Gå til innhold

Hvorfor er tegning viktig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en snart 5 åring som ikke tegner. Hun gjør det under press i barnehagen, men liker det ikke. På 4 års kontrollen var de ikke fornøyde med at hun ikke kunne tegne en hodefoting, og barnehagen snakker også mye om dette. Jeg skjønner at det er viktig med blyantgrep før skolen, men sånn ut over det, hvorfor er det viktig at barnet tegner? Hun utvikler seg helt fint ellers. Godt språk, sosial, evner å konsentrere seg, god motorikk, god hånd øye koordinasjon. Jeg forstår ikke helt bekymringen.

Anonymkode: 60cfe...a2f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg anbefaler denne artikkelen:

https://duermamma.no/tegning-som-et-barns-forste-form-for-skriving/

"Alle" barn tegner. Det har mennesker gjort i all tid. At barnet ditt ikke liker å tegne er helt fair, men hun burde ha tegnet nok til å mestre en hodefoting. De grunnleggende tegneferdighetene henger ofte sammen med resten av utviklingen. Hvis hun er aldersadvekat på alle områder så er det nok ikke grunn til bekymring, men det er ikke uten grunn av helsesøster reagerer på dette.

Anonymkode: 3b931...9f5

• Liker 11
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker jeg ikke likte å tegne selv men tror det var fordi jeg var redd for å ikke være flink. Foreldrene mine sa alltid bare "tegn er rødt hus" så det var det eneste jeg turte å tegne på barneskolen. Jeg hadde en søster som elska det og fikk mye skryt derimot og senga alt mulig. Sånn er det med barna til søsteren min også, datteren tegner mye og får mye skryt, sønnen tegner ikke noe særlig og føler seg kanskje ikke flink nok. Han fikk tilbakemelding på skolen om at han ikke var noe stolt av tegningene sine, så jeg veit ikke om det ligger noe i det, at man er for selvkritisk og at det er der problemet ligger. 

Anonymkode: 389c6...b98

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil ikke eller kan ikke tegne hodefoting? Hvis hun ikke vil, men har evnene, så forstår jeg ikke at det skal være et problem. Hun tegner jo i barnehagen, så da går jeg ut fra at hun tegner det de skal tegne på skolen, og så kan hun gjøre noe annet på fritiden. Verre å ikke like fotball, som mitt barn. 

Anonymkode: d60f3...2ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ønske jeg fikk mer "press" på skolen for å sitte rolig å tegne å skrive pent. Det handlet ikke bare om finkoordinasjon men også å øve opp evnen til å prøve å mestre noe som er vanskelig uten å gi opp. Jeg sliter den dag i dag med å ha stamina for vanskelig oppgaver, har bare lyst til å gi opp å gjøre noe annet.

Anonymkode: 99774...866

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vil ikke eller kan ikke tegne hodefoting? Hvis hun ikke vil, men har evnene, så forstår jeg ikke at det skal være et problem. Hun tegner jo i barnehagen, så da går jeg ut fra at hun tegner det de skal tegne på skolen, og så kan hun gjøre noe annet på fritiden. Verre å ikke like fotball, som mitt barn. 

Anonymkode: d60f3...2ab

Det er litt vanskelig å si. Hun vil definitivt ikke, men usikker på om hun kan. Hun tegner kun en liten krusedull under press, og sier hun er ferdig. Presser vi mer protesterer hun heftig. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg skulle ønske jeg fikk mer "press" på skolen for å sitte rolig å tegne å skrive pent. Det handlet ikke bare om finkoordinasjon men også å øve opp evnen til å prøve å mestre noe som er vanskelig uten å gi opp. Jeg sliter den dag i dag med å ha stamina for vanskelig oppgaver, har bare lyst til å gi opp å gjøre noe annet.

Anonymkode: 99774...866

Hun kan jobbe hardt, godt og lenge hvis det er noe hun ønsker å oppnå. Tegning virker det ikke som hun har noe interesse av å få til.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Nå er ikke jeg helsepersonell eller pedagog, men hvis hun ellers virker glad og nysgjerrig og lekende og alt det der synes jeg ikke det er grunn til bekymring. Som barn var det to ting jeg mislikte enormt sterkt allerede i barnehagen; formingsaktiviteter (lage påskepynt av garn og sånn) og sandkasselek (syntes det var så ekkelt og skittent med sand.) Har nå barn selv og har jobbet i barnehage og jeg har det akkurat som da jeg var 5 år; jeg synes forming er kjedelig og sandkasse er ekkelt. Det er en del av min personlighet rett og slett, og sånn er jeg 😄 

Anonymkode: ccbd9...f69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi bhg og alle instanser har lært at dette er så " Viktig ". Ergo følger hun ikke resten av saueflokken. Her er selve saueflokken Viking, viktig selv om jenta ellers fungerer problemfritt. 

Anonymkode: 9d7b9...5b1

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lysten til å skape/tegne ligger i alle barn, så skjønner de reagerer. 

Anonymkode: a0dda...434

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan være kreativ uten å trenge å like å tegne. For et dumt innlegg.

Anonymkode: cfd93...5f4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun elsker å «skape» elsker for eksempel plastelina og Lego, men ikke tegning. 

ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun elsker å «skape» elsker for eksempel plastelina og Lego, men ikke tegning. 

ts

Det er ingen grunn til å være bekymret.

Regner med det var helsesøster som påpekte dette? Altfor mange av dem er lite kompetente.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen grunn til å være bekymret.

Regner med det var helsesøster som påpekte dette? Altfor mange av dem er lite kompetente.

Helsesykepleier OG barnehagen virker bekymret for dette. Jeg skjønner det med blyantgrep altså, det ER jo viktig, men tegning i seg selv🤷🏼‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helsesykepleier OG barnehagen virker bekymret for dette. Jeg skjønner det med blyantgrep altså, det ER jo viktig, men tegning i seg selv🤷🏼‍♀️

Det er mange lite kompetente pedagoger i barnehager rundt om.

Ikke la dette gå inn på deg. Hun har et godt blyantgrep, hun trenger ikke like tegning.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er ganske vanlig. Min var lik da han var 4… 

Anonymkode: 9a373...7e0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan egentlig ikke tenke meg noen annen grunn en dette med blyantgrep og å forberedelse til skriving senere. Ikke når hun ellers kan sitte ned å konsentrere seg om noe og liker å skape og bruke kreativiteten sin på andre måter. 

Hos oss påpekte barnehagen at fireåringen ikke likte/mestret å bygge konstruksjoner. Men jeg oppfattet det ikke som at det var "feil", mer som at "sånn er hun". Hun elsker å tegne, men jeg kan ikke komme på at hun har tegnet en hodefoting noen gang som jeg har sett. Det går i regnbuer og skattekart. Kanskje jeg burde oppmuntre til det nå da 😅 

Anonymkode: 5f763...000

AnonymBruker
Skrevet

Måtte nå google " hodefoting " 😂

Ante ikke at det hadde ett navn! 

Anonymkode: 75e37...a1c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Liker hun fargeleggingen da? Altså ferdige tegninger/ferdigprinteede figurer eller lignende som mangler farge?

Anonymkode: 5142e...f07

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet utvikler seg normalt og ikke har noen utfordringer utover tegning vil det sikkert gå bra i livet. Barnet blir kanskje ikke kirurg uten gode finmotoriske ferdigheter, men mange andre yrker krever ikke mye finmotorikk. MEN tegning er en ferdighet som blir vurdert som alt annet i skolen(nesten), og skolen er full av oppgaver som krever at du mestrer tegning (og andre ferdigheter som krever finmotorikk). Det blir mange timer med kunst- og håndverk som blir kjedelig om ikke tegneferdighetene bedrer seg. På ungdomsskolen får du karakter i kunst- og håndverk, og tegning er en del av dette faget. Jeg tror det er verdt å jobbe litt med respekt for tegning, og jobbe litt med å utvikle de ferdighetene også. Det trenger ikke være fritegning. Anbefaler Øysteins tegneblyant eller «how to draw…» på YouTube. Øve på å fargelegge jevnt innenfor strekene kan også være lurt å kunne. 

Anonymkode: 13d8c...1d8

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...