AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Skrevet 16. april 2022 Har søkt på NTNU på Gjøvik og Ålesund men flere linjer jeg har like lyst til å studere, så hvilken plass jeg skal velge er jeg veldig usikker på. Hva tenker dere? Pluss og minus med hver plass? Råd? Jeg har ikke vært noen av plassene og vet heller ikke hvordan studielivet er der generelt. Skal leie privat da jeg flytter med samboer som ikke skal studere. Anonymkode: 50ff4...929
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Skrevet 16. april 2022 Studerte i Ålesund og syntes det var helt greit, men covid ødela en del, så har ikke grunnlag for å mene så mye om studentmiljøet. Om du vil bo nær skolen er det svindyrt å leie privat, og ikke så mye å velge mellom heller. Om du vil leie privat litt utenfor byen må du fort regne med å bruke mye tid i morgenrush, for veinettet virker å være kraftig underdimensjonert for all trafikken som er der nå. Jeg og samboeren min bodde litt utenfor byen (nær Moa) og syntes det var greit nok, men det morgenrushet gjorde sitt for å ødelegge mitt morgenhumør, i hvert fall 😅 Anonymkode: cadce...4af
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #4 Skrevet 16. april 2022 Ingen av delene. Skal du begynne på NTNU så er Trondheim plassen! Anonymkode: 2ffe3...d17 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #5 Skrevet 16. april 2022 Mye vind og regn i Ålesund. Mange folk har nok med seg og sitt. Vil tro Gjøvik er bedre på mange måter. Bedre klima, mer sentralt osv😊 Anonymkode: d5108...4f2 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #6 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mye vind og regn i Ålesund. Mange folk har nok med seg og sitt. Vil tro Gjøvik er bedre på mange måter. Bedre klima, mer sentralt osv😊 Anonymkode: d5108...4f2 Hvordan er Gjøvik mer sentralt? Er ikke Ålesund en mye større by? Anonymkode: a959d...37b 9
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #7 Skrevet 16. april 2022 Jeg tar nettstudier på NTNU Gjøvik. Bor i Trondheim men var 1 uke i Gjøvik pga eksamener. Det var en veldig kjedelig plass. Men er dere glad i å være hjemme og ikke mye ute, så er det bra der 😉 Anonymkode: 6beb3...97c
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #8 Skrevet 16. april 2022 Mange sier Ålesund er Norges vakreste by, og jeg har selv ikke vært et sted som er estetisk penere i Norge. Fint om du liker å poste ting som gjør seg bra ut på sosiale medier. Nå har jeg ikke vært i Gjøvik, men styrkene til Ålesund er vel først og fremst naturen og friluftslivet, om du da liker å ferdes i fjellet. Hadde i så fall sett meg etter et sted rundt Moa mtp sentralitet. Synes folkene der er generelt trivelige og sporty. Det er lite som slår norsk sommer på sunnmøre. Det eneste som er negativt er regnet, men igjen, på grunn av kysten så er det sjeldent minusgrader der, som gjør at snøen ikke ofte får legge seg og er derfor ikke like kaldt som på innlandet. Anonymkode: 0ea6c...62d 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #9 Skrevet 16. april 2022 Jeg tror du må tenke på ulike ting. Skolene regner jeg med er like bra Vil du bo nærme hjemplassen og mindre utgifter? Eller vil du komme deg litt bort fra hjemstedet? Hva interesserer deg på fritiden? Ålesund har kort vei til sunnmørsalper og mye fjorder til padling og båtturer. Gjøvik vet jeg ikke så mye om, men det er vel gode muligheter for skogsturer regner jeg med, og padling på Mjøsa. Været er ganske mye bedre i Gjøvik enn Ålesund. Ålesund ligger ytterst ute i havgapet, så det regner ofte sidelengs. I Ålesund er det lite snø, så hvis du liker å gå langrenn ville jeg valgt Gjøvik. Hyggelige folk er der nok begge plassene 😊 Husk du skal ha et liv utenom studiene også! Anonymkode: 8a42a...79b 6
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #10 Skrevet 16. april 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvordan er Gjøvik mer sentralt? Er ikke Ålesund en mye større by? Anonymkode: a959d...37b Nærmere større steder, andre byer som Oslo etc. Anonymkode: d5108...4f2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #11 Skrevet 16. april 2022 Jeg kan si at Gjøvik ikke er verdens navle. Det er en utrolig kjedelig by. Nå kjenner jeg ikke Ålesund, men den kan umulig være verre enn Gjøvik. Anonymkode: 28448...e0e 5
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #12 Skrevet 16. april 2022 For guds skyld ikke velg Gjøvik. Anonymkode: ea374...379 3
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #14 Skrevet 16. april 2022 Kjenner ikke til Gjøvik, men har selv bodd i Ålesund i 3 år. Var dog ikke student, men fikk jobb der etter studier. Nydelig by! Er så koselig bare å gå og tusle i sentrum. Veldig bra uteliv med konserter og festivaler og mye som skjer. Sunnmørsalpene og de mange mindre fjellene som omkranser Ålesund gir supre turmuligheter, både om du vil på langtur eller bare lufte deg litt. Områdene rundt er også supre for dagsturer, Alnes fyr, Fuglefjellet på Runde, Storfjorden, Geiranger, Valldal for å nevne noen - nydelig område å bo i 😊 Jeg bodde også, som noen over nevner, nærmere Moa enn sentrum, trivdes veldig godt der. Moa/Hatlane/Åse har gode bussforbindelser og er nære skolen også. Er dere ganske sikker på at dere blir boende noen år kan det lønne seg å kjøpe leilighet. Prisene er ikke blitt helt ville som i storbyene enda, men det er ganske dyrt å leie. Sunnmøringer er noe for seg selv da 😜 Men generelt trivelige folk ☺️ Jeg hadde valgt Ålesund. Savner byen. Anonymkode: 53313...7a3 4
Rosa Dartle Skrevet 16. april 2022 #15 Skrevet 16. april 2022 Jeg tror du vil kunne trives begge steder, jeg har i alle fall gjort det etter å ha bodd i korte perioder på begge steder. Ålesund er nok en vakrere by, men jeg synes Gjøvik er veldig trivelig. Velg ut ifra studietilbud 😊 1
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #16 Skrevet 16. april 2022 Takk for svar alle sammen! Jeg tror også vi kan trives på begge stedene men vi ser nok etter noe nytt i form av omgivelsene. Derfor lener vi mer mot Ålesund. Leia er også så og si den sammen virker det som. Jeg er fra Trondheim så vil nok ikke studere der. Samboer vil heller ikke tilbake dit. For dyrt å leie. Vi eier leilighet litt lengre ut på landet i en småby så Gjøvik virker veldig likt akkurat der vi bor nå. Derfor vi kanskje også lener mer mot Ålesund. Ønsker å oppleve en ny plass men som mange sier er det ikke like lett å reise fram og tilbake. Gjøvik er midt i mellom Trondheim og hjemplassen til samboer så akkurat det er perfekt på den fronten. Studiene er et fett fordi han er like interessert i alle linjene han kan komme inn på. For min del så skal jeg jo i hovedsak jobbe så Ålesund virker mer lovende med arbeid i vært fall, men igjen er det flere plasser å velge i i forhold til leie i Gjøvik. Vanskelig 😅😅😅 Anonymkode: 50ff4...929
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #17 Skrevet 16. april 2022 Ålesund 🥰 Men jeg er vel inhabil siden jeg bor i byen. Om du er glad i friluftsliv har du komt til rett plass iallefall. Enten det er surfing på nydelige Alnes, kjempefine turløyper rundt om kring, for å ikke snakke om alle mulighetene man har for fjellturer både for dem som ikke er vandt til å gå i fjellet og for dem som er meget vandt. Også ett rikt kulturliv enten du liker teater eller konserter. Bussforbindelsen er veldig god mellom Hessa-Moa. Høgskolen har studenthybler som man kan få leie ganske billig. En tidligere kollega av meg leide en hybel rett ovenfor skolen. Var i en student-blokk. Tror han betalte rundt 4500,-. Egen kjøkkenkrok og ett lite bad, han klarte å trykke en vaskemaskin inn på badet slik han slapp å bruke det felles vaskeriet 😊 Anonymkode: 321af...075 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #18 Skrevet 17. april 2022 Jeg har vært et par ganger i Ålesund og er fra et område ikke langt fra Gjøvik. I mine øyne sammenligner du en av Norges fineste byer med Norges kanskje aller kjedeligste "by", Gjøvik. Det er generelt lite å finne på i Gjøvik, og særlig fint er det ikke. Området rundt er også relativt kjedelig, og det er hovedsakelig langrennski-terreng. Det eneste som kunne tippet i fordel Gjøvik for min del hadde vært om jeg visste at jeg måtte dra ofte til Oslo og omeng. I så fall blir Ålesund tungvint. Som studiested har jeg faktisk hørt en del positivt om Gjøvik, men da er det gjerne med argumentasjonen "bedre miljø enn Hamar", og det i seg selv er et svakt argument. Tviler på at studiemiljøet i Ålesund er noe dårligere. Anonymkode: 76a82...e67 2
Gjest Skrevet 17. april 2022 #19 Skrevet 17. april 2022 Jeg studerte to år på Gjøvik og det var uten tvil de to beste årene i livet mitt. Kjempebra studentliv og fikk mange venner for livet.
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #20 Skrevet 17. april 2022 På Gjøvik er du i kort avstand til andre mjøsbyer, det er en kort togtur til Oslo. Gode turmuligheter. Men lite uteliv da. Men får man gode venner kan man lage moro selv. Gjøvik er helt ok. Kjenner ikke Ålesund annet enn fra ferie. Anonymkode: 6bebe...559 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå