Gå til innhold

Fysisk dårlig av TING

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Driver å rydder i ting i barndomshjemmet. Har masse klær fra tenårene som jeg aldri brukte. Sko til lillesøster som hun har blitt for stor til. Klær mamma ikke lenger vil bruke(brukbare), klær jeg selv ikke liker lenger pga dårlige minner (brukbare). Har så mye! Pakker alt nå og skal gi det til flyktningene. Vi har til og med stående 2 TV skjermer og det er mulig de funker. Ledningene vi har samlet opp mange mange år, PlayStation, Nintendo, TV, dvd spiller og gamle pc-er! Gamle dekorartikler, vifter, bilutstyr, vaskeutstyr! Ting som ble kjøpt men som aldri ble tatt i bruk. Jeg kjenner jeg blir fysisk uvel av å se alt dette, som vi brukte penger på. Men vi kjøpte nytt fordi vi ikke lenger syntes det var noe fint, noe ble fått i gave, arvet osv. Har til og med alle skolebøkene mine fra barneskolen. Har nettopp kastet gamle papirer som ikke lenger trengs. Det er deilig å bli kvitt noe men likevel ser det ut som et livslangt prosjekt. Jeg blir å tenke på alt slik når folk går rundt og kjøper masse nytt. Det er egentlig helt meningsløst. Men så er det jo litt spennende også, å oppdage gamle ting. 

Anonymkode: 2ac9b...734

• Liker 4
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme følelsen har jeg hatt flere ganger, så deilig å få ut ting!

• Liker 4
Skrevet

Jeg har ryddet i to dødsbo.  I det ene huset var alle skap og skuffer overfylte.  På loft og kjeller var det stablet esker fulle av ting.  Da arvingene skulle hente det de ville ha, var det lite de ville ta vare på.  

I det andre huset var det full orden.  Alt lå sirlig brettet i skap og plassert i skuffer, og man så at bare det nødvendige var der.  Loft og kjeller var for lengst ryddet og tømt.  Hun som bodde der visste at hun hadde tilmålt tid igjen, og ville ikke at det skulle være rot og arbeid for familien etter henne.  

Jeg lærte at hos meg skal det være som hos den siste kvinnen.      

• Liker 15
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

I dag har jeg ryddet igjen. En hel søppelsekk fylt med gamle kort, både nye og brukt. Gamle skolepapir, navnelapper, konvolutter som var ubrukte (disse tar jeg var på), gamle bilder, noen smykker, gamle tegninger osv. Kastet ikke det jeg tenker kan være verdi for mamma og andre i familien men brant opp masse papirer som var tegnet på og som ikke har noen verdi i dag. Jeg blir direkte dårlig av å se alt skrotet. Har enda masse igjen. Har 5 fulle store kasser med ledninger, vi har 2 TV skjermer stående i en bod og 2 her inne!! Jeg vet ikke hvilken ledning som tilhører hva så det blir et prosjekt. 3 datamus, 3 tastaturer! 4 høyttalere!! 5 fjernkontroller!! Har pakket 4 store sekker med klær som aldri ble brukt og som var brukt for mange år tilbake. Jeg blir kvalm.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (18 timer siden):

Jeg har ryddet i to dødsbo.  I det ene huset var alle skap og skuffer overfylte.  På loft og kjeller var det stablet esker fulle av ting.  Da arvingene skulle hente det de ville ha, var det lite de ville ta vare på.  

I det andre huset var det full orden.  Alt lå sirlig brettet i skap og plassert i skuffer, og man så at bare det nødvendige var der.  Loft og kjeller var for lengst ryddet og tømt.  Hun som bodde der visste at hun hadde tilmålt tid igjen, og ville ikke at det skulle være rot og arbeid for familien etter henne.  

Jeg lærte at hos meg skal det være som hos den siste kvinnen.      

Dette gjør mormor og. Rydder ut av huset de har bodd i i alle år, for å gjøre jobben mindre når de har gått bort. Det er en kjærlighetserklæring. 

Anonymkode: 650d6...ca9

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I dag har jeg ryddet igjen. En hel søppelsekk fylt med gamle kort, både nye og brukt. Gamle skolepapir, navnelapper, konvolutter som var ubrukte (disse tar jeg var på), gamle bilder, noen smykker, gamle tegninger osv. Kastet ikke det jeg tenker kan være verdi for mamma og andre i familien men brant opp masse papirer som var tegnet på og som ikke har noen verdi i dag. Jeg blir direkte dårlig av å se alt skrotet. Har enda masse igjen. Har 5 fulle store kasser med ledninger, vi har 2 TV skjermer stående i en bod og 2 her inne!! Jeg vet ikke hvilken ledning som tilhører hva så det blir et prosjekt. 3 datamus, 3 tastaturer! 4 høyttalere!! 5 fjernkontroller!! Har pakket 4 store sekker med klær som aldri ble brukt og som var brukt for mange år tilbake. Jeg blir kvalm.

Elektronikk kan du jo pante hos Power, da sjekker de om det er brukbart og finner ut hvilken fjernkontroll og ledning som hører til hva.

• Liker 2
Skrevet

Helt forferdelig egentlig hvor mye vi samler på og kjøper nytt bare fordi....(mest fordi vi bare liker den følelsen av å kjøpe noe nytt)

Har ofte begynt å rydde bort litt, kutte ned på innkjøp, selge/gi bort ting en ikke har bruk for lenger. Men så har du den teite tanken som ofte kommer frem 'kjekt å ha, kanskje jeg har bruk for'

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo tungt arbeid men veldig givende. Angsten inni meg reduseres når jeg vet at jeg blir kvitt ting. Ting har blitt lagt i oppbevaringsbokser fordi det er så lett å tenke «gidder ikke nå så vi bare gjemmer det og ser på det senere». Så har vi glemt at vi hadde ting og kjøpt nytt. Var deilig å brenne opp gamle skolepapirer og kastet andre papir uten navn og sånt i papiravfallet. Har pakket såååå masse til flyktningene, både nytt og gammelt. Det er helt grusomt å se på alt skrotet som har blitt samlet opp disse årene.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har kjent på den følelsen selv. Derfor har jeg innført SHOPPESTOPP. Kjøper kun ting jeg trenger nå. Sparer masse penger på det!

Elsker å kvitte meg med ting. Ødelagte ting kaster jeg. Brukbare ting  legger jeg i en bod og annonserer det på gis bort på Finn.no

Noen ganger setter jeg en gjenstand på trappa og skriver førstemann til mølla. 

Det føles enda bedre at ting kan bli brukt av andre. Men noen ganger lurer jeg på om det er samlere som bare fyller opp huset med ting.

Det er skikkelig deilig å bare eie ting man bruker.

Anonymkode: 6b36a...e5c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.4.2022 den 9.36):

Har kjent på den følelsen selv. Derfor har jeg innført SHOPPESTOPP. Kjøper kun ting jeg trenger nå. Sparer masse penger på det!

Elsker å kvitte meg med ting. Ødelagte ting kaster jeg. Brukbare ting  legger jeg i en bod og annonserer det på gis bort på Finn.no

Noen ganger setter jeg en gjenstand på trappa og skriver førstemann til mølla. 

Det føles enda bedre at ting kan bli brukt av andre. Men noen ganger lurer jeg på om det er samlere som bare fyller opp huset med ting.

Det er skikkelig deilig å bare eie ting man bruker.

Anonymkode: 6b36a...e5c

Jeg også tenker på det med samlere men det er egentlig ikke ditt problem. Jeg skal snart gå og kaste noen klær i Fretex kontaineren. Noe har ligget ute for salg i en evighet nå og det er flere som har favorisert de på Finn så jeg tenkte de ville bli lette å selge men nå orker jeg ikke ha dem lenger. Jeg tok i går med en koffert+ 5 poser!! Med klær! Hadde skyss hjem igjen og må dit hun som kjørte meg bor for å hente de siste posene i dag. Slitsomt arbeid og nesten så jeg angrer på at jeg tok på meg dette frivillige oppdraget men jeg takler ikke lenger å være hjemme hos mamma og alt der er sø fult at vi nesten ikke får lukket en eneste skuff! Dette er klær jeg shoppet som tenåring som aldri ble brukt og noe som har vært brukt. Jeg får dårlige minner av å bruke noe av det så jeg tenker de i det minste kan holde noen varme eller noen liker de. Håper ikke Fretex kaster det eller at de som får det blir sure fordi det ikke er fint nok. Noe av det er jo fint, har til og med prislappen på. Man kan jo bli syk av å ha det slik! Så mye bortkastet vi gjør! Har brent opp gamle skoleoppgaver (kastet ikke dette i papiravfall fordi det står navn og slik). Kastet gamle timeplaner også. Hvorfor samlet vi på slik? Klistremerker! Fant flere penner og post it lapper som jeg la i en bunke for seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herlig å kaste. Jeg prøver å ha lite ting.

Har ti klesplagg inkludert yttertøy. To sett sengetøy og laken. Minimalt med pynteting, noen lysglass. Fire planter.

De «tingene» jeg har, er bøker. Men har redusert fra fire hyllemeter til ti bøker. 

Lever på en 50 kvm leilighet med barn, uten særlig mange oppbevaringsmøbler (unntatt på barnerommet, ungen har klesskap og oppbevaringsmøbler til sine klær, ting og leker) og ingen bod eller kott i leiligheten. Ingen klesskap. Klarer meg helt fint. Fordi jeg må. Men også fordi jeg vil ha det enkelt og spare tid. Husarbeid går unns på et kvarter. 

Kaster jevnlig ting. Selger unna på Finn, men går det tre måneder uten salg, kastes de, leveres til Fretex eller leveres på bruktbutikk. Det er stadige runder innom gjenvinningsstasjonen for å kaste.

Slipper å lete etter mobil, nøkler eller andre «ting». Alt har sin egen plass, og ett raskt blikk over stua (som er veldig minimalistisk) lokaliserer raskt mobil, fjernkontroll eller nøkler. 

Masse småting/nips, duker, dill og dall og ting på vegger i et salig kaos, gir meg et rotete og stressende uttrykk og andre kan ha det sånn hjemme og det kan være fint, men hjemme hos meg vil jeg ha en fredelig og rolig atmosfære hvor øynene kan ha hvilepunkt.

Anonymkode: bb301...1b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Herlig å kaste. Jeg prøver å ha lite ting.

Har ti klesplagg inkludert yttertøy. To sett sengetøy og laken. Minimalt med pynteting, noen lysglass. Fire planter.

De «tingene» jeg har, er bøker. Men har redusert fra fire hyllemeter til ti bøker. 

Lever på en 50 kvm leilighet med barn, uten særlig mange oppbevaringsmøbler (unntatt på barnerommet, ungen har klesskap og oppbevaringsmøbler til sine klær, ting og leker) og ingen bod eller kott i leiligheten. Ingen klesskap. Klarer meg helt fint. Fordi jeg må. Men også fordi jeg vil ha det enkelt og spare tid. Husarbeid går unns på et kvarter. 

Kaster jevnlig ting. Selger unna på Finn, men går det tre måneder uten salg, kastes de, leveres til Fretex eller leveres på bruktbutikk. Det er stadige runder innom gjenvinningsstasjonen for å kaste.

Slipper å lete etter mobil, nøkler eller andre «ting». Alt har sin egen plass, og ett raskt blikk over stua (som er veldig minimalistisk) lokaliserer raskt mobil, fjernkontroll eller nøkler. 

Masse småting/nips, duker, dill og dall og ting på vegger i et salig kaos, gir meg et rotete og stressende uttrykk og andre kan ha det sånn hjemme og det kan være fint, men hjemme hos meg vil jeg ha en fredelig og rolig atmosfære hvor øynene kan ha hvilepunkt.

Bare ti klesplagg?😨 Hvordan får du det til?

Anonymkode: 2e905...e78

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bare ti klesplagg?😨 Hvordan får du det til?

Anonymkode: 2e905...e78

Nei må. Har ikke mer og prioriterer ikke å bruke penger på klær nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...