svært sjelden til prisantydning eller lavere :)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ok, skjønner. Dette er en halvtime fra Oslo, da, så ikke sentralt, men likevel ikke langt unna.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er første visning er det veldig liten sjans for at de selger for lavere enn prisantydning før visningen. Hvis boligen blir kuppet får du som regel ikke beskjed før etter den er solgt.

Anonymkode: 398ef...d1d

• Liker 3
Skrevet

Når dere uansett ikke kan slå til med ett bud over prisantydning så må dere bare ha is i magen, gå på avtalt visning og håpe det ikke er mange flere interesserte. 

Kunne dere slått til med en høyere sum kunne dere muligens hatt mulighet til å få tilslag før offisiell visning.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vis interesse på visning. 

Anonymkode: 50c33...ee7

AnonymBruker
Skrevet

Det skal mye til for at den kuppes før første visning. Da er det nok i så fall til en pris som uansett er utenfor deres mulighet. Vær helt vanlig interessert på visning. Det å være for ivrig eller påtatt negativ er ingen taktikk som fungerer. 

Link til boligen?

Anonymkode: af391...5c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Privat visning er stress for selger, som ofte må holde visningen selv (har vært på begge sider her). Personlig syns jeg den eneste gode grunnen til å be om det er om du er på jobb når det er hovedvisning. Husk at selger må da ha huset helt striglet 2 ganger.

Aldri si til megler hva budsjettet ditt er, eller at du er kjempeinteressert. Det vil presse prisen opp.

Hvis du har tenkt å kuppe kjøpet så bør du by over antydning, og en god del over. De fleste vet at det er stor sjans for budkrig, og budet ditt må være verd det for å ikke holde vanlig budrunde.

Anonymkode: 19cbc...ce8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Forrige huset vi så på ble solgt til prisantydning med kun ett bud. (Da likte vi ikke området). Så vi er nok muligens interessert i en litt annen type hus enn andre. Feks har vi ikke barn og trenger hverken mange soverom eller kort avstand til barnehage.

Får prøve å puste dypt og vente! Godt poeng med å ikke plage selger med å ha rydda to ganger. Og at om noen kupper til over prisen har vi ikke råd uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har til et par hundre tusen over, men vet jo ikke om noen andre er interessert, så.

Det før vi har likt er feks fremdeles ikke solgt, da ønsket vi en mindre ulendt tomt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Har sett et hus på Finn som samboer og jeg er veldig interessert i. Hva er taktisk best å gjøre? Visning er ikke før neste søndag, og vi har meldt oss på, men kjenner vi er redd for at noen skal kuppe det. Det er utenfor byen, og sånn sett ikke veldig populært område, men har alt vi ønsker oss. Ikke vært med på budrunde før, så litt stressa!

Bør man be om privat visning? Eller sier man da "dette vil vi virkelig ha, så vi kan presses på pris"? Det kan vi nemlig ikke, da prisantydning er på grensa av vårt budsjett.

Er det lurt å mase om å få komme, eller bør vi sitte rolig og vente en uke? Får man beskjed om noen prøver å kuppe når man er påmeldt visning, eller kan man bare plutselig få beskjed om at det er solgt uten å kunne by?

Håper noen med litt peiling kan dette kan hjelpe, hvordan få drømmehuset? Hvis man vil kuppe selv, må man by på prisantydning? Eller over? Hvordan foregår dette?

På forhånd takk!

Spørs hvor dette er, men i Oslo området så må du nok by en del over prisantydning for å kuppe før visning

Anonymkode: b48c8...c33

AnonymBruker
Skrevet

Er en halvtime unna Oslo med bil. 

Hva hvis det i motsatt fall ikke er mange interesserte, hvor mye skal man by første gang, utfra prisantydning? Hva er frekt og hva er innafor? Hvor begynner man?

AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten er nok stor for at den går over prisantydning. Dette dog uten at jeg vet hvilken vei det er og hva slags bolig det er.

Greit å legge seg et par hundre tusen under takst, men de fleste selger ikke under prisantydning med mindre de har veldig hastverk.

Anonymkode: 4d995...13c

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis det ikke ligger i et spesielt populært (ref TS) område, så ville jeg bare hatt is i magen

Endret av Fjugur
Skrevet

Det aller aller viktigste for dere er å finlese taktsrapporten og egenmelding fra selger. Les prospektet nøye før dere går på visning.

Så ikke bare konsentrer dere om hvilken tapet eller maling det er,det er underordnet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha is i magen. IKKE legg inn bud før fristen klokken 12 dagen etter hovedvisning. Dersom dere er første budgivere kan dere legge dere et par hundretusen under prisantydning. Jeg fikk leiligheten vår for 50 000 kr under prisantydning da vi kjøpte leilighet i Bergen i 2018. Jeg var da eneste budgiver og la inn bud 200, 100 og 50 000 under prisantydning. Jeg sa til megler at 50 000 under var mitt siste bud. Selger hadde to små barn og syntes visning var stress, så de aksepterte det. 

Dersom dere er flere budgivere presses nok prisen opp ganske fort. Det er utenfor deres kontroll. 

Lykke til!

Anonymkode: 047d7...b18

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har lest den veldig nøye, og sett at det feks ikke er noe TG3.

Så man bør legge inn bud tett opptil fristen? Og så setter de ny frist som man da eventuelt legger seg tett opptil?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Privat visning er stress for selger, som ofte må holde visningen selv (har vært på begge sider her). Personlig syns jeg den eneste gode grunnen til å be om det er om du er på jobb når det er hovedvisning. Husk at selger må da ha huset helt striglet 2 ganger.

Aldri si til megler hva budsjettet ditt er, eller at du er kjempeinteressert. Det vil presse prisen opp.

Hvis du har tenkt å kuppe kjøpet så bør du by over antydning, og en god del over. De fleste vet at det er stor sjans for budkrig, og budet ditt må være verd det for å ikke holde vanlig budrunde.

Anonymkode: 19cbc...ce8

Jeg satt da stor pris på alle private visninger de to gangene jeg har solgt. Jeg forstår godt at man vil ha ro for å vurdere, og det var bare fint å snakke med potensielle kjøpere direkte. Og mange blir jo stresset av å måtte gå på visning sammen med andre, eller tør ikke stille spørsmålene her, noe som igjen kan føre til at du taper en kjøper. 

Å holde et hus "striglet" et-par uker er da ingen sak. Setter man blomstene ut om natten holder de seg fine og. 

Eneste som var litt "stress" var at pus måtte bo i bur i bilen hver gang. 

Anonymkode: 83769...3d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har lest den veldig nøye, og sett at det feks ikke er noe TG3.

Så man bør legge inn bud tett opptil fristen? Og så setter de ny frist som man da eventuelt legger seg tett opptil?

Jeg har alltid ventet til første bud kommer. Så dratt på godt over det, gå gjerne litt over folks typiske terskelverdier, men med en times frist i begynnelsen. Først da det er klart hvem som deltar i budrunden begynner man å sette 20 minutter. 

Megler har visst at jeg mulig var interessert, slik at man er sikker på at de ringer. 

Bare en gang la jeg inn takst. Og det var da det ikke hadde kommet bud på to døgn. Grunnen til at jeg ikke gikk under var at dette kan "trigge" selger til å ikke ville selge før mer er prøvd, og jeg visste at jeg ville ha enheten. 

Anonymkode: 83769...3d8

AnonymBruker
Skrevet

Veldig vanskelig å anslå siden jeg ikke kjenner til boligen og hvordan den er priset, men dersom prisantydning er deres maksbeløp så kan det være lurt å legge inn bud enten på eller veldig tett opptil prisantydning 30-60 min før fristen går ut. Dersom boligen er priset høyt så kan et bud på prisantydning "skremme" vekk andre budgivere ved at de ser at noen allerede før fristen er villig til å starte budrunden på prisantydning. Vi kjørte denne strategien på en bolig i Oslo som vi trodde skulle bli populær, og vi fikk kjøpt den til prisantydning. Budet (til prisantydning) sto som høyeste bud i cirka 1 time før det ble akseptert. Forklaringen fra megler (tas med en klype salt) var at flere var interessert, men at de ikke hadde finansiering til høyere enn cirka prisantydning, og dermed ikke hadde råd til å øke noe særlig på vårt første bud til prisantydningen.

Men, som sagt, vanskelig å foreslå noe konkret uten å kjenne detaljene, og selv da er budrunde ofte tilfeldig.

Anonymkode: 47d6a...7b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...