Gå til innhold

Dårlig fosterlyd rett etter epidural ble lagt - endte i hks - redd for epidural igjen.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I min første fødsel for 6 år siden, sjekket jordmor meg på fødestue, og konstaterte 4 cm åpning. Ikke lenge etterpå ble smertene helt uutholdelige, og jeg ba om epidural. Dette var kun 4 t etter fødsel hadde startet, så virket som om jordmor tenkte at det var lenge igjen. 

Anestesilegen kom raskt, men mens han la apiduralen begynte jeg å presse. 

Pga plutselig dårlig fosterlyd etter epidural, ble jeg sjekket igjen for åpning, og var da på 9 cm. 

Endte opp i et svært uønsket hastekeisersnitt med masse komplikasjoner i ettertid. 

Skal nå føde igjen, og er så redd for at det samme skal skje pga epidural, men tror også jeg aldri kommer til å klare det uten. Syntes smertene var helt hinsides forrige gang. 

Noen med lignende opplevelser rundt epidural? 

Anonymkode: 21dae...57a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor begynte du å presse? Om det gikk til 9 cm så fort får du vel styrtfødsel neste gang og trenger kanskje ikke epidural da det vil gå så fort uansett. 

Anonymkode: c57c7...a4b

AnonymBruker
Skrevet

Men sa de at det sannsynligvis var pga epiduralen? Kan jo ha vært andre grunner, som at det gikk veldig fort eller at du trykket for tidlig?

Anonymkode: 6fb76...4b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hvorfor begynte du å presse? Om det gikk til 9 cm så fort får du vel styrtfødsel neste gang og trenger kanskje ikke epidural da det vil gå så fort uansett. 

Anonymkode: c57c7...a4b

Fikk pressrier. Klarte ikke å kontrollere det. Kroppen trykket av seg selv. Ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men sa de at det sannsynligvis var pga epiduralen? Kan jo ha vært andre grunner, som at det gikk veldig fort eller at du trykket for tidlig?

De sa det var sannsynlig at det var på grunn av epiduralen, men at det kan ha vært på grunn av ukjente årsaker også. Derfor jeg er interessert i å høre om noen har lignende opplevelser. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De sa det var sannsynlig at det var på grunn av epiduralen, men at det kan ha vært på grunn av ukjente årsaker også. Derfor jeg er interessert i å høre om noen har lignende opplevelser. Ts

Jeg er ikke helsepersonell, men såvidt jeg leser fra ditt innlegg tok det litt tid fra første sjekk til epidural ble satt.

Du var altså 9 cm når den ble satt slik jeg tolker innlegget?

En vanlig komplikasjon av epidural er heller at riene kan bli mer ineffektive og at fødsel kan ta lengre tid. 

Jeg hadde epidural ved 7-8 cm og hadde ikke en slik opplevelse. 

Slik du beskriver det høres det kanskje mer ut som styrtfødsel/veldig rask fremgang. 

Du sier jo «smertene ble uutholdelige, JM virket å tenke det var lenge igjen = sjekker ikke».

Når epiduralen settes er jo ikke virkestoffet i kroppen.

Kan det «bare» ha vært feilvurdering av jordmor? At smertene betydde pressrier og 9 cm åpning?

Hadde nok tenkt mer på å anta at rask fødsel kan skje en neste gang enn dette med epiduralen. Men som sagt: jeg er jo ingen fagperson. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (14 minutter siden):

Jeg er ikke helsepersonell, men såvidt jeg leser fra ditt innlegg tok det litt tid fra første sjekk til epidural ble satt.

En vanlig komplikasjon av epidural er heller at riene kan bli mer ineffektive og at fødsel kan ta lengre tid. 

Slik du beskriver det høres det kanskje mer ut som styrtfødsel/veldig rask fremgang. 

Du sier jo «smertene ble uutholdelige, JM virket å tenke det var lenge igjen = sjekker ikke».

Kan det «bare» ha vært feilvurdering av jordmor? At smertene betydde pressrier og 9 cm åpning?

Hadde nok tenkt mer på å anta at rask fødsel kan skje en neste gang enn dette med epiduralen. Men som sagt: jeg er jo ingen fagperson. 

Ja, du kan nok ha rett i din tolkning, men er vanskelig å si. Jeg heller er ikke helsepersonell, men prøver å samle litt mer info, så jeg kan tolke situasjonen bedre, og forberede meg til neste gang. 

Virker som om jordmor ble litt tatt på senga. 

At det kan gå fort er en av tingene jeg forbereder meg på, ja. 

Siden dårlig fosterlyd oppsto rett etter epiduralen var lagt, kun minutter, var det ikke tid for rier å bli ineffektive. Ble hastet på operasjonssalen før dette. 

Vil tro at epidural ble lagt 30 min til 1 t etter forrige sjekk, hvor det ble konstatert 4 cm. Men vanskelig å huske 6 år etterpå. 

Der og da var jeg såpass i sjokk og såpass sikker på at jeg aldri skulle føde igjen, at jeg samlet alt for lite info. De var også veldig overarbeidede, og informasjonen var generelt mangelfull. 

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (22 minutter siden):

Var nok nærmere 9 cm når de satt epidural, ja. For det gikk fort, og ble konstatert 9 cm rett etterpå. Så 4 til 9 cm gikk veldig fort. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du kan nok ha rett i din tolkning, men er vanskelig å si. Jeg heller er ikke helsepersonell, men prøver å samle litt mer info, så jeg kan tolke situasjonen bedre, og forberede meg til neste gang. 

Virker som om jordmor ble litt tatt på senga. 

At det kan gå fort er en av tingene jeg forbereder meg på, ja. 

Siden dårlig fosterlyd oppsto rett etter epiduralen var lagt, kun minutter, var det ikke tid for rier å bli ineffektive. Ble hastet på operasjonssalen før dette. 

Vil tro at epidural ble lagt 30 min til 1 t etter forrige sjekk, hvor det ble konstatert 4 cm. Men vanskelig å huske 6 år etterpå. 

Der og da var jeg såpass i sjokk og såpass sikker på at jeg aldri skulle føde igjen, at jeg samlet alt for lite info. De var også veldig overarbeidede, og informasjonen var generelt mangelfull. 

Men er det ikke et alternativ med planagt ks for eksempel? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det ikke et alternativ med planagt ks for eksempel? 

Nei, vil veldig gjerne føde vaginalt. Hadde masse komplikasjoner etter snittet sist. Så min største motivasjon er å unngå nytt snitt. Også lyst på "fødselsopplevelsen", selv om jeg vet at det blir jævlig. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, vil veldig gjerne føde vaginalt. Hadde masse komplikasjoner etter snittet sist. Så min største motivasjon er å unngå nytt snitt. Også lyst på "fødselsopplevelsen", selv om jeg vet at det blir jævlig. Ts

Også muligens lyst på flere barn, og vil unngå at livmor blir helt lappeteppe. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Du kan selv Google epidural og kjente bivirkninger og komplikasjoner hvis du vil lese litt om dette, men jeg tviler på at epiduralen var skyld i at dette. 

Anonymkode: 40241...002

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du føder jo ett helt annet barn nå, som betyr at det er mye mulig fødselen er helt annerledes. Som også vil si at barnet ikke reagerer likt på ting som første :)

Anonymkode: 46e74...8cf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I så fall ville jeg avtalt at du skal ha epidural satt inn så tidlig som mulig ved neste fødsel, slik at det ikke blir så tidskritisk om det samme skulle skje igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Du kan selv Google epidural og kjente bivirkninger og komplikasjoner hvis du vil lese litt om dette, men jeg tviler på at epiduralen var skyld i at dette. 

Oi, hva er Google? Det har jeg ikke hørt om 😒 

Dette er et diskusjonsforum hvor man deler erfaringer, blant annet. Om du ikke er i det humøret, så er det bare å la være å kommentere. 

Det var helsepersonell som mente at det mest sannsynlig skyldtes epiduralen. Antar de hadde grunnlag for å hevde det, siden de gjorde det. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk høy fosterlyd når epiduralen ble skrudd ned sist fødsel. Ved første fikk jeg høy fosterlyd litt ut i pressriene (varte 1 times tid), da var også epiduralen skrudd ned. Hadd epidural i vel en 8 timer eller mer begge gangene. Kun siste fødsel som endte i keisersnitt, første fikk jeg ut babyen før det ble kritisk. Siste fødsel kom jeg aldri til pressriene og fikk aldri mer enn 7 cm åpning. Babyen satt fast i bekkenet. 

Så nei, har ikke samme erfaring, tvert i mot. 

Anonymkode: 83575...7c3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du føder jo ett helt annet barn nå, som betyr at det er mye mulig fødselen er helt annerledes. Som også vil si at barnet ikke reagerer likt på ting som første :)

Anonymkode: 46e74...8cf

Joda, det er også en mulighet så klart 🙂 Men ønsker å forberede meg for det, og en del av forberedelsene som jeg føler beroligende, er å jobbe meg litt igjennom gangen i første fødsel som har ligget lagret som en ganske uoversiktlig hendelse. Jordmor har også anbefalt dette. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Oi, hva er Google? Det har jeg ikke hørt om 😒 

Dette er et diskusjonsforum hvor man deler erfaringer, blant annet. Om du ikke er i det humøret, så er det bare å la være å kommentere. 

Det var helsepersonell som mente at det mest sannsynlig skyldtes epiduralen. Antar de hadde grunnlag for å hevde det, siden de gjorde det. 

Ts

Tenkte bare det var mer nyttig å lese om epidural og komplikasjoner, enn andre fødekvinners opplevelser med fødsel som ikke nødvendigvis har sammenheng med epiduralelen i det hele tatt. Hvordan hjelper det deg før en ny fødsel? Men for all del. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Joda, det er også en mulighet så klart 🙂 Men ønsker å forberede meg for det, og en del av forberedelsene som jeg føler beroligende, er å jobbe meg litt igjennom gangen i første fødsel som har ligget lagret som en ganske uoversiktlig hendelse. Jordmor har også anbefalt dette. Ts

Skjønner jeg godt :) 

Jeg har nå på følelsen at uavhengig av den epiduralen så fulgte ikke jordmor med. 

Jeg husker ikke nøyaktig når jeg ble sjekket før epidural, men det var iallefall jevnlig. 

Man vet jo heller aldri helt sikkert hvorfor babyen mistrives såpass at man må ta hasteKS - men jeg fikk tydelig beskjed om tidslinjen. Fikk epidural, kom til et punkt hvor de sa rolig men informativt at «2 timer til for å presse babyen ut- så må vi sette igang alternativet» (altså KS). 

Hadde barnet vist tegn til høy mistrivsel hadde det jo blitt KS før. 

Disse tingene kan jo skje uavhengig av faktor X eller y. 

En ting du kan skrive i fødebrevet er jo at du SKAL ha sjekk av åpning før evt epidural settes. Og gjøre de oppmerksomme på at det ble voldsomt rask og plutselig fremgang sist. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tenkte bare det var mer nyttig å lese om epidural og komplikasjoner, enn andre fødekvinners opplevelser med fødsel som ikke nødvendigvis har sammenheng med epiduralelen i det hele tatt. Hvordan hjelper det deg før en ny fødsel? Men for all del. 

Deg om det. Dette er en tråd hvor jeg ønsker å høre andres erfaringer. Rart du bre antar at jeg ikke gjør begge deler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...