Gå til innhold

Rom «ikke godkjent for varig opphold»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (2 timer siden):

Min erfaring, som ansvarlig søker, er at Oslo er den enkleste kommunen å få dette til i. Ryddig, og med egen veileder som de følger selv. Lite tilfeldigheter og få egne "kjepphester" blant saksbehandlerne som det er ellers.

Riktignok er det +50% på gebyret, men det skal selvsagt lønne seg å søke først.

Får man 50% påslag for ettergodkjenning? Så lurt! Det gjør vi ikke i vår kommune. Der er det samme pris for ettergodkjenning som for vanlig søknad. Problemet med høyere pris for ettergodkjenning, er kanskje at folk bare unnlater å søke i det store og hele. 

Anonymkode: dfdf4...6c6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vel, vi har et rom som etter reglene lett burde ha blitt godkjent som oppholdsrom (følger krav til lys, rømningsvei, størrelse, takhøyde og det er utført radonmåling), men vi har rett og slett ikke giddet å søke om bruksendring. Ikke bare fordi det koster skjorta, men fordi vi da må hoste opp nye tegninger, søke osv. 

Anonymkode: 698d7...420

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Får man 50% påslag for ettergodkjenning? Så lurt! Det gjør vi ikke i vår kommune. Der er det samme pris for ettergodkjenning som for vanlig søknad. Problemet med høyere pris for ettergodkjenning, er kanskje at folk bare unnlater å søke i det store og hele. 

Oslo har den ført den gebyrpolitikken lenge, rett og slett for at det ikke skal lønne seg å ikke søke først. 

Der omsettes også boligene såpass hyppig at ulovligheter som regel avdekkes før eller senere da bygningsarkivet er fullstendig åpent. I Oslo er det dessuten en lav terskel for å angi ulovligheter (mulig gjennom en anonym portal) og at brannvesenet,  vann/avløp og Byantikvaren samarbeider godt og varsler/tipser hverandre.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2022 den 19.55):

Det finnes jo også de som dropper å kjøpe på grunn av det. 

Anonymkode: 4949c...d17

Jeg dropper nettopp en leilghet pga dette.

Anonymkode: a22a6...175

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg dropper nettopp en leilghet pga dette.

Anonymkode: a22a6...175

Men få dropper HUS på grunn av det, om den 6 kvm. Boden telles med eller ikke, er ikke så relevant når man kjøper 160 kvm+

Anonymkode: 0c512...0da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men få dropper HUS på grunn av det, om den 6 kvm. Boden telles med eller ikke, er ikke så relevant når man kjøper 160 kvm+

Jeg har snakket med to potensielle kjøpere av enebolig som ikke kommer til å kjøpe et hus fordi det er rom som ikke er godkjent. For å få dem godkjent så må de ha dispensasjon fra utnyttelsesgrad, og det får de ikke i det området. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet i en kommune og fått mange spørsmål om akkurat dette rundt ikke godkjente rom, og flere har droppet hus på grunn av det. Mest i tilfeller med kjellerrom som er bruksendret uten tillatelse, såklart. Men det er jo som oftest der boder er.

Anonymkode: 4949c...d17

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har en venninne som fikk kjøpt en enebolig veldig billig pga dette. I en større by. Hun fikk bruksendring etterpå da. Ingen andre ville by pga manglende godkjenning av kjelleren. 

Anonymkode: a237d...f50

AnonymBruker
Skrevet

Dere som skriver "det er 12 kvm av 160 kvadratmeter, det utgjør ingenting" osv - har dere regnet på det?

Jeg bor i en ganske rimelig by, her er kvadratmeterprisen ca. 24 000 kroner. Da utgjør 12 kvadratmeter nesten 300 000 kroner i gjennomsnitt ved salg av boligen...

I større byer som feks Trondheim kan kvadratmeterprisen for en enebolig gjerne være på for eksempel 75 000 kroner, da vil 12 kvadratmeter utgjøre 900 000 kroner i gjennomsnitt.

🤡

Anonymkode: f6c2e...cef

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere som skriver "det er 12 kvm av 160 kvadratmeter, det utgjør ingenting" osv - har dere regnet på det?

Jeg bor i en ganske rimelig by, her er kvadratmeterprisen ca. 24 000 kroner. Da utgjør 12 kvadratmeter nesten 300 000 kroner i gjennomsnitt ved salg av boligen...

I større byer som feks Trondheim kan kvadratmeterprisen for en enebolig gjerne være på for eksempel 75 000 kroner, da vil 12 kvadratmeter utgjøre 900 000 kroner i gjennomsnitt.

🤡

Anonymkode: f6c2e...cef

I store hus er det ikke nødvendigvis sånn. Et hus på 186kvm. er ikke nødvendigvis dyrere enn ett på 180. Det er andre ting som teller. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

TS: Vi kjøpte huset 🤗 Det er bare 100 kvm så det ekstra rommet (ca. 8 kvm) utgjør mye plass. Vi skal få søkt om bruksendring fra bod til soverom, så kan jeg oppdatere hvor mye styr det eventuelt blir. Men at det ene rommet ikke var godkjent gjorde nok at vi fikk kjøpt huset mye billigere enn ellers! Takk for alle svar 😊

Anonymkode: 27f45...f6f

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...