AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Jeg skrev dette innlegget i en annen tråd, men jeg innså at dette fortjener en egen tråd. Så hva er dine skrekkhistorier fra leiemarkedet? Her er mine: g har forøvrig opplevd litt av hvert på utleiemarkedet selv: - bolig med alvorlig feil på det elektriske anlegget (vi kunne dødd, elektrikeren var sjokkert) - utleier som stakk av med depositumet - utleier som låste seg inn i leiligheten for å ha privatvisning (skulle selge huset) - uten å si noe til meg - og til alt overmål var de sure fordi jeg ikke hadde vasket og ryddet til visning! 🤯 - leiligheten (forøvrig ulovlig som bare det) var skikkelig skitten da jeg flyttet inn (måtte rundvaske kjøkkenet, for eksempel), men da jeg skulle flytte, var de kjempenøye med vaskingen! De krevde at jeg måtte vaske ned veggene, for eksempel. Det var jo helt latterlig, med tanke på tilstanden leiligheten var i da jeg flyttet inn. Da jeg påpekte at når jeg prøver å vaske veggen så går malingen av(!) trodde de ikke på meg. Jeg ba dem komme for å se. De hadde brukt billig drittmaling som ikke engang tålte å bli tørket av med en fuktig klut, men nektet for å ha brukt billig maling. - utleier som brukte mitt kjøkken for å sylte! 🤯🤯🤯uten å spørre! De brukte også mitt kjøleskap til oppbevaring! Selv om kjøleskapet var inne på mitt låste soverom. Det kom og forsvant mat helt plutselig fra/til det kjøleskapet. Samme utleiere prøvde også å «rekruttere» meg som et slags ekstra-barnebarn. Kona vasket til og med tøyet mitt (vi delte vaskerom, og jeg fikk ikke LOV til å bruke vaskemaskina selv!) - Ulovlige utleieenheter, uten rømningsvei fra soverom (for eksempel gitter foran vindu, eller svært smalt kjellervindu så høyt opp på veggen at det var umulig å komme ut gjennom det. Pluss for lav takhøyde. Anonymkode: e40fa...623 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Leide hos en som hadde for vane å gå å se inn rutene mine for å se om det var ryddig nok etter hans standard. Det var nok at det sto en kaffekopp på kjøkkenbordet så fikk jeg en melding. Anonymkode: fa57c...169 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Kunne ha skrevet en hel bok med alt det psyke utleiere har gjort. Det ene var å spytte i ansiktet på barnet mitt fordi hun og noen venner lekte i hagen… Utleiere er en egen rase… Forferdelige ekle mennesker som tror de er bedre enn leietagerne sine, selv om leietagerne ofte har høyere utdanning etc etc… Anonymkode: 6b409...1a3 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Leide en hybel trodde jeg. Måtte gå igjennom stua til utleier for å gå opp trappa til rommet mitt som var på loftstua deres. hadde besøk av to kompiser i sjutida en kveld, som var med inn bare fordi jeg skulle bytte bukse før vi dro videre. Fikk sånn kjeft om at det var upassende! jeg var 17 år…. Anonymkode: ee570...9da 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Var ikke leietaker men broren min leide hos en som må ha ekstremt sterk OCD eller noe.. leietaker godtok ikke at det lå noe i søppeldunken, altså der det skal være søppel, skulle det alltid være tomt. Leiligheten skulle være strøken til enhver tid og det var også krav om at broren min dusjet hver dag fordi ellers kom hele leiligheten til å lukte. Jeg så på det på et papir han hadde skrevet til han. Når eieren brukte sitt rom der så hadde heller ikke broren min lov å bruke kjøkkenet etter kl 23, det skulle være stille. Ble det lagt noe i kjøleskapshyllen til utleier av mat, jeg la en ost der da jeg var på besøk fordi hylla var helt tom men denne tok han å kastet! Hvis det var noe søppel i søppeldunken eller broren min luktet svette så måtte han vaske både vegg og tak. Anonymkode: a3531...e47 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 For meg som utleier er det viktig med god kommunikasjon. Jeg inspiserer leiligheten, det skaper trygghet for meg som eier og for leietager. Det blir da ikke like skummelt for de å ta kontakt om noe skal være feil, blitt ødelagt etc. Hva med å snu på det: Hva skal til mener dere for å være fornøyde som leietagere? Eller er dere bare ute etter å skape dårlig stemning, dekt inn under misunnelse? Utleiern Anonymkode: ed185...a19 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 Det er veldig trist at det er blitt sånn. For et tiår siden var holdningene hos leietakerene svært anderledes. Og med det mener jeg at de ikke var sinte. Og at de ikke hatet deg fordi du leide ut til de. Denne tråden handler ikke om skrekk historier fra leieforhold fra utleiers side, men min siste leietaker var en sånn. Nå står leiligheten tom. Anonymkode: 8303a...48b 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 Jeg leide en leilighet i en bygård hos en eldre mann engang. Felles kjeller og vaskerom. For å spare strøm måtte man skru av lyset i kjelleren. Men HAN glemte det alltid, men han trodde det var vi som leide. Han hengte opp post it lapper overalt "Husk å skru av lyset" og minnet oss på det hver gang vi møtte han. Lyset var alltid på nesten, han gikk nesten alltid ned etter vi hadde vært der for å sjekke om vi hadde skrudd av lyset. Men da skrudde han på lyset selv, og glemte å skru det av igjen 😳 Anonymkode: c3102...016 12
Tvist Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For meg som utleier er det viktig med god kommunikasjon. Jeg inspiserer leiligheten, det skaper trygghet for meg som eier og for leietager. Det blir da ikke like skummelt for de å ta kontakt om noe skal være feil, blitt ødelagt etc. Hva med å snu på det: Hva skal til mener dere for å være fornøyde som leietagere? Eller er dere bare ute etter å skape dårlig stemning, dekt inn under misunnelse? Utleiern Anonymkode: ed185...a19 Dette er en tråd om dårlige opplevelser med utleiere. Lag din egen tråd. 26
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er veldig trist at det er blitt sånn. For et tiår siden var holdningene hos leietakerene svært anderledes. Og med det mener jeg at de ikke var sinte. Og at de ikke hatet deg fordi du leide ut til de. Denne tråden handler ikke om skrekk historier fra leieforhold fra utleiers side, men min siste leietaker var en sånn. Nå står leiligheten tom. Anonymkode: 8303a...48b For ti år siden holdt kanskje ikke feite heslige utleiere på og tafsa på leietakerne sine og sextrakasserte de med en gang kona var ute av syne heller. Anonymkode: 6b409...1a3 4
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 Just now, AnonymBruker said: For ti år siden holdt kanskje ikke feite heslige utleiere på og tafsa på leietakerne sine og sextrakasserte de med en gang kona var ute av syne heller. Anonymkode: 6b409...1a3 Jo, det vil jeg tro ikke var bedre før 2017. Dessverre. Det jeg mener er egentlig akkurat det som vises øverst i denne kategorien nå. Utleier vs leietaker. Masse hat og fordommer. Det er trist siden det skaper avstand og fordommer hos to parter som er avhengig av å kunne samarbeide for å unngå konflikter. Anonymkode: 8303a...48b 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 Ting detter fra hverandre. Alt ser veldig fint ut, men kvaliteten er dårlig. Lister som løsner, dørhåndtak faller av osv Anonymkode: 6bd97...9ee
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 Min første leilighet som leide. Jeg var ung og dum. Utleieren sa: overfør depositumet til min konto. Heldigvis fortalte jeg pappaen om det og han sa at det var bs. Utleieren mente også at jeg skulle betale både for min strøm og hans strøm. Prøvde å komme på uanmeldt "besøk" nesten hver uke. Jeg åpnet selvfølgelig ikke, men da ble han sur. Om det skjedde nå, ville jeg anmeldt en slik utleier Anonymkode: 4204e...381 10
Olive_North Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 Leide en hybel i et større hus, hvor utleverende og utleverende far bodde også. mistenkte lenge at noen var i leiligheten når jeg var på jobb, for saker og ting sto forskjellige steder enn der jeg la fra meg. Men tenkte at det var jeg som var loco og lot det være. så en dag kom jeg hjem, alle møblene mine var tatt ut av leiligheten. kommoden min var tømt, og undertøy, klær og andre saker var sortert i søppelsekker. Og lagt ut. Og det var oppussing på g 😑 jeg hadde ikke fått beskjed, og de hadde vært i undertøyet og i skittentøyet mitt som skulle vaskes 😭samt pakket ned alle andre private greier 7
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #15 Skrevet 16. april 2022 Leide ulovlig kjellerleilighet da jeg først flyttet hjemmefra, og det var altfor lite strøm, så sikringen gikk hele tiden. Løsningen til utleier, som bodde i samme huset var å gi oss nøkken til seksjonen deres oppe, slik at vi kunne gå inn til sikringsskapet og bare slå på igjen. Utrolig ubehagelig å skulle låse seg inn oppe hos de i tide og utide, gjerne igjen og igjen (om vi lagde mat, fønte håret, etc.). Men de syntes visst ikke det var noe problem. Flyttet fort for å si det sånn. Neste var kollektiv, hvor utleier hadde fobi mot klesstativ. Fikk ikke lov til å tørke noe av klær på stativ, kun i tørketrommel, fordi han var redd for fukt. Låste seg inn i tide og utide, uanmeldt for å inspisere. Anonymkode: 66d20...0df 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jo, det vil jeg tro ikke var bedre før 2017. Dessverre. Det jeg mener er egentlig akkurat det som vises øverst i denne kategorien nå. Utleier vs leietaker. Masse hat og fordommer. Det er trist siden det skaper avstand og fordommer hos to parter som er avhengig av å kunne samarbeide for å unngå konflikter. Anonymkode: 8303a...48b Eller: Masse oppførsel som ikke er ok. Og jada, jeg ser absolutt at det også finnes leietakere som er et mareritt for en leietaker som gjør alt riktig. Det er en grunn til at jeg aldri skal leie ut noe selv…! Men denne tråden handler altså om dårlige erfaringer som leieTAKER. Jeg synes for eksempel det er et minimum at utleieenheten er lovlig, ikke er farlig, og at utleier ikke bruker den selv! Jeg ble ganske paff den første gangen jeg fant en spekepølse inne i kjøleskapet mitt, som forøvrig var inne på mitt låste soverom! Et par dager senere var den borte… Anonymkode: e40fa...623 11
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #17 Skrevet 16. april 2022 Leide en fin leilighet med et utrolig gammelt bad. Kom plutselig hjem til at huseier hakket opp sementgulvet på badet. Jeg kunne jo bare bruke deres bad. Døren til badet hadde han tatt av, så alt i hele leiligheten ble dekket av betongstøv. Syke mann. Jobbet som advokat på dagtid og hjemmefikser resten tydeligvis, og var visst helt koko. Flyttet ut på sekundet, og ga grei beskjed om at jeg ikke betalte et eneste øre i oppsigelsestiden og skulle ha fullt depositum asap. Han klagde ikke på det. Anonymkode: 66d20...0df 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #18 Skrevet 16. april 2022 Ei venninne av meg bodde en periode i et kollektiv, der utleier bodde i 2. etasje av huset. Utleier hadde veldig spesifikke regler. De leide bare ut til folk som studerte ved NTNU (dvs gamle NTH, dragvoll hadde ikke blitt godkjent), det var ikke lov å ha overnattingsbesøk utenom helgene, en av de som bodde det var «sjef» i kollektivet, og de som bodde i kollektivet måtte dekke påfyll av oljefyringstanken, selv om både en leietaker i kjelleren og utleier oppe brukte av samme tank. Det var veldig gammelt og slitt, ikke avtrekksvifte på kjøkkenet, og de hadde aldri kontrakt. Veldig, veldig lav leie! Venninna mi bodde der i et halvt års tid, men ble lei da utleier beskyldte henne for å bryte overnattingsregelen da hun lånte kjærestens sykkel et par uker mens han var bortreist 🤣 Anonymkode: 0ff91...58b 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #19 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Eller: Masse oppførsel som ikke er ok. Og jada, jeg ser absolutt at det også finnes leietakere som er et mareritt for en leietaker som gjør alt riktig. Det er en grunn til at jeg aldri skal leie ut noe selv…! Men denne tråden handler altså om dårlige erfaringer som leieTAKER. Jeg synes for eksempel det er et minimum at utleieenheten er lovlig, ikke er farlig, og at utleier ikke bruker den selv! Jeg ble ganske paff den første gangen jeg fant en spekepølse inne i kjøleskapet mitt, som forøvrig var inne på mitt låste soverom! Et par dager senere var den borte… Anonymkode: e40fa...623 Leietakere som er et mareritt for en *utleier som gjør alt riktig Anonymkode: e40fa...623
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #20 Skrevet 16. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Eller: Masse oppførsel som ikke er ok. Og jada, jeg ser absolutt at det også finnes leietakere som er et mareritt for en leietaker som gjør alt riktig. Det er en grunn til at jeg aldri skal leie ut noe selv…! Men denne tråden handler altså om dårlige erfaringer som leieTAKER. Jeg synes for eksempel det er et minimum at utleieenheten er lovlig, ikke er farlig, og at utleier ikke bruker den selv! Jeg ble ganske paff den første gangen jeg fant en spekepølse inne i kjøleskapet mitt, som forøvrig var inne på mitt låste soverom! Et par dager senere var den borte… Anonymkode: e40fa...623 Helt enig Anonymkode: 8303a...48b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå