Snurrepurre Skrevet 17. april 2022 #41 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ett eneste fag dette gjelder, og det kommer langt ut i løpet. Å jobbe med å få en 5 åring til å tegne i dag på grunn av frykten for snittet på ungdomsskolen tenker jeg er litt overdrevet. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Får barnet til å skrive tall eller bokstaver, TS?
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #42 Skrevet 17. april 2022 Snurrepurre skrev (36 minutter siden): Får barnet til å skrive tall eller bokstaver, TS? Nei, er ikke så interessert i det heller, men det er jo enda tid da. Hun er veldig interessert i lyder og bokstaver, rim og stavelser, men ønsker ikke enda å forme bokstavene. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #43 Skrevet 17. april 2022 38 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel ett eneste fag dette gjelder, og det kommer langt ut i løpet. Å jobbe med å få en 5 åring til å tegne i dag på grunn av frykten for snittet på ungdomsskolen tenker jeg er litt overdrevet. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Hmm, virker på meg som om du allerede har bestemt deg for at dette ikke er viktig å jobbe med. Fint nok. Det stemmer imidlertid ikke at kunst- og håndverk kommer langt ut i løpet, det er et eget fag fra 1. klasse. Karakter kommer selvfølgelig ikke med en gang, men det er jo gradvis utvikling. Det er masse tegning i de andre fagene også. Datteren din bli nødt til å jobbe med tegning enten hun vil eller ikke. Om holdningen din er at det ikke er viktig vil hun kanskje ikke prøve så hardt. Dersom det var mitt barn ville jeg nok tenkt at dette er en fin måte å jobbe med hvordan man takler motgang og det å ikke være god i noe. Om man allikevel lærer å gjøre en innsats er det viktig lærdom til andre situasjoner som kan oppstå. Om du og datteren din ikke ønsker å gjøre noe med dette nå er det deres valg. Hun vil bare sitte ganske mange timer på skolen å ikke gjøre noe. Tro meg, hun får ikke et eget spesialopplegg hver gang de skal tegne. Det er faktisk mål knyttet til dette. Som sagt tidligere, man kan klare seg fint uten å kunne tegne. Man klarer seg uten naturfagskunnskap og samfunnsfag også, det er bare litt kjedelig å slutte å prøve når man er 5 år. Sannsynligvis vil de jobbe med dette på skolen. Anonymkode: 13d8c...1d8 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #44 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, er ikke så interessert i det heller, men det er jo enda tid da. Hun er veldig interessert i lyder og bokstaver, rim og stavelser, men ønsker ikke enda å forme bokstavene. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Da bør jo det jobbes med dette året. Hun har tross alt bare et år igjen i barnehagen, og kommer til å slite hvis hun ikke kan skrive/forme bokstaver/tall Anonymkode: 41e2a...41c
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #45 Skrevet 17. april 2022 Tegnet du alldri med barnet? 😅 her tegner vi med 2 åringen både små og store. Anonymkode: a0d56...c58 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #46 Skrevet 17. april 2022 Min ene likte ikke å tegne før han ble vist ulike teknikker som han også mestret. Hvordan kruseduller kunne bli litt mer. Etterhvert likte han å tegne minecraft, for det var firkantete ting. Min yngste har alltid likte å tegne (ikke så mye fargelegge), og hun har lett etter inspirasjon på hva hun kan kopiere og gjøre sitt for så å kombinere ulike stiler. Bare for at et barn sier det ikke vil, så synes jeg aldri det skal slippe, da får man finne en annen innfallsvinkel. Det er ikke gøy å komme på ungdomsskolen og få karakter for tegning og så har man alltid sluppet unna. Anonymkode: 3c287...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #47 Skrevet 17. april 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Måtte nå google " hodefoting " 😂 Anonymkode: 75e37...a1c Du er ikke den eneste. Jeg begynte å lure på om jeg hadde gått glipp av et trinn i min egen utvikling, siden jeg ikke har hørt om det. 😄 5 hours ago, AnonymBruker said: Hodefoting er ikke "bare en måte å tegne på". Når barn tegner hodefoting betyr det at en del kognitive prosesser er i gang. Hodefoting er ofte barns første selvportrett, og hodefoting er bevis på at barnet ser på seg selv med hode og armer og bein: ett menneske. Hodefotingen er altså et ledd i utviklingen, og det er derfor den er "så viktig". Anonymkode: 006fb...6c3 Mener du at det er noe galt med barn hvis de går rett på å tegne mennesker med kropp? Jeg kan faktisk aldri huske å ha sett en "hodefoting" noen gang, men har heller ikke barn. Mine foreldre tok vare på våre første barnetegninger, og der var det rett på strekmenn. Så kanskje vi har gått glipp av et trinn likevel? Anonymkode: 5dbe1...e22 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #48 Skrevet 17. april 2022 I alle «fag» er det barn som hopper over steg og går raskt videre. Min yngste er mye flinkere til mange ting enn min eldste og det er fordi det var ønske om å kopiere den eldste og begynte gjerne tidligere. Har av personlighet mye mer tålmodighet og takler motstand/motgang mer. Men det handler også om at yngste ble fortalt at det var nødvendig å tåle mye for å få være med eldste og for å få til det samme. Anonymkode: 3c287...8ca
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #49 Skrevet 17. april 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, er ikke så interessert i det heller, men det er jo enda tid da. Hun er veldig interessert i lyder og bokstaver, rim og stavelser, men ønsker ikke enda å forme bokstavene. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Dette er jo litt av grunnen til at det er lurt å jobbe med tegning. Det øver opp håndmotorikk som blant annet brukes til skriving. Om datteren din ikke vil tegne er det greit nok, men det er jo et problem om hun heller ikke vil skrive bokstaver. Får håpe hun begynner på en iPad-skole Anonymkode: 13d8c...1d8 1
Snurrepurre Skrevet 17. april 2022 #50 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, er ikke så interessert i det heller, men det er jo enda tid da. Hun er veldig interessert i lyder og bokstaver, rim og stavelser, men ønsker ikke enda å forme bokstavene. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Der tenker jeg nok at jeg ville lagt ned litt innsats. Mange barn på 3-4 kan skrive navnet sitt uten problemer, og det er ikke noe særlig å være 5 år og ikke kunne skrive «Mia» f.eks. Uavhengig av om man kan stave det.. 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #51 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tegnet du alldri med barnet? 😅 her tegner vi med 2 åringen både små og store. Anonymkode: a0d56...c58 Nei, jeg hatet det, og hater det enda. Er vel sikkert derfor jeg har så stor forståelse når min datter vegrer seg 🤷🏼♀️ ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #52 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min ene likte ikke å tegne før han ble vist ulike teknikker som han også mestret. Hvordan kruseduller kunne bli litt mer. Etterhvert likte han å tegne minecraft, for det var firkantete ting. Min yngste har alltid likte å tegne (ikke så mye fargelegge), og hun har lett etter inspirasjon på hva hun kan kopiere og gjøre sitt for så å kombinere ulike stiler. Bare for at et barn sier det ikke vil, så synes jeg aldri det skal slippe, da får man finne en annen innfallsvinkel. Det er ikke gøy å komme på ungdomsskolen og få karakter for tegning og så har man alltid sluppet unna. Anonymkode: 3c287...8ca Jeg var en sånn elev, innen ungdomsskolen så tenkte jeg virkelig ikke mye på det. Faget heter ikke «tegning» heller, det bestod av mye mer, og jeg følte ikke at min manglende tegne evne og interesse var noe større problem. ts Anonymkode: 60cfe...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #53 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Dette er jo litt av grunnen til at det er lurt å jobbe med tegning. Det øver opp håndmotorikk som blant annet brukes til skriving. Om datteren din ikke vil tegne er det greit nok, men det er jo et problem om hun heller ikke vil skrive bokstaver. Får håpe hun begynner på en iPad-skole Anonymkode: 13d8c...1d8 Ja, blyantgrep er jeg enig i at er lurt å jobbe med, men tegning i seg selv ser jeg ikke helt poenget med… ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #54 Skrevet 17. april 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Man kan være kreativ uten å trenge å like å tegne. For et dumt innlegg. Anonymkode: cfd93...5f4 Det handler ikke om kreativitet men evnen til å uttrykke seg Anonymkode: c07b4...e51
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #55 Skrevet 17. april 2022 Snurrepurre skrev (39 minutter siden): Der tenker jeg nok at jeg ville lagt ned litt innsats. Mange barn på 3-4 kan skrive navnet sitt uten problemer, og det er ikke noe særlig å være 5 år og ikke kunne skrive «Mia» f.eks. Uavhengig av om man kan stave det.. DET er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner faktisk ingen 3-4 åringer som kan skrive navnet sitt. Det finnes helt klart, men at «mange barn» kan det er jeg ikke enig i. For lese og skriveutviklingen er jo fonologisk ferdigheter mye viktigere. Fokuset før skolestart bør ligge på evnen til å lytte ut første lyd, klappe stavelser og rime. ts Anonymkode: 60cfe...a2f 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #56 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det handler ikke om kreativitet men evnen til å uttrykke seg Anonymkode: c07b4...e51 Kan man ikke uttrykke seg på endre måter enn igjennom tegning? Forskjellige uttrykksformer kan uttrykke det samme. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #57 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, blyantgrep er jeg enig i at er lurt å jobbe med, men tegning i seg selv ser jeg ikke helt poenget med… ts Anonymkode: 60cfe...a2f Ser for meg deg som forelder til barn som fortsetter å støtte barnet og gir det grunn til å slippe unna ting fordi du ikke liker det. Hvorfor ikke bare gi barnet så brede evner som mulig. Skigåing, sykling, løping, fotball, idrett, matte osv. Skal barnet bare slippe fordi det er behagelig for deg. Anonymkode: 3c287...8ca 3
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #58 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du er ikke den eneste. Jeg begynte å lure på om jeg hadde gått glipp av et trinn i min egen utvikling, siden jeg ikke har hørt om det. 😄 Mener du at det er noe galt med barn hvis de går rett på å tegne mennesker med kropp? Jeg kan faktisk aldri huske å ha sett en "hodefoting" noen gang, men har heller ikke barn. Mine foreldre tok vare på våre første barnetegninger, og der var det rett på strekmenn. Så kanskje vi har gått glipp av et trinn likevel? Anonymkode: 5dbe1...e22 Selvfølgelig ikke. Hodefotingen er et av de første tegnene på at utviklingen går som den skal. Tegner de hodet med torso og armer/bein med en gang så ser jo barnet på seg selv som et menneske. Anonymkode: 006fb...6c3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #59 Skrevet 17. april 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Kan man ikke uttrykke seg på endre måter enn igjennom tegning? Forskjellige uttrykksformer kan uttrykke det samme. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Jo, det kan man jo. Men det er litt rart st hun ikke vil formidle noe som helst på papir. Anonymkode: c07b4...e51 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #60 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser for meg deg som forelder til barn som fortsetter å støtte barnet og gir det grunn til å slippe unna ting fordi du ikke liker det. Hvorfor ikke bare gi barnet så brede evner som mulig. Skigåing, sykling, løping, fotball, idrett, matte osv. Skal barnet bare slippe fordi det er behagelig for deg. Anonymkode: 3c287...8ca Jeg kommer ikke til å tvinge barnet mitt til noe av dette hvis det ikke vil. Kommer til å oppmuntre og prøve, men ikke tvinge. Det er nok av ting hun ikke slipper uansett (lesing, skriving, regning, tannpuss, påkledning) da ser jeg ingen grunn til å tvinge på de hobbyer de ikke interesserer seg for. Jeg var åpen for at det var ett eller annet element ved tegning utover blyantgrep som var viktig, men jeg har ikke sett noen overbevisende argumenter enda. ts Anonymkode: 60cfe...a2f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå