AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #61 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jo, det kan man jo. Men det er litt rart st hun ikke vil formidle noe som helst på papir. Anonymkode: c07b4...e51 Vi hat laget påskepynt av papir og limt på ispinner, øyne etc. på papir, så hun forholder seg jo til det å uttrykke seg på papir, hun vil bare ikke tegne. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #62 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, jeg hatet det, og hater det enda. Er vel sikkert derfor jeg har så stor forståelse når min datter vegrer seg 🤷🏼♀️ ts Anonymkode: 60cfe...a2f Og det at du har så utrolig mye imot tegning og er fast bestemt på at datteren din ikke bør lære å tegne, er vel grunnen til at hun vegrer seg. Anonymkode: 57eed...d35 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #63 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg kommer ikke til å tvinge barnet mitt til noe av dette hvis det ikke vil. Kommer til å oppmuntre og prøve, men ikke tvinge. Det er nok av ting hun ikke slipper uansett (lesing, skriving, regning, tannpuss, påkledning) da ser jeg ingen grunn til å tvinge på de hobbyer de ikke interesserer seg for. Jeg var åpen for at det var ett eller annet element ved tegning utover blyantgrep som var viktig, men jeg har ikke sett noen overbevisende argumenter enda. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Joda, det har du fått. Av meg. Anonymkode: 006fb...6c3
Snurrepurre Skrevet 17. april 2022 #64 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): DET er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner faktisk ingen 3-4 åringer som kan skrive navnet sitt. Det finnes helt klart, men at «mange barn» kan det er jeg ikke enig i. For lese og skriveutviklingen er jo fonologisk ferdigheter mye viktigere. Fokuset før skolestart bør ligge på evnen til å lytte ut første lyd, klappe stavelser og rime. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Neida. Mange barn kan skrive navnet sitt når de er 3-4. Ikke alle, men mange. Har en 4åring selv, og 8 tantebarn. Tror ikke samtlige av disse ungene er evnerike langt over normalen - men alle skrev navnet sitt som 4åringer. (Det fonetiske er selvfølgelig på plass parallelt. De fleste unger skjønner stavelser, rim og bokstavlyder når de blir introdusert for det.) Igjen, det er kjedelig å være bakpå allerede som 5-6 åring og skal begynne på førskole/skole. Det er ikke noe særlig for selvtilliten at «alle andre kan» men ikke du. Gitt at ikke det er andre utfordringer, så ville jeg virkelig motivert henne til å skrive bokstaver. Men da må du gjøre en innsats selv! F.eks når dere baker så kan du skrive bokstaven hennes i melet. På standen kan dere skrive i den våte sanden med en pinne?Tegn en sol f.eks - Og si at inni der er det jo en O med mange I som stikker ut. Bruk fantasien 😉 Her har du en del tips til hvordan du kan motivere jentungen: https://www.kk.no/mamma/tidlig-skriveglede-slik-laerer-du-forskolebarnet-a-skrive/63936886 1
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #65 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og det at du har så utrolig mye imot tegning og er fast bestemt på at datteren din ikke bør lære å tegne, er vel grunnen til at hun vegrer seg. Anonymkode: 57eed...d35 Jeg er aldeles ikke fast bestemt på det! Jeg hadde absolutt håpet at hun skulle like det mer enn meg, de tegner jo en del i barnehagen og jeg håpet hun skulle like det. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #66 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Joda, det har du fått. Av meg. Anonymkode: 006fb...6c3 Nei. ts Anonymkode: 60cfe...a2f
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #67 Skrevet 17. april 2022 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kommer ikke til å tvinge barnet mitt til noe av dette hvis det ikke vil. Kommer til å oppmuntre og prøve, men ikke tvinge. Det er nok av ting hun ikke slipper uansett (lesing, skriving, regning, tannpuss, påkledning) da ser jeg ingen grunn til å tvinge på de hobbyer de ikke interesserer seg for. Jeg var åpen for at det var ett eller annet element ved tegning utover blyantgrep som var viktig, men jeg har ikke sett noen overbevisende argumenter enda. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Det er jo mange positive ting med tegning, men det er ikke avgjørende for å leve et godt liv. Her har du en artikkel du kan lese. https://veientilhelse.no/atte-store-fordeler-med-at-barn-tegner/?amp=1 Anonymkode: 13d8c...1d8
AnonymBruker Skrevet 17. april 2022 #68 Skrevet 17. april 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): DET er en sannhet med modifikasjoner. Jeg kjenner faktisk ingen 3-4 åringer som kan skrive navnet sitt. Det finnes helt klart, men at «mange barn» kan det er jeg ikke enig i. For lese og skriveutviklingen er jo fonologisk ferdigheter mye viktigere. Fokuset før skolestart bør ligge på evnen til å lytte ut første lyd, klappe stavelser og rime. ts Anonymkode: 60cfe...a2f Er det? Går 19 3-4 åringer på avdelingen jeg jobber med i barnehagen. Alle skriver navnet sitt. Ikke alt er riktig eller riktig vei, men alle skriver en versjon av eget navn og er veldig stolt av det. Barneskolen består mye av tegning. Tegneutviklig består av mye. Riktig blyantgrep snakker man ikke om lenger, så lenge det er funksjonelt. Det handler om å uttrykke seg, om følelser (emosjonell utvikling), det viser oss hvordan barnet tenker, det utvikler koordinasjonen mellom hjernen, hendene og øynene, man lærer seg noe om observasjon, tegning kan være avkobling og det kan styrke banas selvfølelse. Tegning er også språk. Det er jo en grunn til at barn ofte elsker bildebøker med flott bilder/tegninger - nettopp fordi det er et språk som de forstår. Du har allerede bestemt deg for at helsesykepleier og pedagogene ikke vet hva de snakker om. Så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du har laget denne tråden? Anonymkode: 6bba8...b1b 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå