AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 I oppveksten gjorde jeg mye research, og kom frem til at cavalier er den rette hunden for meg. Ser nå at det er ulovlig å avle cavalier, pga. alle sykdommene. Men ser at mange av de seriøse oppdretterne sjekker for alt av sykdommer før de avler. Er det noen som vet om det ikke er lov i det hele tatt, og at jeg derfor bør se meg om etter en annen rase? Anonymkode: 9f896...486
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Nei, de skal ikke avles. Og hvis du ikke forstår hvorfor, bør du ikke skaffe deg hund i det hele tatt. Anonymkode: ebfbb...8fb 30 1 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Skrevet 16. april 2022 Nei. Å det finnes flere raser du kan velge i. Anonymkode: c2284...8ee
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Les denne artikkel hos nkk fra februar: https://www.nkk.no/aktuelt/fullt-lovlig-a-avle-pa-engelsk-bulldog-og-cavalier-king-charles-spaniel-article201199-985.html Anonymkode: 51206...420
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Ville ventet eller se meg om etter annen frisk og sunn rase. Anonymkode: 51206...420 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 Joda. Det er ikke ulovlig å avle på de. Det var kun de oppdretterne som ble tatt til retten som ikke får avle mer(desverre). Saken er og anket og dermed er ikke dommen rettskraftig. Det vil jo heller ikke bli et forbud mot rasen, så du kan feks kjøpe den i sverige. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan de jobber innen avl i sverige, så ville sjekket det først. Men har du fulgt med hvordan de jobber i Norge så vil du se en friskere rase nå enn før, og i motsettning til hva dyrebeskyttelsen mener så er det nå veldig mange gamle friske cavalierer. Flotteste rasen🥰 Anonymkode: 43b27...537 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, de skal ikke avles. Og hvis du ikke forstår hvorfor, bør du ikke skaffe deg hund i det hele tatt. Anonymkode: ebfbb...8fb Jeg forstår hvorfor. Men lurer på om det er slutt for alle, eller hva de mer seriøse oppdretterne nå gjør. Avl på friske hunder, med friske avkom, eksisterer vel fortsatt? Det krever jo at kjøper setter seg inn i hvilken kennel som er seriøs og ikke. Men hvis jeg har tolket det riktig, så virker forbudet mot sin hensikt? Anonymkode: 9f896...486
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår hvorfor. Men lurer på om det er slutt for alle, eller hva de mer seriøse oppdretterne nå gjør. Avl på friske hunder, med friske avkom, eksisterer vel fortsatt? Det krever jo at kjøper setter seg inn i hvilken kennel som er seriøs og ikke. Men hvis jeg har tolket det riktig, så virker forbudet mot sin hensikt? Anonymkode: 9f896...486 Poenget er at det ikke lengre finnes friske hunder innen disse rasene. Selve rasekriteriene forutsetter en syk hund med for trang skalle, blant annet. Anonymkode: 863a3...53f 25 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 Bør forbys til evig tid. Anonymkode: fc1ad...c1e 6 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 At det ikke er et totalt avlsforbud på denne rasen er for meg et mysterie. Om man leser dommen så er det null tvil om at det er for sent for cavalier å redde rasen. Det må gjøres et strategisk blandingsarbeid for å avle vekk sykdommer. Det som er trist er at jeg vet om folk som var på kurs forrige helg i regi av NKK for å bli oppdretter av cavalier, det er hinsides all fornuft. Anonymkode: 8e83d...d59 9
Mamajune11 Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): I oppveksten gjorde jeg mye research, og kom frem til at cavalier er den rette hunden for meg. Ser nå at det er ulovlig å avle cavalier, pga. alle sykdommene. Men ser at mange av de seriøse oppdretterne sjekker for alt av sykdommer før de avler. Er det noen som vet om det ikke er lov i det hele tatt, og at jeg derfor bør se meg om etter en annen rase? Anonymkode: 9f896...486 Finn en svensk oppdretter og kjøp der. Problem løst.
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 45 minutter siden, Mamajune11 said: Finn en svensk oppdretter og kjøp der. Problem løst. Ikke for de dausjuke hundene, da. Anonymkode: 48e7c...b74 19
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #13 Skrevet 16. april 2022 Mamajune11 skrev (1 time siden): Finn en svensk oppdretter og kjøp der. Problem løst. Rasen er ikke friskere i Sverige Anonymkode: 8e83d...d59 8
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår hvorfor. Men lurer på om det er slutt for alle, eller hva de mer seriøse oppdretterne nå gjør. Avl på friske hunder, med friske avkom, eksisterer vel fortsatt? Det krever jo at kjøper setter seg inn i hvilken kennel som er seriøs og ikke. Men hvis jeg har tolket det riktig, så virker forbudet mot sin hensikt? Anonymkode: 9f896...486 Det er ikke lenger friske individer av rasen. For at den skal kunne komme seg, så må man blande inn andre raser. Å avle på to av de friskeste individene i Norge vil ikke nødvendigvis gi friske avkom, for de friskeste individene i Norge er ikke "friske", de har kun mindre symptomer. En cavalier kan skrike og vri seg på bakken av smerte i de verste tilfellene. I de bedre tilfellene sliter de med hodepine/migrene, og da vil man ikke nødvendigvis se det på de annet enn at de virker som rolige hunder. Anonymkode: 17bd6...a08 12
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #15 Skrevet 17. april 2022 Skulle jeg kjøpt meg hund ville jeg helst hatt en frisk en. Men der er det forskjell på folk. Den der «jammen jeg vil ha» mentaliteten ødelegger dyrene Anonymkode: c2284...8ee 16
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #16 Skrevet 17. april 2022 Det er kanskje mulig å få tak på de enda, men vit at folk rundt dere kommer til å tenke sitt om dere, det vil iallfall jeg. Og jeg er vokst opp med Cavalier. Ville aldri hatt en igjen når jeg vet det jeg nå vet. Anonymkode: 31689...e43 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #17 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Joda. Det er ikke ulovlig å avle på de. Det var kun de oppdretterne som ble tatt til retten som ikke får avle mer(desverre). Saken er og anket og dermed er ikke dommen rettskraftig. Det vil jo heller ikke bli et forbud mot rasen, så du kan feks kjøpe den i sverige. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan de jobber innen avl i sverige, så ville sjekket det først. Men har du fulgt med hvordan de jobber i Norge så vil du se en friskere rase nå enn før, og i motsettning til hva dyrebeskyttelsen mener så er det nå veldig mange gamle friske cavalierer. Flotteste rasen🥰 Anonymkode: 43b27...537 🤢 Anonymkode: e695c...296 5
Mamajune11 Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Rasen er ikke friskere i Sverige Anonymkode: 8e83d...d59 Ts spurte ikke om de var friskere. Ts spurte om det gikk ann å få tak i.
Mamajune11 Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke for de dausjuke hundene, da. Anonymkode: 48e7c...b74 Nei, men for ts.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 Som en som ikke kan mye om hund - hvor finner man god informasjon om hvilke raser som ikke er avlet i stykker? Er det noen raser som ikke er ødelagt? Anonymkode: 778d2...348 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå