Snurrepurre Skrevet 16. april 2022 #21 Skrevet 16. april 2022 Kan hun skrive navnet sitt? Eller skrive noen bokstaver/tall? Løser hun oppgaver i f.eks aktkvitetsblad? 2
AnonymBruker Skrevet 16. april 2022 #22 Skrevet 16. april 2022 Be henne lage denne figuren i leire da? Så når hun har gjort det så kan hun OG du forsøke å tegne den? Anonymkode: b92b1...84a 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #23 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Liker hun fargeleggingen da? Altså ferdige tegninger/ferdigprinteede figurer eller lignende som mangler farge? Anonymkode: 5142e...f07 Nei, ikke maling heller. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #24 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Om barnet utvikler seg normalt og ikke har noen utfordringer utover tegning vil det sikkert gå bra i livet. Barnet blir kanskje ikke kirurg uten gode finmotoriske ferdigheter, men mange andre yrker krever ikke mye finmotorikk. MEN tegning er en ferdighet som blir vurdert som alt annet i skolen(nesten), og skolen er full av oppgaver som krever at du mestrer tegning (og andre ferdigheter som krever finmotorikk). Det blir mange timer med kunst- og håndverk som blir kjedelig om ikke tegneferdighetene bedrer seg. På ungdomsskolen får du karakter i kunst- og håndverk, og tegning er en del av dette faget. Jeg tror det er verdt å jobbe litt med respekt for tegning, og jobbe litt med å utvikle de ferdighetene også. Det trenger ikke være fritegning. Anbefaler Øysteins tegneblyant eller «how to draw…» på YouTube. Øve på å fargelegge jevnt innenfor strekene kan også være lurt å kunne. Anonymkode: 13d8c...1d8 Finmotorikken er kjempefin, hun bygde med smålego da hun var 2,5 og elsker å perle med små perler. Hun hater dette programmet og klager hver gang det kommer på😆 ts Anonymkode: 60cfe...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #25 Skrevet 17. april 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Måtte nå google " hodefoting " 😂 Ante ikke at det hadde ett navn! Anonymkode: 75e37...a1c Lurte også på hva det var. Ungen min ble ikke sjekket for tegning på 4 års kontroll. Anonymkode: fc741...a2c 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #26 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Be henne lage denne figuren i leire da? Så når hun har gjort det så kan hun OG du forsøke å tegne den? Anonymkode: b92b1...84a Hun lager den gjerne i leire, men vil ikke tegne den. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #27 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg kan egentlig ikke tenke meg noen annen grunn en dette med blyantgrep og å forberedelse til skriving senere. Ikke når hun ellers kan sitte ned å konsentrere seg om noe og liker å skape og bruke kreativiteten sin på andre måter. Hos oss påpekte barnehagen at fireåringen ikke likte/mestret å bygge konstruksjoner. Men jeg oppfattet det ikke som at det var "feil", mer som at "sånn er hun". Hun elsker å tegne, men jeg kan ikke komme på at hun har tegnet en hodefoting noen gang som jeg har sett. Det går i regnbuer og skattekart. Kanskje jeg burde oppmuntre til det nå da 😅 Anonymkode: 5f763...000 Du skal ikke oppmuntre til å tegne hodefoter, det er bare en måte å tegne mennesker når man lærer å tegne. Anonymkode: f7179...d96 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #28 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hun elsker å «skape» elsker for eksempel plastelina og Lego, men ikke tegning. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Jeg tegnet mye sammen med barnet mitt som ble ganske flink, og i ti-årsalderen begynte å lage tegneserier. Barnebarnet sier at han ikke er flink til å tegne, men liker å fargelegge, også egne motiv. Da sa jeg at du er flink med farger, og alle trenger ikke tegne på samme måte. Har tegnet en del sammen med han også og laget potet-trykk. Tegner du sammen med barnet? Kanskje viktig så barnet ikke føler det er kjedelig. Anonymkode: bb4d2...0b8 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #29 Skrevet 17. april 2022 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skulle ønske jeg fikk mer "press" på skolen for å sitte rolig å tegne å skrive pent. Det handlet ikke bare om finkoordinasjon men også å øve opp evnen til å prøve å mestre noe som er vanskelig uten å gi opp. Jeg sliter den dag i dag med å ha stamina for vanskelig oppgaver, har bare lyst til å gi opp å gjøre noe annet. Anonymkode: 99774...866 Viljestyrken kan trenes opp som en muskel, så det er bare å ta tak i det selv. Anonymkode: 55a98...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #30 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Du skal ikke oppmuntre til å tegne hodefoter, det er bare en måte å tegne mennesker når man lærer å tegne. Anonymkode: f7179...d96 Hodefoting er ikke "bare en måte å tegne på". Når barn tegner hodefoting betyr det at en del kognitive prosesser er i gang. Hodefoting er ofte barns første selvportrett, og hodefoting er bevis på at barnet ser på seg selv med hode og armer og bein: ett menneske. Hodefotingen er altså et ledd i utviklingen, og det er derfor den er "så viktig". Men! Det viktige i denne saken er ikke å like å tegne hodefoting, men at datteren til TS utvikles slik barn skal. Og det kan hun jo selvfølgelig gjøre - helt uten å like å tegne. Det burde pedagogene forstå. Anonymkode: 006fb...6c3 6
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #31 Skrevet 17. april 2022 Det handler litt om kognitiv utvikling. Ikke at de som er gode på å tegne nødvendigvis er smartere enn alle andre. Men hos små barn kan man se en utvikling. Fks vil ett barn tegne armene festet til hodet, mens et annet vil tegne en kropp med armer, fordi det har skjønt at armer sitter på en kropp, hvis du skjønner. Hos voksne med psykisk utviklingshemning, kan man hos flere se at de tegner "som et lite barn". Men noen synes tegning er vanskelig, så de vil ikke komme videre i prosessen. Ikke fordi de er utviklingshemma. Er man ellers oppegående og frisk og rask i hodet, så er jo det det viktigste. Jeg ville ikke vært bekymret. Men å tegne er jo en fin måte å tolke og analysere virkeligheten på. Det er greit å kunne tegne modeller osv. Og som noen andre har nevnt, vil det bli mye tegning videre i skolen. Det er også en god øvelse i å tørre å gjøre feil, tålmodighet, og å lage noe selv. Anonymkode: 2fd23...88f 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #32 Skrevet 17. april 2022 Hva med å oppmuntre henne til å spille piano eller et annet instrument som krever mye motorikk og kontroll over bevegelsene? Eller lære henne å skrive bokstaver ...? Har vanskelig for å se for meg at ungene som leker seg med klassisk musikk på YouTube omtrent før de har lært å gå, kan kritiseres for manglende tegneferdigheter. Anonymkode: f85e0...908
baldrian Skrevet 17. april 2022 #33 Skrevet 17. april 2022 (endret) Jeg synes å huske at sønnen min ble bedt om å tegne et menneske på helsestasjonen da han var da 4 1/2 og elendig til å tegne, men vi fikk ingen anmerkninger av den grunn. Tror nok det avhenger litt av hvem du treffer på. Mange barn får lite ut av tegning for kunstens skyld og er ivrigere når de begynner å prøve seg på bokstaver. Kanskje datteren din har lyst til å lære å skrive forbokstaven i navnet sitt? I skolesammenheng er det minst like viktig å ha kontroll over blyanten (f.eks. tegne en runding hvis det er det man vil) som å kunne tegne et motiv. Dessuten kan det hjelpe om tegningen har en hensikt - spør om hun kan tegne f.eks. en huskelapp med et brød på, slik at du ikke glemmer å kjøpe / bake det i løpet av dagen. Eller finn noe annet du må huske - og heng arket på ytterdøra eller et annet sted det passer å få påminnelsen, slik at hun ser at tegningen er nyttig og blir satt pris på (jeg har større tro på denslags enn at mor skal si "å, så fint!" til alle rablerier). Sønnen min hadde meget sjelden med seg noen tegning hjem fra barnehagen, de la liten vekt på tvangstegning der. Han strakk seg til nød til skattekart (en passende mengde kryss utover arket). Men han gledet seg veldig til førskoledagene, og var nok svært motivert for å gjøre det han ble bedt om der. Der ble det selvfølgelig tegning - og da forsøkte han ordentlig, og ble overrasket selv over at han faktisk fikk til litt. Det var svært ubehjelpelig (omtrent som en 3-4-åring, og han var fylt 6), men nok til at han var fornøyd selv. Det kan nok bli en del tegning og fargelegging de første årene på skolen, så prøv å ikke stresse sånn med dette at hun går helt i vranglås. Det finnes en del produkter som kan være litt motiverende, f.eks. blyanter der spissen består av forskjellige farger, slik at streken blir fargerik "av seg selv", blokker med fargede ark, aktivitetsblad for førskolebarn o.l. Jeg ville hatt litt sånt tilgjengelig hjemme, men ikke mast. Det kan ennå skje mye før skolestart, og det er helt normalt at ikke alle er like langt framme på alle områder. PS: Det gikk fint med sønnen min, selv om han verken var glad i å tegne eller bygge Lego som barn 😉 Endret 17. april 2022 av baldrian 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #34 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Lysten til å skape/tegne ligger i alle barn, så skjønner de reagerer. Anonymkode: a0dda...434 Bare tull! Barn er like ulike som vi voksne mennesker! Mange barb har heller ikke alltid den roen å sitte å tegne og tegne som en del rolige småbarn som sitter på samme plassen du sitter de 3timer senere. Glad jeg har aktive barn. En likte å tegne og en annen ikke. Begge er like flinke å tegne no. Ingen skade skjedd! De oævar og tidligst ute med alt i forhold til andre. Så mye har det nok ikke å si! Anonymkode: fc82c...57a 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #35 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tegnet mye sammen med barnet mitt som ble ganske flink, og i ti-årsalderen begynte å lage tegneserier. Barnebarnet sier at han ikke er flink til å tegne, men liker å fargelegge, også egne motiv. Da sa jeg at du er flink med farger, og alle trenger ikke tegne på samme måte. Har tegnet en del sammen med han også og laget potet-trykk. Tegner du sammen med barnet? Kanskje viktig så barnet ikke føler det er kjedelig. Anonymkode: bb4d2...0b8 Jeg gjør vel ikke det så mye da jeg ikke liker å tegne selv. Jeg har gjort det noen ganger, men det blir alltid dårlig stemning, så det er et ork. Jeg vil definitivt gjøre det hvis jeg blir overbevist om at tegning i seg selv er viktig, men jeg greier liksom ikke finne noe svar på det. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #36 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hodefoting er ikke "bare en måte å tegne på". Når barn tegner hodefoting betyr det at en del kognitive prosesser er i gang. Hodefoting er ofte barns første selvportrett, og hodefoting er bevis på at barnet ser på seg selv med hode og armer og bein: ett menneske. Hodefotingen er altså et ledd i utviklingen, og det er derfor den er "så viktig". Men! Det viktige i denne saken er ikke å like å tegne hodefoting, men at datteren til TS utvikles slik barn skal. Og det kan hun jo selvfølgelig gjøre - helt uten å like å tegne. Det burde pedagogene forstå. Anonymkode: 006fb...6c3 Men hvis man lager denne figuren i Lego eller plastelina, er ikke det like god representasjon? Jeg skjønner liksom ikke hva det er i selve tegningen som gjør den viktig? ts Anonymkode: 60cfe...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #37 Skrevet 17. april 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Finmotorikken er kjempefin, hun bygde med smålego da hun var 2,5 og elsker å perle med små perler. Hun hater dette programmet og klager hver gang det kommer på😆 ts Anonymkode: 60cfe...a2f Det er jo forskjell på finmotorikk. Tegning øver opp andre ferdigheter enn perler. Men det må jo ikke være Øysteins tegneblyant. Det kan være border, følge linjer osv. kanskje liker hun å tegne etter tall. Poenget er å øve opp blyantgrepet slik at hun blir en funksjonell tegner. Som sagt er det myyye tegning i skolen (som også blir vurdert på lik linje som andre fag). Kjedelig om snittet ødelegges fordi man ikke gadd jobbe med tegning. Du kan fint bli et gangs menneske uten å kunne tegne, men jeg mener vi alle har godt av å jobbe med de tingene vi ikke naturlig mestrer også. Man ville aldri tenkt at det var ok å ikke jobbe med lesing og matematikk for eksempel. Kanskje liker hun det ikke fordi hun ikke mestrer det, men da må man snakke om det. Hun kommer i hvert fall til å få seg en smell når alle de andre koser seg i kunst og håndverk og hun bare tegner kruseduller. Jeg vil anslå at så mange som 98% av elevene liker kunst og håndverk. I hvert fall av mine elever. Hilsen kunst- og håndverkslærer. Anonymkode: 13d8c...1d8 2
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #38 Skrevet 17. april 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvis man lager denne figuren i Lego eller plastelina, er ikke det like god representasjon? Jeg skjønner liksom ikke hva det er i selve tegningen som gjør den viktig? ts Anonymkode: 60cfe...a2f Absolutt, men tegning er en ferdighet også. Som jeg har skrevet flere steder her er det mye tegning i skolen fordi de aller fleste elevene liker det og vi lærer mye gjennom tegning. Jeg skjønner at du ikke liker å tegne, men det er egentlig ikke ok å lene seg på det. Det blir som å si «jeg var også dårlig i matte, vi er bare dårlige, vi». Slike holdninger blir selvoppfyllende. ALLE med normale læreforutsetninger og normal kroppskontroll kan bli bedre til å tegne. Det er kanskje ikke viktig i det lange løp, men det blir skikkelig kjipt på skolen når «alle» de andre mestrer det. Man kan klare seg fint uten å kunne sykle eller å gå på ski også, men det er kjedelig når alle de andre klarer det. Anonymkode: 13d8c...1d8 4
Snurrepurre Skrevet 17. april 2022 #39 Skrevet 17. april 2022 Om hun ikke får til å skrive bokstaver eller tall, så vil hun potensielt kunne henge noe etter jevnaldrende. Det er nok vanskelig å ha tegne/skrivevegring når man er førskolebarn eller førsteklassing. Ikke så mange gode tips her, annet enn å være en god motivator (uten mas). 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #40 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo forskjell på finmotorikk. Tegning øver opp andre ferdigheter enn perler. Men det må jo ikke være Øysteins tegneblyant. Det kan være border, følge linjer osv. kanskje liker hun å tegne etter tall. Poenget er å øve opp blyantgrepet slik at hun blir en funksjonell tegner. Som sagt er det myyye tegning i skolen (som også blir vurdert på lik linje som andre fag). Kjedelig om snittet ødelegges fordi man ikke gadd jobbe med tegning. Du kan fint bli et gangs menneske uten å kunne tegne, men jeg mener vi alle har godt av å jobbe med de tingene vi ikke naturlig mestrer også. Man ville aldri tenkt at det var ok å ikke jobbe med lesing og matematikk for eksempel. Kanskje liker hun det ikke fordi hun ikke mestrer det, men da må man snakke om det. Hun kommer i hvert fall til å få seg en smell når alle de andre koser seg i kunst og håndverk og hun bare tegner kruseduller. Jeg vil anslå at så mange som 98% av elevene liker kunst og håndverk. I hvert fall av mine elever. Hilsen kunst- og håndverkslærer. Anonymkode: 13d8c...1d8 Det er vel ett eneste fag dette gjelder, og det kommer langt ut i løpet. Å jobbe med å få en 5 åring til å tegne i dag på grunn av frykten for snittet på ungdomsskolen tenker jeg er litt overdrevet. ts Anonymkode: 60cfe...a2f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå