Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen dele erfaringer med det å være venn med noen med adhd? Og om du har adhd, hvordan er du som venn?

min næreste venninne forsvinner gradvis bort fra meg. Har gjort utallige forsøk på å opprettholde og øke kontakten, men det det føles veldig ensidig, og har gjort det de siste 5-6 åra. Jeg vet ikke hvor mye lengre jeg orker å jobbe med vennskapet, men syns det er trist å la det gå om hun rett og slett ikke makter å opprettholde kontakten pga diagnosen. det skal sies at vi bor flere timer fra hverandre, og har gjort det lenge. 

Anonymkode: c1c97...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, merkelig... Jeg har en venninne som har ADHD og hun er alltid klar for å finne på ting, ganske sosial. Men alle er jo forskjellige. 

Tror helt ærlig det ikke har noe å gjøre med diagnosen hennes, men mer om hennes intensjoner. Når du har prøvd og hun ikke ser ut til å respondere positivt, så har du vel fått svaret ditt allerede. Ser ikke ut som om hun vil bevare vennskapet deres i det hele tatt for å si det mildt.. Anbefaler deg til å trekke deg unna. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De få gangene vi møtes er alt som normalt. og hun virker alltid glad for å snakke med meg om jeg ringer. så om vi har kontakt er alt helt supert, men om jeg ikke kontakter henne så skjer det heller lite. vond og trist situasjon, og jeg frykter at du har rett - at jeg allerede har svaret mitt.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en annen venninne med diagnosen, og hun er ikke sånn. derfor jeg ønsker å høre andres erfaringer..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det har gått 5-6 år så ville jeg har sett etter venner som kanskje bor litt nærmere og er tilgjengelige. At hun har ADHD synes jeg ikke er så relevant her. Man prioriterer det som er viktig for en. Dere kan jo sikkert være venner og møtes av og til men tror du forventer mer enn hun er villig til å gi akkurat nå. 

Anonymkode: ed460...876

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette med adhd å gjøre? Jeg har adhd og jeg er ikke slik med venner. Jeg sier alltid ja og hvis jeg er sliten eller det ikke passer, så finner jeg en ny dato vi kan treffes. Jeg holder alltid avtaler med venner uansett hvor trøtt jeg er den dagen. Det er alltid koselig.

Anonymkode: bd99c...0ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hun sier hun synes det er vanskelig å holde kontakt med alt og alle. At det er vanskelig å holde fokus, svare på meldinger. Hun har alltid nye prosjekter hvorav de fleste er uferdige. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hun sier hun synes det er vanskelig å holde kontakt med alt og alle. At det er vanskelig å holde fokus, svare på meldinger. Hun har alltid nye prosjekter hvorav de fleste er uferdige. 

Har hun nettopp fått diagnosen? Man blir ikke helt hjelpeløs av adhd. Man klarer å svare på meldinger med adhd. Har hun veldig mange venner og avtaler da? 

Høres mest ut som hun ikke vil være med deg. Hvis hun ville det, hadde hun fått det til. Hun avviser deg på en diskre måte for å ikke såre deg.

Det beste er at du svarer "ok, skjønner. vi får ta det igjen" så lar du vær å kontakte henne mer. Da er det hennes tur, og hvis hun ikke tar kontakt, da var det svaret. 

Glem henne nå og la hun styre på. Hun sier nei og da kan ikke du endre noe. 

Det er sikkert ikke noe galt med deg. Kansje hun har det vanskelig og vil jobbe i fred med det.

Anonymkode: bd99c...0ef

AnonymBruker
Skrevet

Har du møtt en med ADHD har du møtt EN med ADHD. De har kanskje noen felles trekk innen de ulike retningene, men de er like forskjellige som mennesker som alle andre. At du føler venninnen din glir fra deg trenger absolutt ikke ha noe med diagnosen hennes å gjøre. 

Anonymkode: 677ff...727

• Nyttig 1
Skrevet

I min venninne gjeng, er vi 3 stk med adhd/add, å vi har kontakt på messenger hver dag og møtes ofte. Enten alle jentene samlet ellers så treffes vi på kryss og tvers.

Har adhd selv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har også en annen venninne med diagnosen, og hun er ikke sånn. derfor jeg ønsker å høre andres erfaringer..

Sikkert fordi at det ikke har noe med diagnosen å gjøre. Det kan hende at hun bare ikke har tid til å prioritere vennskapet, rett og slett. Dere bor jo langt unna hverandre.. Og da kan det være ganske vanskelig å holde på et vennskap, hvis man allerede har det travelt nok om dagene.

Anonymkode: d9632...0be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Dere har nok rett. Jeg får la ting være opp til henne fremover. jeg synes det er fryktelig vondt, men vil ikke presse meg på om hun ønsker å la vennskapet dø ut. Det vonde er bare at når vi møtes er alt som før..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 18.09):

Kan noen dele erfaringer med det å være venn med noen med adhd? Og om du har adhd, hvordan er du som venn?

min næreste venninne forsvinner gradvis bort fra meg. Har gjort utallige forsøk på å opprettholde og øke kontakten, men det det føles veldig ensidig, og har gjort det de siste 5-6 åra. Jeg vet ikke hvor mye lengre jeg orker å jobbe med vennskapet, men syns det er trist å la det gå om hun rett og slett ikke makter å opprettholde kontakten pga diagnosen. det skal sies at vi bor flere timer fra hverandre, og har gjort det lenge. 

Bestevenninna mi har adhd og er kronisk syk med smerter. 
Jeg gir henne rom og lar henne kontakte meg når hun har energi til å finne på noe. Holder kontakt per telefon ellers. 

Har rom for å forstå at hun ikke alltid har overskudd til tider og når hun tar på seg for mye. 

Anonymkode: 3b078...ff7

AnonymBruker
Skrevet

Har faktisk hatt flere venninner med det, to av dem først diagnostisert som voksne. 

Den ene grenseoverskridende, tok ingen hint, intens på sosial og hyppig kontakt. Flere reagerte. Hadde så voldsom effekt av medisin at hun nesten ble som et annet menneske rent energimessig. 

Den andre helt vanlig vil jeg si, men kan bli overveldet om sin plan endres. Glemmer å hensynta andre avogtil.

Den tredje sier hun glemmer alt når det ikke er fullstendig foran henne, og av den grunn aldri har opprettholdt lange nære vennskap. 
Denne siste spurte jeg rett ut «ønsker du å opprettholde vennskap generelt, eller bare opplever du det ikke så viktig», og hun ønsker det. Så da sa jeg at «ja, men da fortsetter jeg å ta kontakt selv om du ikke alltid klarer det». Hun virket glad for det. 

Anonymkode: 93b3a...76f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Takk for svar. Dere har nok rett. Jeg får la ting være opp til henne fremover. jeg synes det er fryktelig vondt, men vil ikke presse meg på om hun ønsker å la vennskapet dø ut. Det vonde er bare at når vi møtes er alt som før..

Det siste er et godt tegn da :) 

Spør henne rett ut. 

Anonymkode: 93b3a...76f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den typen, det går i at jeg glemmer rett og slett. Kaos i hodet og da går det med å ta kontakt bare bort. Så enkelt er det selvom det ikke oppleves sånn for alle 🙄 

Jeg blir så glad når noen tar kontakt med meg, men sliter med dårlig samvittighet fordi jeg er så dårlig på det selv. Men skal jeg fokusere på det så mister jeg fokus på noe annet i livet. 

Noen ganger slår det inn en angst følelse som gjør at det å være sosial ikke frister. 

Alle med ADHD er forskjellige. Du må heller bestemme deg for at dette er noe for deg. For det du må  takle er at du er den som tar initiativ. Samtidig er vennskapet deres fint når dere er sammen 🥰 Er det verdt det så aksepterer du din rolle i vennskapet og lar hennes bidrag være å bidra når dere er sammen... 

Anonymkode: b2524...c55

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2022 den 15.09):

Jeg er den typen, det går i at jeg glemmer rett og slett. Kaos i hodet og da går det med å ta kontakt bare bort. Så enkelt er det selvom det ikke oppleves sånn for alle 🙄 

Jeg blir så glad når noen tar kontakt med meg, men sliter med dårlig samvittighet fordi jeg er så dårlig på det selv. Men skal jeg fokusere på det så mister jeg fokus på noe annet i livet. 

Noen ganger slår det inn en angst følelse som gjør at det å være sosial ikke frister. 

Alle med ADHD er forskjellige. Du må heller bestemme deg for at dette er noe for deg. For det du må  takle er at du er den som tar initiativ. Samtidig er vennskapet deres fint når dere er sammen 🥰 Er det verdt det så aksepterer du din rolle i vennskapet og lar hennes bidrag være å bidra når dere er sammen... 

Anonymkode: b2524...c55

Takk for svar. Hvordan er dine vennskap?

Jeg opplever min venninne som utydelig. Når vi møtes er alt slik det har vært siden tidenes morgen, men i periodene mellom er det som hun knapt eksisterer, og responsen på min kontaktforsøk er liten til ingenting. Etter snart et tiår med dette så vet jeg ikke hvor mye lengre jeg orker. Ikke at jeg ønsker å kutte kontakt, men hele situasjonen gjør meg lei meg, og usikker på om jeg er viktig for henne i det hele tatt.

• 1 måned senere...
Gjest Blomsterbie
Skrevet

Er hun veldig introvert? Jeg vet at folk med ADHD kan ha problemer med å innse hvordan oppførselen deres påvirker andre, sånn at de ofte ikke legger merke til om de har sagt noe som sårer eller hvis de gjør noe galt. Da er det beste å bare direkte si til dem hva du føler slik at de kan bli oppmerksomme på det, og hvis de bryr seg om deg, vil de ta bekymringene dine seriøst og jobbe med det. Hvis hun f.eks er veldig introvert, så synes hun kanskje at den mengden sosial kontakt dere har nå er nok for henne, og hun er fornøyd med det. Men hvis du ikke er det så må du si ifra direkte, for igjen hvis hun har ADHD så hjelper det ofte ikke med sånne «subtle» signaler, for de fanger det ikke opp. Vær direkte. Også det med å opprettholde kontakt er også noe folk med ADHD kan slite med siden de er ofte uorganiserte og har en tendens til å glemme ting. Jeg har ADHD uoppmerksom type selv, og jeg er sånn som glemmer at ting i det hele tatt eksisterer ofte hvis det ikke er synlig foran meg. 
Teksten din minnet meg faktisk litt om mitt eget vennskap, siden vi begge er besteveninner siden barneskolen, men hun fallt ut av videregående på grunn av sykdom og er nå ufør, noe som gjør at livssituasjonene våre er ganske forskjellige, og da blir samtaleemner litt vanskeligere. Siden hun har ME tilbringer hun nesten all tiden sin i sengen og er på nettet, noe som egentlig er veldig flott fordi da har hun fortsatt interessen sin tilgjengelig. I motsetning til de som originalt hadde friluftsliv og sånnt som hovedinteresse. Men for meg som ikke er så interessert i spill og youtubere og sånn så sliter jeg igjen med å engasjere meg med det. Men hun introduserer meg for mye morsomme og interessante ting da så det gjør egentlig ikke noe. Jeg vil bare være i selskap med henne:) Vi treffes ganske sjeldent, men vi er begge veldig introverte og med hennes ME så fungerer det. Håper jeg ihvertfall. Jeg liker veldig godt rytmen vi har, men jeg vet egentlig ikke helt for henne, jeg burde spørre egentlig. 
Men overall advice, hvis du føler at vennskapet ikke strekker til, så bare fortell henne det annsikt til annsikt. Fordi det er stor sannsynlighet på at hun ikke har peiling.

Skrevet

For veldig mange av oss med ADHD er objektpermanens veldig utfordrende. Vi ser og agerer på det som er rett foran oss og glemmer alt annet til vi minnes på at andre ting og mennesker eksisterer. Det er også fort mye kaos i hodet, tusen ting som skjer og tanker som kverner så vi får ikke helt med oss alle detaljene.

Dette gjelder desverre også for venner og familie for mange, det handler virkelig ikke om hvor mye vi verdsetter menneskene vi er glade i, det handler om hvordan hjernen vår er kobla sammen.

Det er utrolig frustrerende for de rundt oss men også for oss, det er ofte noe vi sliter skikkelig med og skammer oss over men det å snakke sammen om slikt hjelper. Forklar, sett grenser og rammer, kanskje kan en fast avtale om kontakt hjelpe, eller at dere avtaler en tid for kontakt og at hun med ADHD setter påminner med slumrefunkjson. Det hjelper ihvertfall meg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.4.2022 den 18.09):

❤ Min bestevenninne har sterk adhd. Jeg merker godt når hun trenger medisinene sine. Det er flere slags typer adhd, men hun er veldig sensitiv. Spesielt for lyder og hvem hun omgåes mer. Blir jeg stresset, stresser hun ti ganger verre. Merker jeg fort blir tømt for energi rundt henne, mye negative tanker. Men jeg er der og vil alltid være der for henne. ♡ 

Anonymkode: fe485...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...