Gjest gjest 0 Skrevet 3. november 2005 #1 Skrevet 3. november 2005 Er det noen som har oppskrift på gode seigmenn? Jeg har store planer om å lage en kurv med hjemmelaget snop til bestemor til jul i år.... Har dere andre tips og oppskrifter også kanskje?
Gjest 1111 Skrevet 3. november 2005 #2 Skrevet 3. november 2005 Vil bare anbefale deg å ikke spille fotball på verandaen når seigmen-brettet står for å tørke på verdanda-bordet 1
Gjest Manic Skrevet 3. november 2005 #4 Skrevet 3. november 2005 Jeg og vil ha oppskrift på seigmenn!!! Husker dette fra barndommen, og det var namme, iallefall da!
Gjest 1111 Skrevet 3. november 2005 #5 Skrevet 3. november 2005 Godt Var ikke så populært med fotball-avtrykk liksom..
Gjest gjest 0 Skrevet 4. november 2005 #6 Skrevet 4. november 2005 Jeg fant jeg fant!!! Seigmenn: 1,5 dl vann 300g sukker 10 plater gelatin 1 pakke gele Kok vann og sukker i 20 min. Legg gelatinplatene i vann i 10 min. Klem ut vannet av platene og bland de inn i den kokende sukkerblandingen. Rør til alt er borte. Ha oppi geleen og pass på at det blir rørt helt ut. Hell blandingen oppi en sukkerstrødd form slik at røren blir omtrent 1,5 cm dyp (jeg brukte en flat ildfast form fra ikea). Sett forma kjølig til geleen er helt stiv. Skjær ut de figurene du ønsker og dypp alle kanter i sukker. Jeg tenkte jeg skulle prøve å knuse sukkeret i morteren min så det ikke blir så store sukkerkorn på seigmennene. Nå venter jeg på at de skal stivne og jeg gleder meg til å prøve dem!!
Ciara Skrevet 4. november 2005 #7 Skrevet 4. november 2005 Wow, jeg ante ikke det gikk an å lage seigmenn selv engang, jeg!
Gjest gjest 0 Skrevet 4. november 2005 #8 Skrevet 4. november 2005 Hehe klart det går ann! Men jeg tror ikke min oppskrift er noe å satse på... Den stivner aldri og blir bare en skikkelig klissete seig greie som er umulig å dele opp.... jaja Noen som har en oppskrift det går an å lage skikkelige seigmenn av?
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2005 #9 Skrevet 5. november 2005 Du får kjøpt bittesmå pepperkakemennformer på Jernia
Gjest Gjesta Skrevet 5. november 2005 #10 Skrevet 5. november 2005 Jeg har forresten oppskrift, men jeg vil ikke begynne å rote på kjøkkenet på denne tiden av døgnet. skal komme innom etterpå
Gjest gjest 0 Skrevet 5. november 2005 #11 Skrevet 5. november 2005 Hehe nei du må ikke vekke de andre i huset! Men da gleder jeg meg til oppskriften kommer!
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2005 #12 Skrevet 6. november 2005 Shit, har glemt dette........... *løpe og hente*
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2005 #13 Skrevet 6. november 2005 1 kg sukker 5 dl vann 100 g gelatinpulver 2 ts sitronsyre 5 ml smaksessens (vanilje, jordbær, bringebær osv) Farge etter ønske Bland skukkeret med 3 dl vann og kok opp. Løs opp gelatinpulveret i 2 dl lunkent vann over vannbad og hell den over den kokende sukkermassen. La det hele koke i 15 - 20 minutter. Tilsett sitronsyre, farge og essens. Spray lett en langpanne med formfett, og hell massen over i den. La det stå og stivne i minst et par timer. Klippes opp eller bruk pepperkakeformer, og rulles i sukker. La gjerne stå og lufttørke i et par timer, så får du en litt sprøere deilig sukkeroverflate. Du kan også rulle dem i farget sukker. Du farger sukker enkelt ved å helle sukker i en brødpose, ha i litt konditorfarge og massere sukkeret inni posen til alt sukkeret er gjennomfarget. La lufttørke, og mos opp igjen sukkeret Hvis du får tak i perlemorssukker kan du blande litt av det i også, det gir fine effekter. Lykke til 1
Brunhilde Skrevet 6. november 2005 #14 Skrevet 6. november 2005 Dette har jeg prøvd en gang! Det var lange, seige tråder på meg og på kjøkkenbenken og mellom formen og sukkeret og meg - aldri mer! Men jeg skulle likt å vite hvorfor jeg ikke får det til..
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2005 #15 Skrevet 6. november 2005 Kanskje du har brukt feil oppskrift...? Dette er ihvertfall Cacas sin oppskrift, og jeg har brukt den mange ganger med stort hell
Eliza Doalot Skrevet 6. november 2005 #16 Skrevet 6. november 2005 NÅ er det vel ikke til å komme fra, at å lag seigmen er en ganske klissete affære... uansett oppskrift egentlig (min erfaring i alle fall) Tipset mitt er vel å bruke mye sukker hele tiden...
Gjest gjest 0 Skrevet 6. november 2005 #17 Skrevet 6. november 2005 Tusen takk Evelina!! Får jeg kjøpt sitronsyre på vanlig matbutikk :klø:
Gjest gjest1 Skrevet 6. november 2005 #18 Skrevet 6. november 2005 Evelina, har du prøvd å bytte ut noe av vannet i oppskriften med fruksaft? Altså jus fra appelsin, sitron e.l.? Spiste engang noen vanvittig gode hjemmelagde vingummi som var laget med fruktsaft av ulike frukter istedet for kunstige smakstilsetninger.
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2005 #19 Skrevet 6. november 2005 Evelina, har du prøvd å bytte ut noe av vannet i oppskriften med fruksaft? Altså jus fra appelsin, sitron e.l.? Spiste engang noen vanvittig gode hjemmelagde vingummi som var laget med fruktsaft av ulike frukter istedet for kunstige smakstilsetninger. ← Nei det har jeg ikke prøvd. Men det kan godt hende at det blir godt. Da ville jeg brukt enten godt silt juice, eller sterk saft.........
Gjest Gjesta Skrevet 6. november 2005 #20 Skrevet 6. november 2005 Tusen takk Evelina!! Får jeg kjøpt sitronsyre på vanlig matbutikk :klø: ← Jeg husker ikke hvor jeg kjøpte det hen jeg.......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå