AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #1 Del Skrevet 16. april 2022 Hei! Jeg er på boligjakt og ser ofte det står at diverse rom ikke er godkjent for varig opphold og at dette må søkes om. Hva er egentlig de ulike grunnene til at det ikke er godkjent? Jeg vet at takhøyde kan være en greie, samt størrelse på vinduer/rømningsvei. Kikker nå på en bolig hvor rommet ser helt fint ut, så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er godkjent. Anonymkode: 27f45...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #2 Del Skrevet 16. april 2022 Kanskje eierne gadd aldri å søke ? Vi hade en innvendig bod i huset på 8kvm. Vi satt vindu inn også bod ble til kontor / gjesterom. Vi har ikke søkt om å endre bruksendring da det koster mer en det smaker, i kommunen vårt da. Så når vi en dag skal selge blir det også " ikke godkjent rom". Kjenner til mange som gjør det sånn. Hvis kommuner senker sine gebyrer så blir det sikkert flere som skal søke. Anonymkode: 25525...47d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #3 Del Skrevet 16. april 2022 Det er ikke så dyrt å søke bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel, så hvorfor folk unnlater å søke endring fra bod til soverom skjønner jeg ikke. De fleste som lat være å søke, gjør det fordi de har laget noe som eiendommen ikke tillater. For eksempel hvis de har innredet kjelleren til utleiedel, da har de som regel opprettet to boenheter, noe som er ansvarsbelagt med ansvarlig søker og dermed dyrt å gjennomføre. I tillegg kan de risikere å måtte rive, fjerne bad/kjøkken eller sette inn en trapp mellom etasjene for å tilbakeføre. Sjekk alltid hva reguleringsplanen tillater og spør om de siste godkjente tegningene fra byggesaksavdelingen. Hvis ikke kan du gå på en ganske dyr smell. Anonymkode: dfdf4...6c6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. april 2022 #4 Del Skrevet 16. april 2022 Det er mange saker i Ferder kommune som sliter med slike problemer. "Små" hytter hvor kjeller er gravd ut og tatt i bruk. Ulovlige tiltak som krever tilbakeføring. Men i hovedsak gjelder slike saker rom i kjeller eller loft som ikke har godkjente rømningsveier, og ikke søkt kommunen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #5 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke så dyrt å søke bruksendring fra tilleggsdel til hoveddel, så hvorfor folk unnlater å søke endring fra bod til soverom skjønner jeg ikke. De fleste som lat være å søke, gjør det fordi de har laget noe som eiendommen ikke tillater. For eksempel hvis de har innredet kjelleren til utleiedel, da har de som regel opprettet to boenheter, noe som er ansvarsbelagt med ansvarlig søker og dermed dyrt å gjennomføre. I tillegg kan de risikere å måtte rive, fjerne bad/kjøkken eller sette inn en trapp mellom etasjene for å tilbakeføre. Sjekk alltid hva reguleringsplanen tillater og spør om de siste godkjente tegningene fra byggesaksavdelingen. Hvis ikke kan du gå på en ganske dyr smell. Anonymkode: dfdf4...6c6 Kostet 8000 i min kommune sist jeg sjekket. Jeg skjønner det godt. Anonymkode: 0c512...0da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #6 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kostet 8000 i min kommune sist jeg sjekket. Jeg skjønner det godt. Anonymkode: 0c512...0da 8000 kr er jo ingenting i forhold til den verdiøkningen man får når man selger... Det som koster er dersom man må betale en arkitekt for å tegne og søke, eller dersom man må søke om dispensasjon, eller hvis man har mange forskjellige ting som må søkes... fasadeendring, bruksendring, det baller fort på seg. Anonymkode: a237d...f50 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #7 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kostet 8000 i min kommune sist jeg sjekket. Jeg skjønner det godt. Anonymkode: 0c512...0da Byggesak er selvkost hos kommunen, slik at du slipper å betale skatt for denne avdelingen. Men de som skal bygge må altså betale det selv. Synes det er en rettferdig ordning. Anonymkode: 4949c...d17 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 17. april 2022 #8 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 8000 kr er jo ingenting i forhold til den verdiøkningen man får når man selger... Markedet bryr seg virkelig ikke om slike detaljer. De kjøper det som tilbys til langt over markedspris. 8000 spart er 8000 tjent. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #9 Del Skrevet 17. april 2022 A-hunter skrev (1 time siden): Markedet bryr seg virkelig ikke om slike detaljer. De kjøper det som tilbys til langt over markedspris. 8000 spart er 8000 tjent. Tja. Det blir jo ikke tatt med i P-rom, så... mister vel en del kroner og en del interessenter. Anonymkode: a237d...f50 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #10 Del Skrevet 17. april 2022 Det finnes jo også de som dropper å kjøpe på grunn av det. Anonymkode: 4949c...d17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #11 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): 8000 kr er jo ingenting i forhold til den verdiøkningen man får når man selger... Det som koster er dersom man må betale en arkitekt for å tegne og søke, eller dersom man må søke om dispensasjon, eller hvis man har mange forskjellige ting som må søkes... fasadeendring, bruksendring, det baller fort på seg. Anonymkode: a237d...f50 Tror ikke man vinner så mye på det. Det kan man jo si til kjøper også, her er det bare å søke om dere gidder. Anonymkode: 0c512...0da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #12 Del Skrevet 17. april 2022 når jeg ser boliger hvor de ikke har søkt godkjenning ringer varsellampene. da tenker jeg på alt annet de muligens også har gjort av ufaglærte eller uten at det er lovlig. mye som kan avdekkes lenge etter kjøp, eks bad uten god nok membran. det blir dyrt å fikse. Det er faktisk ikke noe problem å bare sende den søknaden og får man nei er det en grunn fordi da tilfredsstilles faktisk ikke standarden. Anonymkode: b9bca...186 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #13 Del Skrevet 17. april 2022 Vi ble anbefalt av arkitekt å ikke bry oss med søknad når vi vurderte å innrede kjellerstue. Det er såpass kostbart å søke, og så lenge vi ikke skulle bruke det som soverom, så var det helt uproblematisk å la være. Vi har et ganske stort hus, så forskjellen på 12 m2 pluss/minus godkjenning utgjør lite eller ingenting. Selv om vi bor i Oslo. Anonymkode: 1d3a9...561 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 17. april 2022 #14 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tja. Det blir jo ikke tatt med i P-rom, så... mister vel en del kroner og en del interessenter. Anonymkode: a237d...f50 Det betyr ingenting. Arealet er jo der og kan både brukes og sees på visning. Den jevne boligkjøper har ingen forutsetninger for å vurdere antall kvadratmeter P-rom. Det er selgers marked i Norge og det vil det være i mange, mange år til. Boliger fulle av mugg, elendig luftkvalitet og skjeggkre går unna som varmt hvetebrød. I det bildet er et ulovlig innredet rom her og der ingenting. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #15 Del Skrevet 17. april 2022 A-hunter skrev (16 minutter siden): Det betyr ingenting. Arealet er jo der og kan både brukes og sees på visning. Den jevne boligkjøper har ingen forutsetninger for å vurdere antall kvadratmeter P-rom. Det er selgers marked i Norge og det vil det være i mange, mange år til. Boliger fulle av mugg, elendig luftkvalitet og skjeggkre går unna som varmt hvetebrød. I det bildet er et ulovlig innredet rom her og der ingenting. Det er jo ikke sant, det er ikke sånn i hele Norge. Større byer ja, men Norge er mer enn det. Anonymkode: 4949c...d17 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #16 Del Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): 8000 kr er jo ingenting i forhold til den verdiøkningen man får når man selger... Det som koster er dersom man må betale en arkitekt for å tegne og søke, eller dersom man må søke om dispensasjon, eller hvis man har mange forskjellige ting som må søkes... fasadeendring, bruksendring, det baller fort på seg. Anonymkode: a237d...f50 Nettopp. I min kommune koster bruksendring 13.000, men det er så og si ingenting i forhold til hva det koster om man må ha ansvarlig søker og gå gjennom hele den prosessen der. Anonymkode: dfdf4...6c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #17 Del Skrevet 17. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Det er jo ikke sant, det er ikke sånn i hele Norge. Større byer ja, men Norge er mer enn det. Anonymkode: 4949c...d17 Ja det er Norge, men heller ikke der har det mye å si for prisen Anonymkode: c8ec8...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 18. april 2022 #18 Del Skrevet 18. april 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: godkjenning utgjør lite eller ingenting. Selv om vi bor i Oslo. Oslo er en av de verste å bruksendre en etasje uten tillatelse. De er veldig raske med å kreve komplett søknad eller tilbakeføring, og stort sett krever de komplett pakke med arkitekt, ansvarlig søker og brannteknisk prosjektering. Hvis de finner ut av det da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2022 #19 Del Skrevet 18. april 2022 newman01 skrev (1 minutt siden): Oslo er en av de verste å bruksendre en etasje uten tillatelse. De er veldig raske med å kreve komplett søknad eller tilbakeføring, og stort sett krever de komplett pakke med arkitekt, ansvarlig søker og brannteknisk prosjektering. Hvis de finner ut av det da Det vil ikke være snakk om brannprosjektering for en kjellerstue i vår enebolig, det kommer ikke i en sånn tiltaksklasse. Anonymkode: 1d3a9...561 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 18. april 2022 #20 Del Skrevet 18. april 2022 newman01 skrev (1 time siden): Oslo er en av de verste å bruksendre en etasje uten tillatelse. De er veldig raske med å kreve komplett søknad eller tilbakeføring, og stort sett krever de komplett pakke med arkitekt, ansvarlig søker og brannteknisk prosjektering. Hvis de finner ut av det da Min erfaring, som ansvarlig søker, er at Oslo er den enkleste kommunen å få dette til i. Ryddig, og med egen veileder som de følger selv. Lite tilfeldigheter og få egne "kjepphester" blant saksbehandlerne som det er ellers. Riktignok er det +50% på gebyret, men det skal selvsagt lønne seg å søke først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå