Gå til innhold

ADHD-barn og manglende forståelse hos familie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mannen og jeg har to flotte barn som vi er veldig glade i. Den eldste har ADHD og den yngste viser veldig tydelige tegn på det samme. Familien forstår ikke at barna trenger litt ekstra støtte, og sammenligner de med søskenbarna som sitter pent og pyntelig på en stol og tegner, mens våre barn er høyt og lavt, plukker på alt og «hører ikke etter» (uoppmerksomme). De kommenterer oppførselen til barna våre som om det er noe vi gjør feil i oppdragelsen og at vi bare må være strengere med barna

Dette er veldig sårende og jeg blir lei meg. Mannen min og jeg opplever å ha flotte, aktive barn, men de krever mye mer støtte enn andre barn. 

Hvordan skal jeg best takle mine egne følelser rundt dette? Noen med ADHD-barn som kan dele erfaringer? 

Anonymkode: d6bb7...073

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er fint å høre at dere i det miste har forståelse for dem. Om du er medlem av ADHD Norge så har de brosjyrer som man kan gi til de rundt deg. Dette hjalp faktisk moren min å inne at jeg (og kanskje hun selv) har det også, og det var 5 år etter jeg var diagnosert! Hun bare hadde fnyst av det fram til da. Men det som sto der var så spot on at hun skjønte at det stemte på meg. 

Anonymkode: 6407a...8b0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

De kommenterer dine barn fordi de har ikke kunnskap om diagnosen . Man kan ikke forvente mer av andre enn hva de evner å forstå dessverre . Men neste gang de kommenterer så ville jeg spurt dem om de visste hva ADHD innebærer . Hvis de svarer nei så ville jeg spurt hvorfor de da satt der å kommenterte . For det er ikke grei oppførsel av voksne å sitte å kommentere andre og i hvetfall ikke kommentere barn .

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Barn er forskjellige, også barn uten diagnoser. Noen liker å sitte i ro og pusle med sitt, andre er «høyt og lavt». Og dette må det være forståelse for. MEN, dersom barna deres bråker så mye at det er sjenerende for andre er jo ikke det greit. Man skal jo lære barna normal folkeskikk uansett om de har ADHD eller ikke. Så det er vanskelig for fremmede å ha noen særlige meninger om dette uten å høre den andre partens side av saken.

Anonymkode: 36951...4f7

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Underlig at dere har 2 barn med ADHD og som er apekatter. Noe ligger nok også i oppdragelsen når ingen av barna deres klarer å oppføre seg som folk 

Anonymkode: a4aee...a07

• Liker 15
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Underlig at dere har 2 barn med ADHD og som er apekatter. Noe ligger nok også i oppdragelsen når ingen av barna deres klarer å oppføre seg som folk 

Kanskje fordi det er arvelig? 🤦‍♀️ for en idiotisk kommentar! Hvorfor har man to barn med eksem? 

• Liker 14
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi det er arvelig? 🤦‍♀️ for en idiotisk kommentar! Hvorfor har man to barn med eksem? 

Mange barn med ADHD klarer likevel å fungere fint, oppføre seg og lære seg grunnleggende sosiale ferdigheter. At TS sine barn ikke kan det handler om oppdragelsen de får hjemme 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Mange barn med ADHD klarer likevel å fungere fint, oppføre seg og lære seg grunnleggende sosiale ferdigheter. At TS sine barn ikke kan det handler om oppdragelsen de får hjemme 

Det går ikke an å kjefte bort ADHD nei. Det er manglende impulskontroll og det er spesielt vanskelig for barn som ikke har lært sin egen hjerne å kjenne enda. Man kan ikke forvente det samme resultatet av å snakke til ADHD barn som "vanlige" barn nettopp fordi hjernen fungerer annerledes. Da er det de voksene som må sette seg inn i dette og tenke litt annerledes for at barna skal ha samme resultater. Det er også en grunn til at også voksne med ADHD må gå på medisiner fordi det er ikke bare å skjerpe seg. Man velger ikke hvordan hjernen fungerer!

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

ADHD-mamma her og. Min kommune arrangeres jevnlig "besteforeldrekurs" der barnas utvidede familie får komme på et tre-timers kurs og lære om diagnosen. Kanskje din kommune har dette? Det er også mye info på hjemmesiden til AdHd-Norge, kanskje de kan lese noe derfra?

Forstår veldig godt hvordan det er. Besteforeldre som ser hvordan vi er med barna og synes vi ikke er strenge nok. Men i virkeligheten må vi velge våre kamper for å ha det noenlunde greit, og de hardeste kampene tas hjemme, ikke på besøk hos andre. Så besteforeldrene får ikke sett hele bildet på hvor tøft det kan være. Det er først når vi har bodd oppi dem noen dager at de ser at det ikke er oppdragelsen det er noe i veien med.

At dårlig oppførsel av adhd skyldes foreldre, er bare vås og det vet alle. Alle barn er ulike.

Anonymkode: 97495...a2e

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det går ikke an å kjefte bort ADHD nei. Det er manglende impulskontroll og det er spesielt vanskelig for barn som ikke har lært sin egen hjerne å kjenne enda. Man kan ikke forvente det samme resultatet av å snakke til ADHD barn som "vanlige" barn nettopp fordi hjernen fungerer annerledes. Da er det de voksene som må sette seg inn i dette og tenke litt annerledes for at barna skal ha samme resultater. Det er også en grunn til at også voksne med ADHD må gå på medisiner fordi det er ikke bare å skjerpe seg. Man velger ikke hvordan hjernen fungerer!

Har ikke sagt noe om å kjefte. Sier at foreldre med ADHD-barn klarer fint å oppdra fungerende barn. TS burde også kunne klare det. Mer innsats. Mindre unnskyldninger 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Jeg har vært på andre siden av bordet. Søsken med krevende barn. (Adhd). Og jeg og mannen har virkelig stilt opp mye for barna, siden foreldrene alltid har vært mer enn villige til å låne dem bort. Og vi har også vært aktive med barna i familiebesøk, mens søsken og partner setter seg godt ned i en stol. Det kan man dessverre ikke gjøre, hos eldre og syke familiemedlemmer.

Jeg har stor forståelse for at dette er tøft, men prøv å få familien på lag. Vær åpen om at du forstår det er krevende å ha besøk av dere, og at dere er veldig slitne. Ikke bli sur om barna får tilsnakk av andre, gi heller råd om hvordan de bør møte barna i en rolig setting, om det behøves.

Mine barn hatet å være hos besteforeldre på ene siden, fordi barna til søsken alltid endte opp med å lage et spetakkel. Vi prøvde noen ganger, og kanskje for lenge (?), men etter hvert sluttet rett og slett barna å være der. Hjemme hos oss gikk det heldigvis bedre. For her klarte barna å følge regler, og tilpasset seg gjengen. Men måtte alltid være i forkant.

Jeg sier ikke dette for å insinuere at du gjør en dårlig jobb, men for å gi deg et glimt av motsatt sside. Det er ikke enkelt for de andre barna i familien heller.

Endret av SS
  • Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke sagt noe om å kjefte. Sier at foreldre med ADHD-barn klarer fint å oppdra fungerende barn. TS burde også kunne klare det. Mer innsats. Mindre unnskyldninger 

Idiotisk sagt! Folk med ADHD er forskjellige, noen er ikke hyperaktive, andre er det. Kan du ikke i det miste sette deg inn i dette før du uttaler deg? Hva er unnskyldningen for din manglende folkeskikk? 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Idiotisk sagt! Folk med ADHD er forskjellige, noen er ikke hyperaktive, andre er det. Kan du ikke i det miste sette deg inn i dette før du uttaler deg? Hva er unnskyldningen for din manglende folkeskikk? 

Det finnes, selvsagt, foreldre til ADHD-barn som ikke evner å oppdra barna sine. Eller tror du at slike foreldre kun eksisterer hvis barn er ‘normale’? 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes, selvsagt, foreldre til ADHD-barn som ikke evner å oppdra barna sine. Eller tror du at slike foreldre kun eksisterer hvis barn er ‘normale’? 

Gidder ikke svare på dine fordommer, gå å les deg opp!

AnonymBruker
Skrevet

Gidder ikke svare på dine fordommer, gå å les deg opp!

Ok. Ingen svarplikt 

AnonymBruker
Skrevet

Nå som det er så fint vær, kan dere kanskje leke litt ute og sånt i stedet for å bare sitte å tegne pent og pyntelig på en stol? Sikker på at det er ting barna dine er bedre på enn de andre. Husk å gi dem skryt også. At barn med ADHD hele tiden får kjeft påvirker dem negativt hele livet! Men det virker som du er oppmerksom på dette TS! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barna fungerer fint der hvor de blir forstått, for eksempel hjemme, hos svigers, på skolen, barnehagen og hos venner som kjenner dem. Ikke hos min familie. Vi som foreldre sitter ikke i en stol og slapper av, vi korrigerer selvfølgelig. I mye større grad enn andre foreldre må. Vi må oppdra dobbelt så hardt. Det gjør vi, hver dag.

Men det er vondt for meg som mor å se på at mine barn blir sammenlignet med andre barn som de ikke har forutsetning for å være like som. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

På hvilket grunnlag uttaler du deg ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå som det er så fint vær, kan dere kanskje leke litt ute og sånt i stedet for å bare sitte å tegne pent og pyntelig på en stol? Sikker på at det er ting barna dine er bedre på enn de andre. Husk å gi dem skryt også. At barn med ADHD hele tiden får kjeft påvirker dem negativt hele livet! Men det virker som du er oppmerksom på dette TS! 

Takk for gode råd! Vi er primært ute, men litt må vi være inne sammen med de andre også. For eksempel i tilknytning til måltider. Barna fungerer veldig godt ute, men søskenbarna er ikke så glad i å feks klatre i trær. Barna mine er aktive, smarte og veldig motorisk flinke. Vi tar mye hensyn, er litt mangelfullt med hensyn som tas i retur. Er veldig oppmerksom på at barna ikke skal få for mye kjeft fra oss foreldre.❤️

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De oppfører seg fint, sier takk, unnskyld og spør pent om lov, samtidig som de er høyt og lavt. Det ene ekskluderer ikke det andre

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...