Gå til innhold

Klarer ikke gi slipp på narsissistisk eks- hjelp :((

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal prøve å gjøre det kort, men samtidig forklare hovedgreia. Var i et forhold halve 2020 og 2021, med en fyr som i starten var som en drøm, helt perfekt, visste akkurat hva han skulle si og var verdens snilleste. Ga meg all oppmerksomhet, sa han aldri hadde følt det slik for noen før. Så blir vi "offisielle", og etter det rakner det gradvis. Mindre oppmerksomhet, trege svar, sa aldri noe fint lenger, nesten ingen sex, ble fort sur og ga silent treatment for bagateller, nektet å snakke om problemer, tråkka meg så langt ned han kunne, for så å være god en liten periode igjen, and repeat. 

Han var den som gjorde det slutt, jeg hadde sett det komme lenge, men falt likevel rett i kjelleren. Han insisterte på at han fortsatt ville ha kontakt, fordi han liker å snakke med meg, sa han. Til info er dette et avstandsforhold, så vi har ikke møttes etter bruddet (som nå er ni måneder siden). Kontakten har likevel vært preget av å ikke være et vanlig vennskap, han har bedt om nudes, og som den dusten jeg er har han alltid fått. Jeg gjør alltid som han sier, klarer fysisk ikke la være, jeg vil bare at han skal være fornøyd med meg. Men ingenting er noen gang godt nok.

Jeg får kjeft, blir bedt om å holde kjeft om jeg skriver/snapper "for mye" (etter hans smak), han stenger meg mer og mer ute. Men likevel kutter han ikke kontakten. Bruddet kom jeg meg over kjapt (to uker kanskje), men han klarer jeg ikke komme over. Og jeg vet at denne kontakten ødelegger, men jeg har snakket med psykologen min om det, og vi snakker her om et traumebånd. Jeg er avhengig av disse opp- og nedturene, men oppturene er så få nå og blir færre og færre. Jeg klarer bare ikke ta steget og slette. Jeg kan bestemme meg, men klarer aldri gjennomføre, selv om jeg er så langt nede at jeg knapt spiser i perioder. 

Jeg klarer å tenke logisk rundt situasjonen, jeg vet at han per dags dato ikke tilfører livet mitt noe positivt. Det eneste positive jeg kan si om han i dag er at han har et fint ansikt. Det fineste jeg har sett. Men personlighetsmessig er han ikke et godt menneske, han er direkte ond og alle rundt meg trygler om at jeg må få han bort. 

Ble langt dette. Denne eksen min har omtrent alle tegn på covert narsissisme. Jeg er avhengig og føler meg låst og ute av stand til å handle. Er det andre her som har vært i samme situasjon og vil fortelle hvordan de kom seg ut og hvordan det gikk?

Skal sier at jeg prøvde ifjor høst. Jeg skrev en milelang melding hvor jeg tok opp alt han har gjort og sa at nå er det nok. Det endte med at han (som forventet) slettet meg, men dagen etterpå våknet jeg til en lang melding hvor han unnskyldte seg og lovde å bli bedre. Så jeg ga han enn ny sjanse. Han var helt fantastisk i to dager, før han gradvis ble verre igjen og nå er verre enn noen gang. 

Anonymkode: 828d4...948

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sorry finnes ikke håp for deg, siden du bare går tilbake ved trusler. Det er så enkelt/vanskelig at du må stå for det du sier. Får jeg nydes av deg? NEI. går jeg en sjanse til unnskyld? NEI! 

Anonymkode: d9fba...28a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare blokkere over alt! Du kan ikke legge det over på han og kalle ham narsissist og diverse, det spiller ingen rolle hva han, det er du som må være et voksent menneske og kutte ham helt ut. Jeg blir helt matt av voksne folk som gjør seg selv til offer og googler diagnoser som de setter på eksen. Hva skjedde med girl power?

Anonymkode: 042a6...59e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mitt siste forhold var med en covert narsissist, og forholdet minner veldig om det du beskriver for dere. 
I mitt tilfelle var det jeg som gjorde det slutt. Jeg akspterte ikke å bli utsatt for den psykiske vold han gjentakende påførte meg. Jeg gjorde det slutt rundt juletider. Tenker fortsatt på han hvert minutt. Hvert eneste minutt. Følelsene mine skriker etter han, men fornuften sier nei. Jeg kuttet helt kontakt og holder det fortsatt. 

Du må la fornuften overstyre dine følelser her. Du må være sterk og kutte kontakten. Det er vanskelig og tar tid, men den eneste utvei. Du vet dette. 

Anonymkode: 975cc...6ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mitt siste forhold var med en covert narsissist, og forholdet minner veldig om det du beskriver for dere. 
I mitt tilfelle var det jeg som gjorde det slutt. Jeg akspterte ikke å bli utsatt for den psykiske vold han gjentakende påførte meg. Jeg gjorde det slutt rundt juletider. Tenker fortsatt på han hvert minutt. Hvert eneste minutt. Følelsene mine skriker etter han, men fornuften sier nei. Jeg kuttet helt kontakt og holder det fortsatt. 

Du må la fornuften overstyre dine følelser her. Du må være sterk og kutte kontakten. Det er vanskelig og tar tid, men den eneste utvei. Du vet dette. 

Tusen takk for fint svar. Har du blokkert ham? Har han prøvd å kontakte deg?

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for fint svar. Har du blokkert ham? Har han prøvd å kontakte deg?

Han kontaktet meg noen ganger, og jeg har stortsett ignorert å svare. Han er en veldig stolt fyr, med skrøpelig ego, takler ikke avvisning, så etter noen ignoreringer gav han seg. 
Han har også brent seg på meg, for jeg konfronterte han direkte med han psykiske misbruk. Sa til han at han har narsissistiske trekk. Og at jeg nå forstår at det ikke er alle hans ekser som er gale, men at det faktisk er han selv. Jeg har gjennomskuet han og er ikke lenger noen potensiell "narsissistisk supply" for han - mao uinteressant

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han kontaktet meg noen ganger, og jeg har stortsett ignorert å svare. Han er en veldig stolt fyr, med skrøpelig ego, takler ikke avvisning, så etter noen ignoreringer gav han seg. 
Han har også brent seg på meg, for jeg konfronterte han direkte med han psykiske misbruk. Sa til han at han har narsissistiske trekk. Og at jeg nå forstår at det ikke er alle hans ekser som er gale, men at det faktisk er han selv. Jeg har gjennomskuet han og er ikke lenger noen potensiell "narsissistisk supply" for han - mao uinteressant

Jeg fikk ganske tidlig beskjed om at hans eks (han har bare én), var bipolar og at han "hater den kjerringa" som han sa. 

Han fikk grei beskjed her også om at han har narsissistiske trekk- virket ikke som han brydde seg noe om det.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk ganske tidlig beskjed om at hans eks (han har bare én), var bipolar og at han "hater den kjerringa" som han sa. 

Han fikk grei beskjed her også om at han har narsissistiske trekk- virket ikke som han brydde seg noe om det.

Min eks var også sammen med ei bipolar... 

AnonymBruker
Skrevet

Det som funket for meg var å blokkere overalt og få meg masse nye hobbyer. Tvinge meg selv til å dra ut og møte folk. har du ikke venner? Finn en bokklubb, et språkkurs, begynn med en ny idrett, finn møter på nett for folk som driver med ting du liker. Tren masse, gå lange turer hver dag. Begynn med hobbyprosjekter hjemme.

Forresten så var min eks også sammen med ei bipolar. Jepp, skulle skjønt det da han snakka masse om hvordan eksen var gal og hadde masse psykiske lidelser. Men nå er jeg bare SÅ glad for å ha ham ute av livet mitt.

Anonymkode: 2e391...7f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det som funket for meg var å blokkere overalt og få meg masse nye hobbyer. Tvinge meg selv til å dra ut og møte folk. har du ikke venner? Finn en bokklubb, et språkkurs, begynn med en ny idrett, finn møter på nett for folk som driver med ting du liker. Tren masse, gå lange turer hver dag. Begynn med hobbyprosjekter hjemme.

Forresten så var min eks også sammen med ei bipolar. Jepp, skulle skjønt det da han snakka masse om hvordan eksen var gal og hadde masse psykiske lidelser. Men nå er jeg bare SÅ glad for å ha ham ute av livet mitt.

Anonymkode: 2e391...7f2

Gode tips...
Merkelig det der med de bipolare ekser. Tror dere de tiltrekkes ustabile mennesker, eller har dere noe "teori"?

AnonymBruker
Skrevet

Alder?

Anonymkode: c2577...00f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alder?

Anonymkode: c2577...00f

Jeg er 26, han er 27. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gode tips...
Merkelig det der med de bipolare ekser. Tror dere de tiltrekkes ustabile mennesker, eller har dere noe "teori"?

Min lille teori er at den psykiske mishandlingen deres etterhvert får disse eksene til å virke som de er "gal", men det er jo deres eget verk. 

Mulig de også søker ut litt psykisk svake mennesker siden de er lettere å manipulere.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Min lille teori er at den psykiske mishandlingen deres etterhvert får disse eksene til å virke som de er "gal", men det er jo deres eget verk. 

Mulig de også søker ut litt psykisk svake mennesker siden de er lettere å manipulere.

Ikke godt å si... nen man blir jo ikke bipolar av å være sammen med en narsissist. Jeg vet ikke om bipolare er psykisk svake. Kanskje når de er i en hypo periode. 
Normalt vil jo narsissister gjerne være sammen med mennesker som setter dem i et godt lys. Kan være det bar er tilfeldig at vi er tre her med narsissistiske ekser om har vært med bipolare.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gode tips...

Eksene er ikke gale eller bipolare. Det å snakke nedsettende om eksene er en klassisk narsissistisk ting å gjøre. Det er flere ting narsissisten ønsker å oppnå med det. For det første få offer-rollen. Eksen var gærn, stakkars meg. For det andre mister eksen troverdighet hvis eksen skulle finne på å si noe om hvordan narsissisten behandlet han/henne. 

Anonymkode: 72ef2...ecd

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gråter sere over fæle folk? Vær glad dere slipper slike ustabile folk i livene deres. Dere er for unge til tøys. Blokker i alle kanaler og move on!

Anonymkode: ef595...2b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gråter sere over fæle folk? Vær glad dere slipper slike ustabile folk i livene deres. Dere er for unge til tøys. Blokker i alle kanaler og move on!

Anonymkode: ef595...2b7

Sett deg inn i hvordan psykisk mishandling og traumebånd fungerer.

Anonymkode: 72ef2...ecd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...